Gran angular

Un model innovador que reduirà la despesa i modernitzarà l'administració

El nou model de contractació pública de serveis TIC de la Generalitat es basa en la modalitat del diàleg competitiu, que implica activament les empreses del sector en la definició de les millors solucions i facilitarà l'eficiència propiciant un estalvi de 200 milions d'euros anuals

La Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya va pre­sen­tar el mes d'octu­bre pas­sat el seu nou model de con­trac­tació pública de ser­veis TIC, que res­pon a l'objec­tiu mar­cat al pla de govern 2011-2014 que deter­mina que el desen­vo­lu­pa­ment de la soci­e­tat digi­tal a Cata­lu­nya és trans­ver­sal dins del govern, en tots els seus àmbits, i també fora, en la relació amb la ciu­ta­da­nia, les empre­ses i les admi­nis­tra­ci­ons.

Per com­plir aquest objec­tiu, el govern de la Gene­ra­li­tat ha optat per la cre­ació d'un model de gover­nança trans­ver­sal i cohe­rent per a les TIC de la Gene­ra­li­tat que generi estalvi, eficiència, trans­for­mació i inno­vació, que impulsi un ser­vei públic més eficaç i pro­per a la ciu­ta­da­nia i que incre­menti la trans­parència i la igual­tat d'opor­tu­ni­tats. En defi­ni­tiva, un model que ha de donar una doble res­posta a la neces­si­tat d'apri­ma­ment, aus­te­ri­tat i agi­li­tat de l'admi­nis­tració cata­lana (com a motor de trans­for­mació cap a una admi­nis­tració més àgil i efi­ci­ent i com a ele­ment reduc­tor de l'impor­tant cost que repre­sen­ten actu­al­ment les TIC per a l'admi­nis­tració cata­lana), però que també ha de per­me­tre afron­tar amb garan­ties els grans rep­tes del país en un con­text econòmic des­fa­vo­ra­ble.

Cons­ci­ent de la importància, i més en un moment com l'actual, de la col·labo­ració del sec­tor públic amb el pri­vat, i també de la neces­si­tat de comp­tar amb la com­pli­ci­tat, el talent i el conei­xe­ment del sec­tor en la cerca de les millors solu­ci­ons per asso­lir aquests ambi­ci­o­sos objec­tius, el govern de la Gene­ra­li­tat ha vol­gut impul­sar la impli­cació directa de les empre­ses del sec­tor TIC en el nou model de con­trac­tació.

Per aquest motiu, el Cen­tre de Tele­co­mu­ni­ca­ci­ons i Tec­no­lo­gies de la Infor­mació (CTTI), ens encar­re­gat de la con­trac­tació cen­tra­lit­zada, la gestió i el sub­mi­nis­tra­ment de solu­ci­ons TIC de tota la Gene­ra­li­tat, ha plan­te­jat un model de con­trac­tació dels ser­veis TIC el pro­ce­di­ment de lici­tació del qual és el del diàleg com­pe­ti­tiu.

Con­cre­ta­ment, s'han obert qua­tre diàlegs o lici­ta­ci­ons com­pe­ti­ti­ves cor­res­po­nents a qua­tre grans àrees o blocs de ser­veis TIC, en cadas­cun dels quals hi par­ti­ci­pa­ran entre 8 i 12 empre­ses: con­nec­ti­vi­tat i tele­co­mu­ni­ca­ci­ons; apli­ca­ci­ons; infra­es­truc­tura de pro­ces­sa­ment de dades (CPDs) i equi­pa­ment per al lloc de tre­ball i suport a l'usu­ari. Amb aquest nou model de con­trac­tació pública, la inversió en TIC de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya con­ti­nuarà supo­sant més de 400 mili­ons d'euros anu­als per a les empre­ses del sec­tor TIC.

