Política

estat francès

Bayrou alerta de l’estat catastròfic de l’economia francesa

L’Executiu ha xifrat en 40.000 milions l’ajust necessari per a l’any pròxim

França “no produeix prou i no treballa prou”, segons el primer ministre, François Bayrou, que ha dibuixat un país a la vora del precipici, que al seu judici exigeix un ajust pressupostari davant la deterioració de la situació internacional i la guerra comercial llançada per Donald Trump.

Davant la falta de majoria parlamentària per a defensar les polítiques afavorides pel president, Emmanuel Macron, que voldria rescatar els comptes públics sense apujar impostos, el cap del govern francès, François Bayrou, ha apel·lat directament aquest dimarts a l’opinió pública, a la qual ha advertit que “la supervivència del país està en joc”.

Així ho ha fet davant desenes de parlamentaris de diferents grups, sindicats, associacions i representants municipals, als qui ha urgit a presentar abans del 14 de juliol propostes per a afrontar la situació amb vista al pressupost de 2026.

Aquesta proposta no ha convençut ni als sindicats ni als membres de l’oposició, que han acusat el govern d’encoratjar la por per a justificar unes polítiques que consideren responsables de l’agreujament de la situació.

Retallar el dèficit públic

L’Executiu ha xifrat en 40.000 milions l’ajust necessari per a l’any pròxim, que pretén aconseguir amb una major eficiència de la despesa per a mantenir la trajectòria pressupostària prevista, que exigeix anar retallant el dèficit públic per sota del 3% en 2029.

La ministra d’Hisenda, Amélie de Montchalin, que ha comparegut al costat de Bayrou, ha indicat que serà necessari reduir un 6% la despesa pública cadascun dels pròxims cinc anys, tot i que ha afirmat que ho faran “sense motoserra”, amb mesures de racionalització.

El govern ha evitat al màxim donar pistes sobre on caldrà ficar la tisora, per a deixar que siguin els agents socials i partits els qui facin propostes, però la ministra ha avançat que reduir agències públiques, limitar les baixes per malaltia o racionalitzar les compres són possibles pistes.

Bayrou ha descartat pujades d’impostos, perquè considera que farien fugir inversions, i renunciar al rigor pressupostari, que augmentaria un deute ja colossal (gairebé 3,3 bilions d’euros) els interessos dels quals costen 62.000 milions d’euros a les arques públiques cada any i que poden augmentar a 100.000 milions d’euros en 2029.

El primer ministre ha apostat per incentivar l’activitat industrial reduint la burocràcia i millorant la formació en oficis de futur. És l’única forma –ha explicat–, que França pugui equilibrar la seva balança comercial, produir ocupació i revitalitzar la seva economia. Aquesta és la recepta que proposa per a sanejar les arques públiques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.