Viquipèdia: en clau de dona
L’enciclopèdia lliure en català promou una iniciativa perquè les 100 dones més influents de Catalunya hi siguin presents
Només el 21% de les biografies publicades són de dones, un percentatge que treballen per augmentar-lo
El 6 de juny la prestigiosa revista Forbes va publicar per primer cop la llista de les 100 dones més influents de Catalunya. Dones de diversos àmbits de la nostra societat com ara la síndica de greuges, Esther Giménez-Salinas; la periodista Helena Garcia Melero; la cap de medicina preventiva i epidemiologia de l’hospital Vall d’Hebron, Magda Campins; la xef Carme Ruscalleda; la directora de cinema Carla Simón; la jurista especialitzada en bioètica Núria Terribas; l’arquitecta Benedetta Tagliabue; la il·lustradora Pilarín Bayés, i la futbolista Aitana Bonmatí. Moltes d’elles ja tenien la seva entrada a la Viquipèdia, però altres no i és amb l’objectiu que totes hi siguin presents i de complementar i millorar les entrades de les que ja hi eren que els membres de l’Amical Wikimedia –l’organització sense ànim de lucre que promou la Viquipèdia en català– han impulsat un nou repte en format de concurs que va començar el 9 de juny i que s’estendrà al llarg d’un mes emmarcat en la iniciativa global Viquiprojecte Viquidones per revertir el biaix de gènere enciclopèdic en català.
El punt de partida és la llista publicada per Forbes i, de les 100 dones que hi apareixen, 56 ja tenien biografia a la versió en català de la Viquipèdia quan va començar el concurs, però la resta encara no. Una situació que ha canviat en només 10 dies, ja que el 19 de juny les 100 dones de la llista ja tenien la seva entrada a la Viquipèdia i ara els voluntaris dedicaran el temps que queda d’aquest repte per millorar-les i ampliar-les. Qualsevol persona es pot afegir a la iniciativa –que va sorgir d’una conversa que van mantenir per la plataforma de missatgeria instantània Signal dos editors voluntaris de l’Amical Wikimedia–, només cal registrar-se amb un nom d’usuari, afegir-se entre els participants clicant un botó i millorar i complementar biografies de la llista, explica Miquel Codolar, voluntari de la Viquipèdia en català des de fa més d’onze anys, que afirma que el format de concurs incentiva la participació.
Viquidones
Però aquesta no és l’única iniciativa de la Viquipèdia relacionada amb les dones, al contrari: “Molts dels projectes que fem estan relacionats amb aquesta temàtica”, diu Codolar, que destaca el concurs que fan cada mes de gener per incloure les 100 dones que la cadena de televisió britànica BBC considera que han estat les més influents de l’any anterior i que indica que, des del 2018, quan es va iniciar el concurs, la Viquipèdia en català és la primera a crear i completar totes les biografies. Codolar destaca la feina d’Ester Bonet, filòloga i impulsora del Viquiprojecte Viquidones: “Porta molts anys fent una feina impressionant promovent activitats presencials quinzenals relacionades amb les dones en diversos espais, com a la Universitat Pompeu Fabra (UPF)”, diu. “No és perquè sí que fem tants projectes relacionats amb les dones. És molt necessari, i n’hauríem de fer més, perquè és un dels biaixos que hi ha a la societat i per tant també a la Viquipèdia”, afirma. Un biaix que existeix tant pel que fa a continguts com a participació i perspectiva de gènere. Respecte als continguts, Codolar explica: “El 2016 vam veure des de l’Amical Wikimedia que només el 12% de les biografies de la Viquipèdia eren de dones, i treballem per revertir-ho. Moltes altres llengües estan pitjor, però això no ens tranquil·litza gens.” La situació ha millorat des de llavors, ja que el percentatge ha augmentat fins al 21%, però encara queda molta feina per fer: “Volem més biografies de dones, més dones editores i que els articles s’escriguin amb perspectiva de gènere, sense invisibilitzar ningú”, diu Codolar.
Millora sostinguda en el temps
Pel que fa al futur de la presència de dones a la Viquipèdia en català, que és la vint-i-novena del món en nombre de participants actius i la vintena en nombre d’articles, afirma: “No sabem com serà, però sí el que podem fer avui per intentar que sigui millor. Confio que la dinàmica dels darrers anys es mantingui i comporti una millora en la realitat. De moment totes aquestes iniciatives que tenen desenes de voluntaris al darrere que inverteixen moltíssimes hores de manera desinteressada s’estan traduint en una millora sostinguda en el temps. Més a poc a poc del que voldríem, potser, però la millora és palpable.”