Eines

Un decàleg per humanitzar empreses amb la IA

La Fundació Factor Humà impulsa l’IAleg, un conjunt de recomanacions per a una transformació digital conscient

La Fun­dació Fac­tor Humà (FFH), -una enti­tat sense ànim de lucre que tre­ba­lla per pro­moure una gestió més ètica, sos­te­ni­ble i humana de les orga­nit­za­ci­ons-.ha impul­sat una reflexió sobre com uti­lit­zar la IA per huma­nit­zar les orga­nit­za­ci­ons, en comp­tes d’allu­nyar-les de les per­so­nes.

En una tro­bada cele­brada a la seu de la Fun­dació Pas­qual Mara­gall, quinze per­so­nes exper­tes en gestió empre­sa­rial i recur­sos humans han com­par­tit pers­pec­ti­ves i han explo­rat mane­res d’incor­po­rar la IA en el dia a dia cor­po­ra­tiu sense per­dre el fac­tor humà. Com a resul­tat, ha nas­cut l’IAleg, un decàleg de prin­ci­pis per garan­tir que la tec­no­lo­gia es con­ver­teixi en una eina ètica i sos­te­ni­ble al ser­vei de les per­so­nes.

“El repte no és només ges­ti­o­nar la IA, sinó trans­for­mar la por en conei­xe­ment. Només des del diàleg crític acon­se­gui­rem apro­fi­tar el seu poten­cial per cons­truir orga­nit­za­ci­ons més huma­nes”, des­taca José Miguel de la Dehesa, direc­tor de la Fun­dació Fac­tor Humà. La reflexió par­teix d’una idea clara: l’auto­ma­tit­zació no pot subs­ti­tuir el cri­teri, la res­pon­sa­bi­li­tat ni els valors que defi­nei­xen la cul­tura empre­sa­rial.

L’IAleg no és només un con­junt de reco­ma­na­ci­ons, sinó una guia per a aque­lles orga­nit­za­ci­ons que volen avançar cap a una trans­for­mació digi­tal cons­ci­ent. Els seus prin­ci­pis pro­po­sen un ús trans­pa­rent de la IA, amb meca­nis­mes ètics de super­visió, i defen­sen un lide­ratge col·labo­ra­tiu que fomenti el debat sobre l’impacte tec­nològic. També posen èmfasi en la neces­si­tat de reduir la bretxa gene­ra­ci­o­nal i reforçar les habi­li­tats toves, com la intel·ligència emo­ci­o­nal i la capa­ci­tat de tre­ball en equip.

Més enllà del decàleg, la Fun­dació Fac­tor Humà con­ti­nuarà tre­ba­llant en noves ini­ci­a­ti­ves per con­so­li­dar aquest enfo­ca­ment. La for­mació en pen­sa­ment crític, la pro­moció de bones pràcti­ques i el desen­vo­lu­pa­ment d’eines per a la gestió ètica de la IA són algu­nes de les acci­ons pre­vis­tes.

El com­promís de la Fun­dació amb aquesta línia de tre­ball es reforçarà en la pròxima gala dels Pre­mis Fac­tor Humà, que se cele­brarà el 3 de juny a l’Antiga Fàbrica Estre­lla Damm sota el lema “Sense por”. L’acte apro­fun­dirà en la importància de ges­ti­o­nar les pors en l’entorn labo­ral i posarà en valor ini­ci­a­ti­ves que con­tri­bu­ei­xin a una gestió més humana de les orga­nit­za­ci­ons.

“El lide­ratge neces­sita espais per atu­rar-se a pen­sar. Si sabem com fer-ho, la IA pot esde­ve­nir una gran ali­ada per poten­ciar l’huma­nisme dins les empre­ses”, con­clou el pre­si­dent de la FFH, el Dr. Antoni Esteve..



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.