Opinió

La bombolla Linkedin

Una bom­bo­lla es pro­du­eix quan la gent comença a interes­sar-se per alguna cosa, ja siguin acci­ons, immo­bles o qual­se­vol altre tipus de béns, i fan que el preu comenci a pujar. En el moment en què el preu que es paga no té en compte el valor rao­na­ble del bé i només es basa que es creu que seguirà pujant és quan es comença a inflar la bom­bo­lla. De bom­bo­lles n'hi ha hagut sem­pre. Recor­dem, per exem­ple, la de les tuli­pes del segle dis­set. Mol­tes bom­bo­lles s'han produït amb acci­ons, la més famosa la de 1929, o amb immo­bles, com la que va pun­xar l'any 2007. Com que encara estem paint la bom­bo­lla immo­biliària que ha pro­vo­cat la crisi finan­cera i glo­bal dels dar­rers anys, sem­blava que almenys durant alguns anys hi hau­ria una mica més de prudència. Però no és així. La set­mana pas­sada es va pro­duir la sor­tida a borsa de la xarxa social Linke­din, que va ser fun­dada a Califòrnia l'any 2002. Actu­al­ment, és la major xarxa pro­fes­si­o­nal del món en inter­net i compta més de 100 mili­ons d'usu­a­ris, dels quals un milió estan a l'Estat espa­nyol, en més de 200 països. Obté una mit­jana d'un milió de nous usu­a­ris per set­mana. Els seus ingres­sos pro­ve­nen bàsica­ment de subs­crip­ci­ons d'usu­a­ris i de publi­ci­tat. Té uns 1.000 emple­ats a temps com­plet situ­ats en tot el món.

Ini­ci­al­ment, s'havia pre­vist que les acci­ons tin­gues­sin un preu de sor­tida de 35 dòlars. Aquest preu era con­si­de­rat molt alt pels ana­lis­tes ja que sig­ni­fi­cava valo­rar l'empresa en 3.000 mili­ons de dòlars. Tenint en compte que els bene­fi­cis gene­rats l'any 2010 varen ser de 15 mili­ons de dòlars, vol dir que es valo­rava Linke­din en 200 cops els seus bene­fi­cis. Cal recor­dar que, en gene­ral, es con­si­dera que un valor accep­ta­ble se situa nor­mal­ment al vol­tant de 15 cops el bene­fici del dar­rer any. És veri­tat que quan una empresa té molt bones pers­pec­ti­ves de futur el valor pot ser més alt. Però 200 cops el bene­fici és real­ment molt alt i, a més, Linke­din sem­pre ha gene­rat resul­tats nega­tius fins al 2010, en què per pri­mer cop ha tin­gut bene­fi­cis. Tot i això, davant de l'expec­tació cre­ada, l'empresa va fixar el preu final de l'oferta pública de venda en 45 dòlars per acció, la qual cosa implica valo­rar l'empresa en 257 cops els bene­fi­cis del dar­rer any. Final­ment, en el pri­mer dia de cotit­zació, les acci­ons que havien sor­tit a 45 dòlars varen arri­bar a superar els 100 dòlars per tan­car final­ment a 94,25 dòlars. O sigui que en una sola sessió va tan­car amb una pujada d'un 109 per cent. Això suposa valo­rar l'empresa en 538 cops el seu bene­fici. Tenint en compte les dades dis­po­ni­bles, el preu pagat no és fàcil de jus­ti­fi­car.Tan sols es pot expli­car des de l'espe­cu­lació sense cap base raci­o­nal. No vull dir que no es puguin gua­nyar diners amb aques­tes ope­ra­ci­ons espe­cu­la­ti­ves, però al final alguns hi poden per­dre molt, com passa en totes les bom­bo­lles. El temps ho dirà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.