Ate­ses les dimen­si­ons d'alguns dels con­trac­tes objecte d'aques­tes lici­ta­ci­ons, i per tal de faci­li­tar-ne l'accés a les peti­tes i mit­ja­nes empre­ses, que supo­sen el gruix del sec­tor TIC català, la Gene­ra­li­tat ha dut a terme una acu­rada tasca de sen­si­bi­lit­zació adreçada a les pimes sobre la neces­si­tat i con­veniència de l'agre­gació d'empre­ses que ha donat un bon resul­tat, ja que de les 49 empre­ses que han pre­sen­tat for­mal­ment la seva sol·lici­tud per entrar en aquests diàlegs, 32 són uni­ons tem­po­rals d'empre­ses (UTE).

En aquest sen­tit, la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya veu aquest nou model de con­trac­tació com una gran opor­tu­ni­tat per al tei­xit empre­sa­rial TIC català, ja que de les uni­ons tem­po­rals d'empre­ses que s'hagin creat per par­ti­ci­par en aquest procés poden sor­gir-ne coo­pe­ra­ci­ons i com­pli­ci­tats que li dona­ran la mus­cu­la­tura necessària per, en el futur, com­pe­tir amb més força a l'exte­rior. Cal tenir en compte que, tot i ser un dels que ja han superat els pit­jors moments de la crisi, el sec­tor TIC català està for­mat bàsica­ment per pimes, que tenen el repte d'enfor­tir-se per poder inter­na­ci­o­na­lit­zar-se.

Què és el diàleg competitiu?

Aquest model permetrà al govern valer-se del ‘know-how' de les empreses del sector

El diàleg competitiu és un procediment especial de selecció del contractista, que s'utilitza quan es tracta de contractes que tenen un objecte complex. I es considera que l'objecte del contracte és complex quan l'òrgan de contractació no està objectivament capacitat per definir els mitjans tècnics aptes per satisfer les seves necessitats o objectius, o per determinar la cobertura jurídica o financera del seu projecte.

En aquest cas, l'òrgan de contractació convoca un procediment de diàleg competitiu i dóna a conèixer quines són les seves necessitats i requisits. En la convocatòria, mitjançant el corresponent anunci, identifica els criteris objectius que utilitzarà per adjudicar el contracte. En vista de les sol·licituds dels interessats que hagin manifestat el seu interès per concórrer-hi, l'administració convida les empreses que participaran en la fase de diàleg, que hauran de ser com a mínim tres.

En la fase de diàleg es poden debatre tots els aspectes del contracte per determinar i definir els mitjans adequats per satisfer les necessitats públiques. En aquesta fase s'ha d'atorgar el mateix tracte a tots els licitadors. Després de comparar les solucions proposades, l'òrgan de contractació prosseguirà el diàleg fins que es trobi en condicions de determinar la solució o solucions que puguin respondre a les seves necessitats. Després de declarar tancat el diàleg, l'òrgan de contractació convidarà els licitadors a presentar la seva oferta final i seguidament adjudicarà el contracte.

Connectivitat i telecomunicacions. Dels quatre diàlegs plantejats, el corresponent a l'aprovisionament de connectivitat i telecomunicacions de la Generalitat de Catalunya integra tres grans àmbits: les infraestructures de connectivitat, els serveis de telecomunicacions i la radiodifusió. Pel que fa al primer àmbit, la solució de connectivitat haurà de preveure una oferta al mercat majorista sobre la xarxa d'alta capacitat per a totes les seus de la Generalitat, municipis i serveis públics estratègics, amb preus acordats, i, per tant, requereix un pla d'inversió privat. Quant als serveis de telecomunicacions (telefonia fixa, mòbil, dades...), el primer objectiu és una reducció important de costos lligada a una millora de les prestacions. Finalment, el diàleg inclou també la difusió dels canals de TDT i les emissores de FM de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i la gestió dels serveis de radiodifusió i de les noves infraestructures existents o planificades per la Generalitat.

Aplicacions. L'objectiu principal del diàleg competitiu corresponent a l'aprovisionament i manteniment d'aplicacions de la Generalitat de Catalunya és assolir un model racional que respongui a les prioritats funcionals dels departaments, entitats i organismes de la Generalitat. I aquest model implica la millora en els processos de construcció i manteniment, en la governança (mitjançant la racionalització de la demanda, la reducció de la cartera d'aplicacions a través de la consolidació i la reusabilitat, l'estandardització de hardware, software i plataformes de desenvolupament i la modernització d'aplicacions) i un canvi en les polítiques de compra d'actius i renovació.

