Eines

Aprendre a innovar

Innovació en models de negoci

De fet, explorar amb imaginació el model de negoci pot permetre una troballa disruptiva que ens permeti construir un gran i meravellós oceà blau, tal com ha passat amb casos com Swatch, Nintendo o Barrabés

Darrerament es parla molt d'innovació en models de negoci. Més enllà de productes (iogurts) o serveis (banca), innovar en el model de negoci és una immillorable forma d'aconseguir canvis en profunditat quan una empresa està en crisi o quan veu que les seves propostes de mercat no estan assolint els objectius previstos.

Un model de negoci és una descripció acurada de les bases sobre les que una empresa crea, proporciona i capta valor. Encara que sembli mentida, no seria difícil trobar empreses que mai no han fet una reflexió seriosa sobre el seu model de negoci i que, per tant, no saben com fer-lo evolucionar en cas de problemes.

Hi ha nou elements clau dintre d'un model de negoci: els segments de mercat als quals l'empresa s'adreça, les propostes de valor, els canals, les relacions amb els clients, les fonts d'ingressos, els recursos clau, les activitats clau, els socis clau i l'estructura de costos. Sense tenir plena consciència de tots aquests agents és impossible tenir una imatge versemblant del que una empresa ofereix a un determinat mercat. Per contra, dominar en profunditat el model de negoci permet jugar-hi creativament, fent-lo evolucionar cap a una direcció o altra en funció de les necessitats i de les circumstàncies.

Vegem-ne un exemple: Nespresso és un dels models de negoci que ha fet córrer més rius de tinta en els darrers anys. Nespresso s'adreça als particulars que, a casa o a la feina, volen tenir un cafè de qualitat cremós i ben fet (segments). La proposta de valor és tenir cafè de qualitat a casa. Els canals són el nespresso.com, les boutiques, els centres de trucades i la comanda per correu. Les relacions amb els clients es fan de forma gairebé exclusiva, a través del Club Nespresso. Les fonts d'ingressos són les càpsules i, en segon terme, les comissions de les màquines i accessoris. Com a recursos clau Nespresso té els canals de distribució, la marca, les patents i les plantes de producció. Les activitats clau són màrqueting, producció i logística. Els socis clau estan representats en exclusiva pels fabricants de les màquines de cafè. Finalment, l'estructura de costos es composa de fabricació, màrqueting i distribució i canals.

La potència del model de negoci (que es pot representar gràficament amb una mena de llenç quadriculat) consisteix en el fet que, a partir de la seva formulació, hom pot començar a implementar-hi canvis per tal de cercar innovacions. Si, per exemple, a causa de les pressions d'alguns competidors, les càpsules de Nespresso es venguessin a qualsevol botiga i/o gran superfície, canviarien automàticament tant la proposta central de valor com molts dels altres apartats del model.

Qualsevol empresa desitjosa de superar l'actual crisi o de millorar posicions respecte dels competidors hauria de fer un treball seriós, creatiu i disciplinat amb el seu model de negoci. De fet, explorar amb imaginació el model de negoci pot permetre una troballa disruptiva que ens permeti construir un gran i meravellós oceà blau, tal com ha passat amb casos com Swatch, Nintendo o Barrabés.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.