Política

Maite Tixis

Alcaldessa de Vilablareix (ERC)

“Podem créixer gradualment i arribar fins als 5.000 habitants”

“El ‘boom’ de la construcció al poble arriba el 2008 i, després de la crisi, creix exponencialment. Però es pot assumir”

“El creixement ha estat planificat i es pot assumir, perquè ha anat acompanyat de la creació d’equipaments, espais i serveis”

Amb la inauguració de la biblioteca i el centre polivalent, tenim gairebé tots els equipaments a punt En el projecte de la ciutat esportiva del Girona, hem fet tots els passos com s’havien de fer

El man­dat pas­sat, Maite Tixis va ser inves­tida alcal­dessa en subs­ti­tució de David Mas­cort, que havia estat al cap­da­vant de l’Ajun­ta­ment des del 2011. En les dar­re­res elec­ci­ons va reva­li­dar aquest lloc i va acon­se­guir man­te­nir la majo­ria abso­luta amb què ha gover­nat ERC en els dar­rers anys.

Som gai­rebé a mig man­dat. Què ha can­viat des que va entrar en el man­dat ante­rior?
Quan marxa David Mas­cort, les coses no can­vien tant, perquè jo ja era regi­dora i ja estàvem tre­ba­llant en equip. Evi­dent­ment, ser alcal­dessa t’implica mol­tes altres coses que no t’implica ser regi­dora. Hi ha més res­pon­sa­bi­li­tat i un nivell més alt d’exigència. Com que sem­pre m’he dedi­cat a tre­ba­llar per la gent, perquè jo de pro­fessió soc tre­ba­lla­dora social, vull dir que tinc una pro­fessió, un ves­sant social, i al final el que fas és aten­dre la gent... I empa­tit­zar-hi i res­pon­dre a les neces­si­tats que tenen.
Aquesta majo­ria abso­luta per­met gover­nar amb més como­di­tat?
Quan vaig arri­bar al poble, al cap de dos mesos ja em vaig posar a tre­ba­llar amb el grup d’Esquerra de Vila­bla­reix, perquè volia saber què es podia fer. Tenia dos fills i volia saber què pas­sava al poble. Jo he estat de poble tota la vida, ja que abans vivia a Sarrià. Volia estar impli­cada en el poble, però no vaig pen­sar mai que arri­ba­ria a estar-hi tant! La feina que s’ha fet no és una impro­vi­sació. És una pla­ni­fi­cació de gent que s’estima el poble. Tenir majo­ria abso­luta durant tants anys per­met que es pugui pla­ni­fi­car bé. Jo sem­pre dic que les legis­la­tu­res, jo crec, no hau­rien de ser de qua­tre anys, hau­rien de ser de sis. Perquè el pri­mer i l’últim no són tan actius. I es podria fer molta més feina.
En els dar­rers anys, Vila­bla­reix ha cres­cut a un ritme acce­le­rat. No és arris­cat un crei­xe­ment tan potent?
El pro­blema seria que, men­tre el poble creix, els equi­pa­ments no crei­xes­sin a la mateixa velo­ci­tat. Hi ha hagut un crei­xe­ment impor­tant, però també hi ha estat en els equi­pa­ments, en què hem anat avançant també a bon ritme. Ara dis­po­sem d’escola, que fa dos anys que vam inau­gu­rar, on s’han pogut uni­fi­car els tres cen­tres que teníem abans, i ara els pro­jec­tes edu­ca­tius es poden fer molt més bé. Tenim tot el com­plex on hi ha el cen­tre cul­tu­ral de Can Gru­art, com a sala d’expo­si­ci­ons i cen­tre cul­tu­ral, i també el casal de la gent gran, que ara hem con­ver­tit en casal cívic.
En altres muni­ci­pis pre­o­cupa assu­mir la pressió demogràfica de Girona. A Vila­bla­reix no?
No puc par­lar del que opi­nen altres alcal­des. Nosal­tres sem­pre hem tre­ba­llat perquè a Vila­bla­reix es pugui fer vida plena, és a dir, que la gent hi vis­qui, que hi tin­gui tots els ser­veis, la llar d’infants, l’escola..., i també tot el tei­xit social, que és molt gran, ja que tenim més de vint enti­tats en clau cul­tu­ral, social i espor­tiva.
Quina és la pre­visió de crei­xe­ment urbanístic? Fins on arri­ba­ran?
La pre­visió és arri­bar als 5.000 habi­tants, ja que ara, en aquest moment, ens situem en els 4.000 habi­tants i escaig. Però con­ti­nu­a­rem crei­xent com fins ara, de manera sos­tin­guda, amb tots els equi­pa­ments, i és on tenim posada la mirada. Poder donar els ser­veis, poder-te sen­tir el poble teu i poder par­ti­ci­par en les coses.
Aca­ben d’obrir la nova bibli­o­teca. Què més està pen­dent?
