Política

Alba Barnusell

Alcaldessa (PSC)

“No fem soroll i ni donem grans titulars, pensem en el dia a dia”

“Importa l’habitatge, i importa també l’entorn urbà i transformar aquest entorn per fer-lo més verd i més sostenible”

“En cinc anys s’invertiran 6 milions d’euros per posar al dia totes les instal·lacions esportives de Granollers”

Si ens quedéssim en les nostres posicions no avançaríem. Totes les aportacions enriqueixen Aquest és el sentit del treball de l’administració pública en general, el servei públic

Una de les ale­gries de l’últim parell de mesos ha estat, segur, que Gra­no­llers, una ciu­tat amb molt reco­nei­xe­ment espor­tiu, hagi estat esco­llida per for­mar part del Tour en la seva edició del 2026. Aquest Tour de França, que donarà pro­ta­go­nisme a ter­res tar­ra­go­ni­nes i a la ciu­tat de Bar­ce­lona, ha esco­llit Gra­no­llers per aco­mi­a­dar-se dels cata­lans i enfi­lar cap al nord, cap a la fron­tera. És un esde­ve­ni­ment espor­tiu de pri­mer ordre.

Alcal­dessa, és ine­vi­ta­ble par­lar del Tour.
És una opor­tu­ni­tat única per a la ciu­tat, estem molt il·lusi­o­nats. Accep­tem el repte de ser la ciu­tat que aco­llirà la sor­tida de la ter­cera etapa del Tour, el 6 de juliol del 2026. A la tar­dor es des­ve­la­ran els detalls. El dia de la pre­sen­tació, que es va fer a Bar­ce­lona, vam con­vi­dar els repre­sen­tants de l’orga­nit­zació del Tour a conèixer Gra­no­llers. Van venir i els vam mos­trar la ciu­tat.
Una gran opor­tu­ni­tat en molts sen­tits. L’enho­ra­bona.
És una boge­ria! Una opor­tu­ni­tat, sí! Gra­no­llers és una ciu­tat que s’aboca a l’esport. Gra­no­llers estima, res­pira, viu l’esport, vol ser refe­rent de l’esport a Cata­lu­nya. Ha aco­llit i acull diver­sos esde­ve­ni­ments inter­na­ci­o­nals, per això també ens han vin­gut a bus­car, o per això tre­ba­llem ple­gats. Aquest camí de l’aposta per l’esport va començar fa temps, i pre­ci­sa­ment amb un club ciclista que farà 100 anys el 2027.
De fet, quan fas alguna cerca sobre Gra­no­llers apa­reix un reguit­zell de notícies sobre esports.
Sem­pre. D’altra banda, el Tour, que sig­ni­fi­carà pro­moció de la ciu­tat, impacte econòmic i turístic, repre­sen­tarà tor­nar a situar Gra­no­llers en el mapa dels esde­ve­ni­ments espor­tius. És el Tour, el ter­cer esde­ve­ni­ment espor­tiu més impor­tant a escala inter­na­ci­o­nal.
Pres­su­post 2025, línies mes­tres.
Hem de començar par­lant de l’esport perquè, sí, hi ha un esforç per cap­tar grans esde­ve­ni­ments, però també tre­ba­llem per donar suport, acom­pa­nya­ment, als clubs de la ciu­tat, històrics, i en els quals hi ha moltíssima gent prac­ti­cant. Per exem­ple, en hand­bol, tenim pri­mer nivell femení i mas­culí, dos equips únics a tot l’Estat. Però, sobre­tot, estem pen­dents de l’esport de base. Posem, a més a més, una atenció molt espe­cial en la presència de les dones en l’esport.
De fet, en el pres­su­post d’aquest 2025 es té molt en compte l’esport, oi?
Tenim pre­vist fer una inversió impor­tant que hem pla­ni­fi­cat fins al 2030. En cinc anys s’inver­ti­ran 6 mili­ons d’euros per posar al dia totes les ins­tal·laci­ons espor­ti­ves, en matèria d’eficiència energètica –ja vam començar a tre­ba­llar-hi l’any pas­sat–, i també per a la reha­bi­li­tació de pave­llons o equi­pa­ments espor­tius. Pen­seu que alguns tenen 40 anys, n’hi ha que en tenen 50! Són 6 mili­ons d’euros per a l’esport de base i l’esport ciu­tadà.
Sabem que l’habi­tatge és una de les grans pri­o­ri­tats de Gra­no­llers. Qui­nes altres hi ha? He vist referències a l’edu­cació, la igual­tat...
Sí, l’habi­tatge és pri­o­ri­tari, és cert. Però és que al final del que es tracta és de posar les per­so­nes en el cen­tre. Aquest és el sen­tit del tre­ball dels ajun­ta­ments i de l’admi­nis­tració pública en gene­ral, el ser­vei públic. Tre­ba­llem per les per­so­nes i per millo­rar les seves vides, si no, la nos­tra feina no té cap sen­tit. Importa l’habi­tatge, i importa també l’entorn urbà i trans­for­mar aquest entorn per fer-lo més verd i més sos­te­ni­ble. Òbvi­a­ment, cal plan­tar arbres, però també aixe­car asfalt, com estem fent a l’entorn del riu, per trans­for­mar aquest espai en un pas­seig, no pas per a cot­xes, sinó per a per­so­nes, veïns i veïnes de totes les edats, espais de con­vivència, més salu­da­ble, d’una mobi­li­tat més sos­te­ni­ble.
