contra xifrada
Mel catalana i ‘sushi' japonès
Alimenta tant la mel d'abella com la llet d'ovella”. La dita neix del refranyer popular català i ha aconseguit travessar fronteres. Fins i tot al llunyà país del sol naixent estan al cas de la sapiència mediterrània i a l'hora de proveir-se de mel es posen en mans catalanes. L'Apícola Rossend Margalef en pot donar fe ja que ha aconseguit col·locar en l'hiperexigent mercat nipó part de la seva producció.
El recentment premiat Margalef (l'Institut Internacional del Sabor i la Qualitat va guardonar les seves mels en un acte celebrat el mes passat a Brussel·les) envia els pots de derivat de nèctar des del petit municipi del Perelló, a la comarca del Baix Ebre, directament a un distribuïdor japonès que s'encarrega llavors de repartir la mel made in Catalonia per les botigues de Tòquio. El fet que aquest distribuïdor tingui l'exclusiva per portar la mel ebrenca a l'altra punta del món impedeix una presència generalista ja que el distribuïdor només assorteix nou botigues de la capital japonesa que, això sí, no venen altra cosa que no sigui mel: “Aquí seria impossible que un comerç pogués viure només de vendre mels del món”.
TERRATRÈMOL.
L'any passat l'Apícola Margalef va enviar, repartits en dues comandes, uns 35.000 quilos de mel al Japó i per la primavera d'aquest any estava prevista una nova remesa, però el terratrèmol que va devastar el país el mes de març -i la posterior crisi nuclear- ha fet aturar de moment la relació comercial.
Rossend Margalef no tem perquè els tractes es refacin, però “ara donen prioritat al seu producte propi per ajudar a recuperar el país”, diu, i destaca que el client japonès “és molt exigent i molt estricte”. De fet, explica que tots els pots que volen al Japó han estat revisats un per un a contrallum per detectar-hi possibles impureses.
DES DE LA BASE.
Fins llavors Margalef havia trobat en envasadores de França i Itàlia un bon mercat per vendre la seva mel, però, tot i que no abandona el sustentacle que suposa la venda a granel, buscant reblar el clau va apostar per comercialitzar la seva marca pròpia.
En aquest sentit descobreix a “Catalunya i a Andorra” una bona acceptació de la marca (“suposen un 25% del total de les nostres vendes”) però entén que el gros de la producció ha de volar cap a fora.
LA CONNEXIÓ JAPONESA.
A raó de 50.000 abelles per cada caixa, Margalef se les ha de veure amb 150 milions d'insectes que “només de sentir la remor del camió ja es posen nerviosos”. L'empresa treballa ara en una gamma de mel selecta per a gurmets i ultima contactes amb una cadena de supermercats dels Estats Units per exportar-hi producte.