Llocs de treball i suport a l'usuari. En el cas del diàleg per l'aprovisionament de llocs de treball i suport a l'usuari, les línies mestres que s'entreveuen com a objectius i alhora mesures de racionalització i foment de la competència suposen la compra innovadora, l'homogeneïtzació per perfils i la virtualització del lloc de treball, d'una banda, i de l'altra, la creació d'un servei transversal d'atenció a l'usuari i una territorialització del suport.

Infraestructura de processament de dades. Amb els mateixos objectius de racionalització i reducció de despesa, el diàleg competitiu per l'aprovisionament d'infraestructura de processament de dades pretén la consolidació de data centers o CPD per aconseguir economies d'escala, estalviar en l'operació i normalitzar les plataformes. També, altres objectes d'aquest diàleg són simplificar l'administració dels servidors mitjançant la reducció de la diversitat tecnològica i fomentar l'eficiència energètica.

Un model anglosaxó

El nou model centralitzat i transversal de la Generalitat, amb el qual aquesta preveu rebaixar 200 milions d'euros anuals la seva despesa en TIC, es basa en l'aplicació de les mateixes palanques d'optimització utilitzades amb èxit tant per grans corporacions com per altres governs d'arreu del món.

Així, aquest model és pioner a l'Estat però està avalat per l'experiència prèvia a països com ara els EUA o el Regne Unit, on la concentració de la contractació ha donat com a resultat una notable reducció de la despesa en TIC i una millora de les eficiències. En aquest sentit, el govern dels EUA està duent a terme la Federal Data Center Consolidations Initiative (FDCCI), mitjançant la qual aconseguirà consolidar prop de 1.000 centres de processament de dades.

Per la seva banda, el govern del Regne Unit ha definit la Government ICT Strategy com a resposta al programa de millora d'eficiència operativa, les principals línies estratègiques de la qual són la racionalització de centres de dades per reduir costos, la simplificació i estandardització del disseny dels llocs de treball a partir de models comuns per millorar la interoperabilitat i oferir un major rendiment a preu més baix i el lliurament sostenible i més eficient de les TIC a un preu inferior.

Des de la seva presentació pública al sector i la societat en general, aquest model ha despertat l'interès de governs d'altres comunitats, com ara el de Canàries, que ja s'han adreçat a la Generalitat per obtenir més informació del que consideren un model idoni per a un moment com l'actual, ja que genera transformació i modernització alhora que permet eficiència i estalvi.

Evitar duplicitats

La despesa en tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) de la Generalitat de Catalunya ha anat augmentat en els darrers anys fins als 558 milions d'euros de pressupost de l'any 2011, un creixement que no ha anat acompanyat d'una millora de les eficiències sinó més aviat al contrari.

Existeix, doncs, un ampli marge de millora, que implica necessàriament eliminar situacions d'obsolescència tecnològica, reduir la complexitat i duplicitat de sistemes d'informació i dades, la infrautilització dels recursos, el consum energètic i els temps de resposta, entre d'altres, i incrementar els nivells de serveis i el compliment amb la legislació i les normatives.

Actualment, la Generalitat té aproximadament 200.000 llocs de treball (espais físics), repartits entre 5.300 seus i edificis, i disposa de 26 serveis d'atenció a l'usuari (SAU). Pel que fa al programari i aplicacions, l'administració catalana treballa amb prop de 1.800 aplicacions i en 475 projectes. Una altra dada que evidencia la complexitat i sobredimensió de les TIC a la Generalitat de Catalunya són els 40 data centers (CPD) i les 71 sales tècniques de què disposa com a infraestructura de processament de dades.

Finalment, pel que fa als volums de connectivitat i serveis de telecomunicacions, la Generalitat disposa de 5.500 línies xDSL (banda ampla) i 1.000 connexions de fibra òptica (d'alta capacitat). Té 3Gbps de connectivitat a internet, utilitza 84 milions de minuts de veu anuals i disposa de 220 equipaments (antenes) de TDT i FM.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.