La mobi­li­tat també és impor­tant?
Hi ha la pri­o­ri­tat del trans­port públic dins de la ciu­tat, però també seguir recla­mant les con­ne­xi­ons entre els dos Valle­sos, l’aug­ment de freqüències de tren entre Bar­ce­lona i Gra­no­llers, Bar­ce­lona i Sant Celoni, Gra­no­llers i Girona, Gra­no­llers i Mar­to­rell. Cal incre­men­tar freqüències de tren i incre­men­tar con­nexió pròpia, a la ciu­tat, i amb les ciu­tats de l’entorn amb auto­bu­sos, perquè serà la manera de poder dei­xar el cotxe.
Par­lava fa un moment d’aixe­car asfalt, de tenir una ciu­tat cen­trada en els via­nants, què pas­sarà amb els cot­xes?
Gra­no­llers és una ciu­tat de 15 km², així que els que hi vivim, si no és que tenim un pro­blema de mobi­li­tat, podem anar cami­nant a tot arreu. És un canvi de con­cepte, un canvi de xip, una nova peda­go­gia, per anar cami­nant quan hem de fer un tra­jecte de 10 o 15 minuts a peu. També s’estan incre­men­tant els car­rils bici. D’altra banda, dis­po­sem d’apar­ca­ments públics a dife­rents espais. Els apar­ca­ments dis­su­a­sius són una bona fórmula, i hem de ser capaços de pla­ni­fi­car-ne de nous. I cal afe­gir-hi també que en el pro­jecte a l’entorn del riu, per exem­ple, hem tin­gut en compte que no es perdés cap apar­ca­ment. Els hem tras­lla­dat a l’altra banda del riu i estem redac­tant el pro­jecte d’una nova pas­sera que con­nec­tarà els dos cos­tats del Con­gost i per­metrà apar­car i anar a peu a la ciu­tat, com fins ara.
Una ciu­tat més ama­ble, suposo.
Aquest és l’objec­tiu, fer-la més habi­ta­ble i, per tant, més salu­da­ble i més ama­ble per a les per­so­nes.
És una capi­tal de comarca dis­creta, va fent. Què neces­si­ten de l’àmbit supra­mu­ni­ci­pal?
Fer rea­li­tat esde­ve­ni­ments com ara la par­ti­ci­pació en el Tour no és feina d’un dia per un altre, sinó que ve d’un tre­ball de temps, que sovint no fa soroll. No fem soroll i ni donem grans titu­lars però pen­sem en el dia a dia i sobre­tot també en el futur de la ciu­tat i la comarca. El nos­tre hos­pi­tal va fer un salt enda­vant l’any pas­sat amb les noves urgències, ara neces­si­tem noves sales d’ope­ra­ci­ons per donar bon ser­vei no només a la ciu­tat sinó a tot el ter­ri­tori. Sí que és veri­tat que dife­rents con­se­llers de la Gene­ra­li­tat han vin­gut a conèixer la ciu­tat i ens sen­tim molt acom­pa­nyats. Neces­si­tem tre­ba­llar con­jun­ta­ment i seure en una mateixa taula. Ho hem dema­nat i amb el nou govern ho hem tro­bat.
Com és això de gover­nar còmoda­ment, i que en rea­li­tat no es “neces­sita” ningú. Quin paper té l’opo­sició?
Cal escol­tar-los, tenir-los molt en compte, perquè són repre­sen­tants de la ciu­ta­da­nia, sem­pre, però espe­ci­al­ments quan es tracta dels grans pro­jec­tes. Són opi­ni­ons vàlides perquè repre­sen­ten la ciu­ta­da­nia. Hi ha temes impor­tants, com ara el del grup asses­sor per a la pro­moció del cen­tre històric i l’aposta pel comerç, pel comerç local, que vam tre­ba­llar amb un grup de l’opo­sició. El pla estratègic que vaig con­duir en el seu moment com a regi­dora i que segueix sent full de ruta de la ciu­tat cap al 2030, el vam apro­var per una­ni­mi­tat. M’agrada remar­car-ho perquè és una feina de tots, és gene­ro­si­tat mútua, de tots ple­gats. Si tots ens quedéssim en les nos­tres posi­ci­ons no avançaríem. Totes les apor­ta­ci­ons enri­quei­xen i fan avançar millor la ciu­tat, perquè Gra­no­llers és plu­ral i diversa. Per tant, els tenim en compte, als mem­bres de l’opo­sició. Vull escol­tar-los i que en tot allò que puguem arri­bem a acords. A vega­des, per una posició dife­rent o perquè no com­par­tim idees no arri­ba­rem a aquests acords. Però amb els fons Next Gene­ra­tion vam acon­se­guir fer un full de ruta de con­sens. Els pro­jec­tes que van més enllà de man­dat, els por­tem sem­pre sobre una taula.
Ara som aquí, demà qui sap. Cal evi­tar ser curt­ter­mi­nista?
Exacte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.