Focus

Embranzida dels sectors emergents

L'automoció i els béns d'equipament concentren el 40% del total d'exportacions al país. Però hi ha camí per a nous sectors

Serveis lligats a la indústria, com les enginyeries, tenen potencial exportador

Els prin­ci­pals sec­tors expor­ta­dors a Cata­lu­nya són el químic (25% del total), els béns d'equi­pa­ment (18%) i l'auto­moció (14%). Els pri­mers onze mesos del 2011 l'expor­tació de pro­duc­tes químics va aug­men­tar un 10,64%, les expor­ta­ci­ons de béns d'equi­pa­ments ho van fer un 12,2% i l'auto­moció, un 20,24%. Per nivell tec­nològic, la majo­ria d'expor­ta­ci­ons de pro­duc­tes indus­tri­als són de nivell tec­nològic mitjà alt (gai­rebé el 50%), però també expor­tem pro­duc­tes indus­tri­als de nivell tec­nològic baix (un 26% del total).

Tot i així, dar­re­ra­ment l'èmfasi s'està posant en nous sec­tors emer­gents que expe­ri­men­ten grans cres­cu­des i que tenen molt de recor­re­gut en el sec­tor exte­rior. Un exem­ple són les expor­ta­ci­ons de pro­duc­tes energètics, que els onze pri­mers mesos del 2011 van aug­men­tar un 115,46% res­pecte al mateix període de l'any ante­rior. “Molts dels nous expor­ta­dors són empre­ses de sec­tors que no havien sor­tit fora mai fins ara. És el cas de com­pa­nyies que ope­ren en el sec­tor de gestió de trànsit o les rela­ci­o­na­des amb el medi ambi­ent”, indica Joan Tris­tany, direc­tor gene­ral de l'asso­ci­ació mul­ti­sec­to­rial d'empre­ses expor­ta­do­res Amec.

En els últims anys, un dels rep­tes de Cata­lu­nya és fer aug­men­tar la inter­na­ci­o­na­lit­zació del sec­tor de ser­veis, el que té més pes en l'eco­no­mia del país. “Però no tots els sec­tors de ser­veis són inter­na­ci­o­na­lit­za­bles”, pun­tu­a­litza Tris­tany. Segons ell, ser­veis que van lli­gats a la indústria, com la con­sul­to­ria, advo­ca­cia i engi­nye­ries, tenen una gran opor­tu­ni­tat en sor­tir a l'exte­rior. “Les empre­ses del sec­tor indus­trial són les pri­me­res a ater­rar a nous mer­cats, i després les seguei­xen les fir­mes de sec­tor de ser­veis. A la Xina hi són pre­sents els bufets d'advo­cats Gar­ri­gues, Qua­tre­ca­ses, Roca Junyent...”

Mal­grat que repre­sen­ten un volum molt petit del total del que s'exporta a Cata­lu­nya, cada cop són més les empre­ses de ser­veis que deci­dei­xen obrir-se a nous mer­cats. “Un 44% de les empre­ses que tre­ba­llen amb els pro­gra­mes d'ini­ci­ació a l'expor­tació són del sec­tor de ser­veis”, explica. Una tendència que s'observa des dels últims qua­tre anys.

Un altre dels poten­ci­als expor­ta­dors del país el tro­bem en les empre­ses rela­ci­o­na­des amb sec­tors d'alt valor afe­git, mol­tes de nova cre­ació. Són com­pa­nyies que nei­xen glo­bals i el seu mer­cat és el món. En són exem­ple empre­ses de pro­gra­mari o del sec­tor de la bio­tec­no­lo­gia.

ANÀLISI GEOGRÀFICA.

Quant a mer­cats, la majo­ria d'expor­ta­ci­ons cata­la­nes tenen com a des­ti­nació la Unió Euro­pea, on van a parar el 66% de les expor­ta­ci­ons del país. Però hi ha països on s'estan expe­ri­men­tant grans crei­xe­ments, com els Emi­rats Àrabs, on les expor­ta­ci­ons cata­la­nes han aug­men­tat un 60%; Rússia (+30%) o Austràlia (+30%). Altres països que fun­ci­o­nen són el Bra­sil, Tur­quia, Xile, o països del sud-est asiàtic, com l'Índia.

bitcarrier Tecnologia de sensors

Gestionar el trànsit a l'Argentina

L'empresa tecnològica de sensors Bitcarrier té previst doblar el seu negoci abastant el mercat internacional. La firma desplegarà aquest any la seva tecnologia de gestió del trànsit a Hèlsinki i a Buenos Aires, i en tots dos casos en col·laboració amb socis de referència. A la capital de Finlàndia anirà junt amb IBM, i amb Televent -filial de Schneider Electrics- a la ciutat argentina. Actualment, deu metròpolis d'arreu del món disposen de la tecnologia de Bitcarrier i els seus responsables veuen en el mercat exterior el seu potencial client. La companyia va facturar 2,5 milions i vol arribar a facturar el 45% a fora.

mas codina Celler

Creació d'un departament d'exportació

El celler Mas Codina ha creat recentment un departament d'exportacions per buscar nous mercats per introduir-hi els seus vins i caves. La idea d'aquesta empresa familiar, situada a Puigdàlber (Alt Penedès), és situar les vendes a l'exterior per sobre del 70% de la facturació. El gerent i enòleg del celler, Toni Garriga, ja té elaborada una agenda plena de viatges a l'estranger fins a l'estiu que ve. Els Estats Units, Rússia o Polònia són algunes de les seves parades. La firma, que factura 450.000 euros l'any i ha participat en missions de promoció amb la plataforma Catalan Wines, ven el 50% de les 90.000 ampolles que produeix a fora.

grumbe Envasos de plàstic

Aposta per un producte de qualitat

L'empresa Grumbe, que forma part de la multinacional Cosfibel, fa anys que té en marxa un pla de creixement per doblar el nombre d'oficines comercials a l'exterior. La firma, que té fàbrica a Argentona, dissenya, fabrica i comercialitza envasos de plàstic transparent destinats al sector de la cosmètica, vins i caves, xocolata i farmàcia. Grumbe s'ha centrat en un producte amb alt valor afegit i ha anat modificant la seva oferta segons les demandes dels clients. Actualment factura un 50% a l'exterior i el seu objectiu és augmentar aquest percentatge. La firma dóna feina a 125 treballadors i factura uns 16 milions d'euros l'any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.