Stimulo acudeix a la crida xinesa de dissenyadors
La firma de disseny industrial acaba d'obrir oficina a Canton després d'una presència de nou anys.Actualment el 30% es factura al país asiàtic
La dimensió no és excusa per a la internacionalització. L'exemple més clar és Stimulo, una petita agència de disseny industrial amb set treballadors i una facturació de 200.000 euros, que acaba d'obrir oficina a Canton. La decisió consolida una presència a la Xina que, des del mateix moment de constitució de l'empresa, l'any 2002, ha estat permanent. A l'oficina s'ha desplaçat un dels socis de la firma.
El pas té lloc després de la participació de l'empresa en les últimes dues edicions de la Fira de Canton, que han posat en relleu l'interès creixent de les indústries xineses pel disseny de producte. Aquesta tendència respon a la presa de consciència del teixit local que l'alça dels costos laborals i de tot tipus els resta competitivitat i la creença que importar disseny pot ser una via per aportar valor afegit, segons explica Ramon Martínez, director general de Stimulo. A tal punt arriba aquesta aposta, que els espais firals a disposició dels dissenyadors han estat exempts de cap càrrec i han gaudit d'una gran difusió. Per contra, la resposta internacional ha estat més aviat discreta.
CANTON FAIR.
Actualment el 30% de les vendes de l'empresa procedeixen de la Xina i el 70% restant, de Catalunya i Espanya, però la previsió és que la relació es capgiri en uns dos anys.
Part de la feina que els arriba de les empreses asiàtiques és el que es podria denominar ‘disseny exprés': encàrrecs concrets amb escassa interrelació entre el client i el proveïdor. A Stimulo -que es defineixen com una agència de disseny de producte de 360º, és a dir que atén totes les demandes de servei de les empreses i cerca l'acompanyament en totes les fases- aquest no és el tipus de feina que més els sedueixen, però és una via per facturar i per moure's en el mercat a la recerca dels clients que realment els interessen.
Stimulo 360º és una metodologia de treball i una visió estratègica del negoci que va sorgir després de l'exercici de reflexió que va desencadenar la forta crisi que va patir el 2008. Aquesta data va marcar un abans i un després a la firma catalana. “Va ser el pitjor any de facturació i vam estar a punt de deixar-ho córrer”, recorda el director general. Fins en aquell moment, Stimulo havia anat funcionant sense cap guió i amb l'empenta d'una cartera de clients que conservaven des dels inicis. Però el 2008 diverses circumstàncies van aprimar considerablement la cartera i va saltar l'alarma.
Aleshores van agafar el llapis i es van dissenyar a ells mateixos. Van mirar la manera d'orientar tots els processos cap al client, van cercar una certa especialització en alguns camps i van adoptar una estratègia comercial activa.
El procés d'internacionalització, que havia anat tirant sense patró, també va tenir el seu full de ruta: l'oficina oberta a l'octubre n'és la conseqüència.
GRANS MARQUES.
Tot i l'aposta per la Xina, la direcció de Stimulo té clar que cal mantenir l'esforç comercial a Catalunya per tal que la cartera de clients tendeixi a equilibrar-se. “A Europa hi ha poca demanda i tots els dissenyadors ens barallem per fer-nos un espai; a la Xina hi ha la demanda, però tot és molt rudimentari i és molt difícil gestionar el disseny”. El servei de Stimulo abasta des del coneixement estratègic del client fins a la investigació creativa del concepte, el disseny, el desenvolupament tècnic, l'optimització del procés de fabricació i l'arribada al mercat.
Facturació
200.000
Treballadors
7
Any de fundació
2002