La internacionalització ajuda Sistel a créixer un 30%
El fabricant de sistemes electrònics industrials està aprofitant els fruits de l'obertura de la planta de Bangalore, a l'Índia. En dos anys, vol exportar el 60% de la producció
L'empresa ha aprofitat la inversió a l'Índia per poder créixer a Castellar
Mostra la seva competitivitat en camps tan exigents com ara l'electromedicina
Facturació
25 M€
Treballadors
80
Any de fundació
1982
És clar, ara que veiem que la intensitat de la crisi no defalleix, que el creixement de les empreses passa per explotar a fons les oportunitats del mercat global, talment com ha fet el grup Sistel, de Castellar del Vallès, dedicat al disseny i la fabricació de sistemes electrònics industrials.
El president d'aquesta empresa familiar, Jordi Batet, pot projectar, amb plena satisfacció, un volum de negoci per a enguany de 25 milions d'euros, que suposa un creixement del 30% respecte de l'any anterior. Atribueix la bona trajectòria a “les inversions realitzades just abans que fos un fet innegable la crisi, i que es van traduir en internacionalitzar l'empresa, tant des del vessant comercial com de la manufactura”. De fet, tota l'estratègia de futur de l'empresa de Castellar va en la direcció de potenciar els canals comercials oberts o que s'estan obrint als mercats exteriors.
D'una banda, l'empresa de Castellar, afiliada al Centre Metal·lúrgic de Sabadell, ha aconseguit que un 30% del seu negoci es realitzi en els mercats exteriors en què opera. I això és degut, en bona part, a la contribució d'Indic Electronics, firma que va iniciar la seva activitat el 2007 a Bangalore (Índia) i on Sistel, en què hi participa amb un 33%, ha traslladat l'activitat que requereix més mà d'obra i que “aquí suposaria un cost potser excessiu”. Bangalore també és bona base per obrir canals comercials en mercats veïns. A més a més, cal afegir Verticall, la delegació establerta a Xile des de la qual es treballen les oportunitats de negoci que puguin aparèixer en el mercat de l'elevació de Llatinoamèrica, especialment en mercats actualment tan atractius com ara el Brasil. També s'ha pensat, a mitjà termini, arribar a obrir una oficina als Estats Units, mercat molt engrescador tot i les dificultats per entrar-hi.
Batet destaca l'aportació que ha generat l'empresa índia: “Gràcies a la inversió que ha suposat Indic Electronics, podem créixer a Castellar amb una nova línia de fabricació de targetes electròniques”. La nova línia, que ha suposat un esforç d'1,2 milions d'euros, opera des de fa quinze dies.
TRES BRANQUES.
Jordi Batet insisteix en la importància de situar el futur de l'empresa en els mercats exteriors: “Espanya ha estat, i és, un mercat important, però és evident que decreix a causa d'aquesta crisi persistent, i ho hem vist amb Smartlift, que ha patit molt el daltabaix que ha sofert el mercat de la construcció”. Per aquest motiu, manifesta: “Hem d'enfocar tota l'estratègia cap als mercats exteriors”.
MÉS ENGINYERS.
Una altra virtut que cal tenir molt en compte, per a pimes com les que componen el grup Sistel, és l'agilitat. “Si 6TL ha estat la firma que més mercat ha obert, en disputa amb grans grups, ha estat fent valdre l'agilitat per prendre decisions abans que ningú”. També hauríem de fer referència a la versatilitat, qualitat més visible en Digi Proces, que té clients de camps tan variats com ara l'electromedicina, les màquines de joc i l'automoció, qualsevol àmbit en què calgui el control electrònic. Sobre els camps com ara l'electromedicina, declara: “És on millor podem mostrar un avantatge competitiu, ja que és difícil que es puguin muntar enginyeries més competents en els països de la deslocalització”, explica el president del grup, que no s'està de fer un auguri: “El fenomen de la deslocalització a la Xina es desinflarà aviat, per la dificultat cada vegada més clara d'assolir uns nivells òptims de qualitat i la inseguretat jurídica que hi ha, cosa que no passa, per exemple, a l'Índia, on han heretat el marc jurídic britànic”.
Sobre sectors que en els darrers anys han anat de baixa, com és ara l'automoció, diu: “Si bé és cert que les empreses del sector tanquen algunes factories, en potencien d'altres, i ens segueixen demanant els serveis d'enginyeria”.
El grup Sistel creix sense perdre el seu caràcter marcadament familiar: sota la presidència de Jordi Batet, hi ha els seus fills Jordi, al capdavant de Digi Proces; David, a 6TL, i Gemma, a Smartlift.
Anar fent salts tecnològics des del 1982
Fundada el 3 de setembre de 1982 per Jordi Batet i Agustí Ríos, Sistel va començar a caminar en un taller de 120 m² de Sabadell, compaginant la fabricació d'electrònica per a la indústria local amb la distribució d'accionaments electrònics. El 1989 va iniciar la seva activitat a Castellar Digi Proces, per fabricar productes propis i treballar per a tercers. El 1992 va sortir al mercat la marca de tecnologia per a ascensors Smartlift, que aviat va esdevenir una referència arreu. Es va iniciar aleshores la internacionalització, amb l'obertura de la delegació xilena, Verticall, primer, i d'Indic Electronics a l'Índia, el 2007.