Empreses

Henkel Ibérica augmenta un 40% la productivitat a Catalunya

La filial de la firma alemanya optimitza la planta de Montornès del Vallès després d'invertir-hi 25 milions d'euros. L'empresa aposta per la innovació per créixer en les diverses branques de negoci

L'empresa de detergents i adhesius Henkel Ibérica, filial de la multinacional alemanya Henkel que comercialitza marques tan conegudes com Loctite, Wipp Extress o Pritt, espera tancar l'any amb uns resultats superiors als del 2010 i un creixement d'acord amb les previsions a escala mundial de cap al 5%.

La companyia, que presentarà els resultats de l'exercici fiscal del 2011 el 8 de març vinent, fabrica a Montornès del Vallès (Vallès Oriental) detergents líquids i en pols que s'exporten a set països de la Unió Europea (UE), i adhesius i segelladors que s'exporten a 36 països. La fàbrica vallesana ha augmentat la productivitat un 40% després que la firma hi va invertir 25 milions d'euros per traslladar la producció de detergents líquids que es feia a la fàbrica de Malgrat de Mar (Maresme), i els adhesius que es produïen a la planta d'Abrera (Baix Llobregat). El projecte d'inversió, que va acabar el març del 2010 quan es van inaugurar les noves instal·lacions, ha convertit Montornès en una de les fàbriques capdavanteres del grup, amb 350 treballadors. Després de la planta de Düsseldorf, la fàbrica del Vallès Oriental és la que produeix més volum de detergents (més de 50.000 tones de detergents en pols i 140.000 de líquids).

L'altre centre de producció que té la filial a la península Ibèrica és a Alcalà de Guadaira (Sevilla) -amb 100 treballadors-, on es fabriquen els lleixius de les marques Estrella, Neutrex i Conejo. A més dels dos centres de producció, la filial té quatre centres de distribució a la península.

INNOVACIÓ.

“Davant la incertesa econòmica dels propers anys, apostem per reforçar les nostres marques, potenciem la innovació, volem fidelitzar els nostres clients i captar-ne de nous, i tenim cura del nostre equip humà”, explica la Patricia Castejón, directora general d'Adhesius de Consum de Henkel Ibérica des del juliol del 2011. Castejón, la primera dona que dirigeix un negoci a Henkel Ibérica, s'encarrega de la branca en què la filial és líder al mercat (adhesius), i subratlla la importància que dóna la firma a la R+D+I, activitat a què el grup alemany destina el 3% de les vendes. A escala global, el negoci d'adhesius té nou centres de desenvolupament de tecnologies, 45 centres de desenvolupament de producte i diversos centres d'Open Innovation amb col·laboració amb universitats i centres d'investigació que donen feina a 1.600 persones.

A Catalunya, Henkel Ibérica disposa de dos centres de R+D+I -els únics a la península Ibèrica-, un a l'ICIQ de Tarragona i l'altre a l'Eureka de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), on 30 investigadors fan recerca amb adhesius i segelladors a escala mundial.

Quant a reestructuracions a partir de la conjuntura econòmica, Castejón ha descartat que el grup es plantegi ajustos de plantilla o retallades, ja que el 2008 -abans que esclatés la crisi- el grup va posar en marxa un pla per estalviar 160 milions d'euros fins al 2011, que ha suposat l'acomiadament de 3.000 persones a tot el món i dels qual es farà balanç a final del 2012.

EMERGENTS.

Per atendre els mercats emergents, on més vol créixer la companyia en les seves tres línies de negoci (detergents i cura de la llar, cosmètica i cura personal, i adhesius), el grup va començar a l'agost passat la construcció d'una fàbrica a la Xina. La planta, que estarà acabada a final del 2012 i donarà feina a 600 persones, serà la més gran del món i produirà 428.000 tones d'adhesius per al mercat xinès i la regió de l'Àsia i el Pacífic.

Henkel Ibèrica es va instal·lar al mercat espanyol el 1961 després de comprar la firma Gota de Ámbar, i el 1970 va entrar al mercat portuguès. La companyia, que presideix Luis Carlos Lacorte i dóna feina a 1.100 persones, va fer unes vendes de 568,7 milions d'euros el 2010, un 3,7% més que el 2009. Al mercat ibèric, els detergents suposen el 46% de la facturació del grup, el 26% correspon a la cosmètica i el 28% restant al negoci dels adhesius.

A escala mundial, el grup Henkel, fundat el 1876, disposa de 45.000 treballadors i va facturar 15.092 milions d'euros el 2010, un 7% més que el 2009, amb un benefici de 1.862 milions, un 36,5% més. Les accions preferents de Henkel cotitzen a l'Índex Borsari Alemany (DAX).

oportunitat

Adhesius, un camí per créixer

Els adhesius formen més part de la vida quotidiana del que ens pensem. Hi ha cola a les targetes de crèdit, als telèfons mòbils, als rotllos de paper de vàter i a milers d'objectes més que s'usen diàriament. “En la fabricació d'un cotxe s'usen fins a 20 quilos de cola”, explica Patricia Castejón, directora general d'Adhesius de Consum de Henkel Ibérica, una de les branques de negoci en què l'empresa creix més gràcies als productes que es fabriquen per al sector industrial i per als consumidors. “Els adhesius tendeixen a ser productes complicats per als consumidors”, destaca Castejón. Per això, la firma centra molts esforços a explicar en el punt de venda i en el packaging les virtuts dels seus productes. La línia de negoci dels adhesius suposa el 28% de la facturació de Henkel Ibérica i, a escala mundial, aquesta branca ha guanyat terreny fins al punt d'acaparar el 48% de la facturació del grup alemany.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.