Elefante Azul es fa un rentat per atraure més inversors
La cadena ha dissenyat centres de rentat més petits que ocupen menys terreny i així s'abarateix el cost fins a la meitat. Es podran instal·lar a ciutats de 20.000 habitants
La firma obrirà 11 centres de rentat a l'any, sobretot a Madrid, València
i Catalunya
Començarem a implantar-los a Catalunya perquè és el mercat més exigent
L'Elefante Azul, la cadena de rentat de cotxes, ha decidit reduir la dimensió dels seus centres quasi a la meitat. A partir d'ara doncs, es trobaran espais de l'Elefante Azul també a poblacions de 20.000 habitants, on amb els anteriors centres no resultava rendible instal·lar-se.
El punt decisiu és que les noves instal·lacions requereixen de menys superfície i, per tant, el cost del terreny sobre el qual s'instal·len es redueix considerablement. Tenint en compte que es tracta de la part més costosa, la inversió final pot arribar a disminuir fins a la meitat. Albert Valverde director de Centres Propis i Franquícies de l'Elefante Azul Espanya, explica que aquesta disminució fa millorar la rendibilitat malgrat que l'índex d'afluència d'usuaris sigui inferior a altres centres ubicats en poblacions grans.
CATALUNYA DE PROVA.
La firma espera que s'obri el primer nou model abans de l'estiu i acabar l'any amb 6 obertures.
Valverde explica que amb aquesta redefinició es busca un doble objectiu, per una banda ampliar el mercat i arribar a un major nombre d'usuaris i, per l'altra, donar entrada a nous franquiciats.
Com explica Albert Valverde, la incorporació de nous models de centres de rentat està molt vinculada als efectes de la crisi sobre l'empresa, ja que ha fet baixar el nombre de consumidors finals, però també el d'inversors que volen obrir franquícies.
OBRe EL VENTALL.
Ara com ara, invertir en un centre de rentat exigeix un desembossament de 200.000 euros que s'amortitza en cinc anys; amb el nou model, l'aportació pot reduir-se un 50%. A més, es donen facilitats per accedir al crèdit amb l'ampliació d'acords de finançament amb diferents entitats financeres.
Valverde recorda: “El negoci en èpoques bones ha donat molta rendibilitat, ja que és molt fàcil de gestionar, però en èpoques de crisi ens ha afectat i ens calia fer alguna cosa”.
Actualment, dels 101 establiments de rentat de cotxes que tenen repartits per tot l'Estat, 86 són amb règim franquícia i els 15 restants són propis. Més del 60% dels franquiciats d'El Elefante Azul són emprenedors i un 20% aposten per aquesta marca com a via d'autoocupació. Només un 20% dels franquiciats són inversors. Valverde assegura que els nous centres, però, no substituiran els anteriors sinó que els complementaran. “Preveiem obrir anualment fins a 11 espais de rentat de cotxes entre uns i altres”, avança el director de franquícies. La companyia que té presència en totes les comunitats, focalitza les obertures a Madrid i València.
L'Elefante Azul pertany al grup francès Hypromat, que té la matriu a Estrasburg (França) i filials a Portugal, Itàlia, Suïssa i Alemanya. A l'Estat espanyol es va instal·lar per primer cop fa vint anys a Figueres (Alt Empordà) i el següent centre el va inaugurar a Vigo.
A poc a poc la marca es va anar desenvolupant via franquícies, fins que es va convertir en una de les més antigues que hi ha dintre del sector. “Aquesta tradició ens ha ajudat a desenvolupar el nostre know how i ens ha donat molta notorietat de marca”, afegeix Albert Valverde.
La filial espanyola té a Molins de Rei (Baix Llobregat) la seu corporativa per a tot l'Estat. Allà hi ha el magatzem logístic des d'on surten els lots de consumibles que s'utilitzen i la línia de productes de marca Elefante Azul que es venen als centres de rentat. A més és des de Molins des d'on es centralitza el màrqueting i la coordinació de la gestió de la franquícia.
“A Molins de Rei dissenyem les campanyes de màrqueting i les accions per a desenvolupament del negoci de cadascuna de les franquícies”, explica el director de franquícies.
Així mateix, des de la seu es duu a terme la formació als franquiciats i es transmeten les eines d'innovació per al negoci.
Els darrers anys el volum de facturació de la companyia s'ha vist condicionat als alts i baixos de l'economia. Albert Valverde matisa que el pitjor any en facturació per a la cadena va ser el 2009, quan van notar en els seus comptes de resultats els efectes de la crisi.
El 2010, mentre la majoria de sectors empresarials han recuperat part del que han perdut durant l'eclosió de la crisi, El Elefante Azul es va ressentir per un factor extern: les pluges. Els anys en què els pluviòmetres arriben als índex més alts, el negoci dels rentats de cotxes nota una baixada de consum, i l'exercici passat en va ser un. Per al 2011, Valverde aspira a mantenir els resultats. “Hem començat l'any millor”, diu.
QÜESTIÓ CULTURAL.