Eines

“Més suport per crear empresa i menys formar per formar”

La nova empresa sap apreciar el valor afegit que aporten els seus col·laboradors

Com seran les empreses del segle XXI, més enllà d'aquesta crisi?

Les empreses que sobreviuran o que apareixeran durant aquest segle són i seran empreses amb una clara aposta per la innovació, per la creativitat i pel disseny; unes empreses que aprendran a fer això en unes condicions d'optimització de preus perquè aquesta és una de les moltes i positives herències d'aquesta crisi: el trencament del paradigma que més preu vol dir, de manera automàtica, més qualitat. I això suposarà un model d'empresa necessàriament més orientada al seu mercat i als seus clients –per saber, exactament, què és el que demana i aprecia aquest client– i una empresa que potenciï l'aportació de valor dels seus col·laboradors per establir les màximes opcions de diferenciació davant els seus competidors.

Les empreses actuals s'estan adaptant al nou paradigma?

Com sempre, hi ha de tot. Però tot i que hi pugui haver, i n'hi ha, empreses que no estiguin en la línia del que hem comentat abans, aquella empresa que no aposti decididament per una clara orientació al seu mercat extern i reforci la consideració i gestió del seu mercat intern –insisteixo, els seus col·laboradors i el seu talent, una cosa que la competència no pot improvisar–, tindran pitjor pronòstic de supervivència a mitjà i llarg termini que aquelles empreses que ho facin.

La crisi és un entorn propici per muntar una empresa?

La crisi és un moment igual de bo o de dolent que qualsevol altre per muntar una empresa. El que cal, en aquests moments, és no errar el tret perquè el nivell de tolerància a l'error és menor ara que en moments expansius en què has d'equivocar-te molt i molt perquè les coses no rutllin bé per una bona idea. Cal tenir l'orella molt posada en el mercat i escoltar el que el mercat demana ara i ser decidit a donar al mercat el què necessita.

Quines recomanacions donaria a un jove emprenedor per tenir èxit en els seus propòsits?

Els emprenedors acostumen a veure més oportunitats allà on els altres poden veure només problemes o dificultats. Els recomanaria que aquesta intuïció la poguessin seguir tot enfortint-la amb un potent coneixement de quin serà el seu mercat objectiu. També haurien de tenir clar com estructuren, amb quins valors i amb quina filosofia, la gestió dels seus col·laboradors. Només així podran identificar quins valors ha d'aportar el seu producte o servei per encaixar en el mercat objectiu que persegueixen i el model d'empresa que –a partir d'aquí- volen construir.

Les administracions faciliten les coses?

Es poden fer més coses per afavorir el procés de creació de la pròpia empresa: simplificació administrativa; flexibilització d'aspectes com la contractació i manteniment d'empleats; i, prèviament a tot això, la configuració d'un entorn social, cultural, acadèmic i de valors perquè sigui atractiva la via de la creació d'empreses. Manquen iniciatives de suport a l'emprenedor i sobren idees que fomenten la formació per la formació tot i a risc d'invertir en places d'estudiant que no aportaran més riquesa social ni econòmica. No estic fent apologia de la no-qualificació, el que dic simplement és que no només existeix aquesta via per generar ocupació i riquesa i per aprofitar talent i recursos en un país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.