Eines

Recol·locadors d'acomiadats

Els treballadors que busquen feina amb l'assessorament dels serveis de recol·locació en troben en un termini mitjà de sis mesos

Els de més de 45 anys ho tenen magre si són paletes, informàtics o mossos de magatzem.

Els que utilitzen un pla d'outplacement o recol·locació triguen menys de sis mesos a trobar un nou treball, segons el 52% de les empreses que han recorregut a aquests programes per recol·locar treballadors que acomiaden, segons un estudi de la consultora Unique Restart sobre el grau de coneixement i valoració que tenen els directius espanyols sobre aquestes empreses. Un 15% asseguren que el termini de recol·locació ha estat d'entre 6 i 12 mesos, mentre que un 34% comenten que s'ha trigat més d'un any.

L'objectiu de les empreses de recol·locació és desenvolupar una estratègia i formar els professionals que són acomiadats perquè afrontin amb èxit la recerca d'una nova ocupació i aconseguir que el temps d'inactivitat laboral sigui el menor possible. El 62% dels directius que han participat en aquesta investigació d'Unique Restart han valorat de “manera positiva o molt positiva” les candidatures dels professionals que han rebut a través de serveis de recol·locació.

El resultat d'aquest estudi coincideix amb el de Creade -divisió de recol·locació de l'empresa de treball temporal Adecco–, que en el primer semestre del 2010 va registrar un termini mitjà de recol·locació de 6,3 mesos, contra els 7,2 mesos d'un any abans. Una reducció que en part atribueix al fet que els desocupats, conscients de la major competència que hi ha per un lloc de treball i veient com el període de percepció del subsidi per atur es redueix, han optat per iniciar abans la recerca d'ocupació.

Els menors de 35 anys són el grup que més ràpidament es recol·loca, seguits pels que tenen entre 35 i 45 anys. Els més grans de 54 anys es mostren especialment oberts a treballar com a professionals independents (o flexibles quant a les condicions salarials, contractuals i de jornada). El sector més estricte sobre la procedència del recol·locat és el de serveis, ja que un 71% dels participants en programes individuals i un 86% dels participants en programes de grup aconsegueixen un treball en aquest mateix sector. Creade també destaca que, malgrat la difícil conjuntura econòmica, un 32% dels participants en els seus programes individuals i un 27% dels que participen en programes de grup aconsegueixen trobar una ocupació amb un salari igual o més alt que el que tenien originàriament

Una gran part de les persones que participen en aquest tipus de programes són majors de 45 anys, per això és necessari que la recerca de noves ocupacions s'adeqüi a les seves condicions particulars, potenciant els seus punts forts. Per al 67% dels directius enquestats per Unique, l'atribut que més valoren dels candidats de més de 45 anys és l'experiència, al davant dels coneixements tècnics i pràctics (un 19%), les habilitats personals (un 6%), l'aportació de contactes (un 4%) o el prestigi (un 1%). Cal destacar que un 59% consideren que els professionals de més de 45 anys són aptes per a qualsevol tipus de lloc, mentre que un 32% consideren el contrari. D'aquest segon grup, però, el 87% opinen que són menys aptes únicament en determinats llocs com ara mossos de magatzem i ofici de paleta, noves tecnologies, auditors i informàtics.

Els serveis de recol·locació són desconeguts encara per la major part dels directius espanyols, segons aquesta mateixa consultora. El 28% dels directius que han participat en aquest sondeig han declarat que no coneixen l'existència d'aquest tipus d'empreses, i el 52% afirmen que coneixen de manera superficial aquests serveis però que mai hi han recorregut. Només un 21% afirmen que els coneixen i els han utilitzat.

A més, segons el 73% dels enquestats, en les seves empreses mai hi ha hagut un programa de recol·locació per ajudar els empleats a buscar una nova feina, i els motius que han assenyalat són: perquè no cal (45%), per desconeixement (30%) i per falta de pressupost (23%).

EL PROCÉS.

Una recol·locació comença amb la comunicació de l'acomiadament, i en alguns casos les empreses es comprometen a iniciar la recerca d'una nova ocupació abans que l'acomiadament sigui efectiu. Immediatament es passa a una fase d'autoconeixement, en la qual es defineixen noves metes per al treballador, amb un programa d'orientació professional, anàlisi personal i professional -“Què sé fer amb èxit?”, “Com sóc?”, “Què m'agradaria fer?”, ”Què sé?"...-, i de l'entorn laboral on se centra la seva àrea de treball i de l'estat del sector on es troba la seva activitat o la de les seves perspectives de futur.

En una segona fase, el treballador ha d'adquirir les eines i habilitats per buscar feina -elaboració del currículum i cartes de presentació, utilització de la xarxa de contactes, com actuar en entrevistes de selecció...-. La tercera coincideix amb la trobada d'una nova ocupació, i el consultor pot preparar el candidat per a una bona adaptació a la nova empresa; en alguns programes, si l'adaptació no és adequada o el nou contracte acaba abans del previst, torna a entrar en joc el consultor per continuar la recerca.

Plans com aquests -finançats per la UE, el Departament de Treball i els ajuntaments- s'han aplicat a les empreses catalanes afectades per la crisi del tèxtil l'any 2008 -1.007 persones– i la de l'automòbil el 2009 -1.429 treballadors-.

Un cost de fins al 20 per cent del sou brut anual

En els processos de recol·locació, l'empresa que prescindeix d'empleats és la que es fa càrrec de la factura, que oscil·la entre un 16 i un 20% de la remuneració bruta anual dels acomiadats. PwC assenyala que per a les empreses és una bona inversió perquè el treballador afectat queda agraït per la preocupació demostrada sobre el seu futur, ajuda els que continuen a percebre benestar i seguretat de part de l'organització pel que fa a la seva persona i influeix positivament en el seu entorn i comunitat. La legislació espanyola estableix que les empreses amb més de 50 empleats han de presentar un pla amb mesures per atenuar les conseqüències en el moment d'iniciar un expedient de regulació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.