Sí, l’hem obert i farem la inau­gu­ració ofi­cial per la festa major. La bibli­o­teca va amb una sala poli­va­lent. Actu­al­ment només tenim un equi­pa­ment al poble on podem fer actes, que és el pavelló muni­ci­pal. Allà hi fem tots els actes espor­tius, car­nes­tol­tes, fires i actes del comerç, però ara el pavelló que­darà només per a actes espor­tius i a la sala poli­va­lent hi podem fer tots aquests altres actes. Encara no tenim tots els per­mi­sos per obrir-la i ho ani­rem fent durant aquest any 2025. A sobre el casal cívic, hi tenim la ludo­teca. El que farem també és ampliar la ludo­teca, perquè hi teníem com una sala de lec­tura, allà no era bibli­o­teca; la sala de lec­tura ara l’ampli­a­rem.
Què en faran, del sin­gu­lar edi­fici de l’ajun­ta­ment vell?
El Depar­ta­ment d’Edu­cació ha de des­a­fec­tar l’escola perquè nosal­tres hi puguem fer alguna cosa. I l’ajun­ta­ment vell ens agra­da­ria poder-lo dedi­car a les enti­tats del poble. Perquè ara mateix tenim cent cri­a­tu­res i escaig a l’esplai, i el dia que plou tenim una mica de difi­cul­tat per poder-les posar en algun lloc. Lla­vors, amb aquesta idea de fer xarxa, quan la gent es coneix i es troba en espais comuns, pas­sen coses. Ens hi tro­bem en el CAIC, quan fem això, les tro­ba­des de les enti­tats, i ima­gini’s si es poden crear siner­gies en un espai comú.
Així, es pot dir que ja tenen tot el que neces­si­ten?
Ara ja els tenim tots i el que sí que podrem fer és anar-hi fent millo­res. Per exem­ple, caldrà anar equi­pant la sala poli­va­lent. També hem de poder can­viar el terra del pavelló, que ja fa més de quinze anys que tenim, a més d’altres millo­res. Estem pen­dents d’una sub­venció de la Gene­ra­li­tat per a muni­ci­pis de menys de 5.000 habi­tants, i poder fer el canvi del par­quet del pavelló, perquè ho reque­reix, per evi­tar lesi­ons, i ens han asses­so­rat des de la fede­ració. El que inten­tem és tenir en les millors con­di­ci­ons cada equi­pa­ment. Això durant uns anys ha estat així, però ara tenim l’opor­tu­ni­tat de poder-ho fer i estem tre­ba­llant per fer-ho.
Un altre dels pro­jec­tes és la paci­fi­cació de les calçades de la car­re­tera de Santa Coloma, que creua el poble?
Sí. Ens hem adhe­rit al Puosc per poder abor­dar la paci­fi­cació de les calçades late­rals de la car­re­tera. És un tema en què fa temps que tre­ba­llem amb la Gene­ra­li­tat. El que volem acon­se­guir és que, quan s’entri amb cotxe a la zona de Vila­bla­reix, visu­al­ment quedi clar que entres en un poble. S’ha d’anar a una velo­ci­tat deter­mi­nada, perquè ja hem tin­gut algun acci­dent impor­tant, i per això cal sen­si­bi­lit­zació per fer reduir la velo­ci­tat, i caldrà també seguir posant mesu­res de con­trol. D’altra banda, ja tenim un con­veni amb la Dipu­tació de Girona per fer una rotonda davant de l’església de Sant Menna, a la car­re­tera GIB 5332, que és la car­re­tera que ve de l’Espai Gironès, que també ens faci­li­tarà anar cap a Sant Roc. Una rotonda allà que lla­vors també enllaçarà amb la car­rera de la Mas­sana fins aquí al pavelló, passa al pont de l’auto­pista amb un car­ril bici al cos­tat, perquè també la mobi­li­tat és un tema en què ja tenim la mirada posada des de fa molts anys.
Entre els grans can­vis a la zona, hi ha la cons­trucció del futur Cam­pus Salut del nou hos­pi­tal Tru­eta. Els bene­fi­cia?
Tenir el nou Tru­eta és molt impor­tant per a la nos­tra zona, per a tota la comarca i per al país. És impor­tant que es faci bé i tan aviat com sigui pos­si­ble. A la nos­tra àrea, suposa que­dar al cen­tre de dife­rents pols d’atracció, com el mateix Tru­eta, la gran acti­vi­tat d’empre­ses com Hipra, i altres pro­jec­tes com la futura ciu­tat espor­tiva del CF Girona.
La futura ciu­tat espor­tiva del Girona no agrada a tot­hom. La pre­o­cupa el fet que s’hagi por­tat als tri­bu­nals?
S’ha d’anar espe­rant a veure què passa, però tenim tots els infor­mes. Des de l’Ajun­ta­ment hem fet una bona gestió en aquest sen­tit i per això no estem pre­o­cu­pats. Hi estem tre­ba­llant con­jun­ta­ment amb el Girona i amb els diver­sos depar­ta­ments i, per tant, al final serà el que hagi de ser. Des de l’Ajun­ta­ment estem fent tots els tràmits i ho estem ges­ti­o­nant bé.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.