llet nostra
Llet Nostra ja fa un any que és líder de venda de llet a Catalunya
La firma negocia amb cadenes de distribució per guanyar quota sobretot en iogurts i postres. Enguany es preveu injectar cap a 3 milions d'euros en millores en un centenar d'explotacions ramaderes del grup
Llet Nostra, la llet de les cooperatives catalanes, ja fa un any que lidera les vendes de llet de marca a Catalunya amb una quota de mercat que suposa el 9,62%, una porció que se situa al davant de la de Pascual (9,49%), Ato (9,36%), Asturiana (8,74%) i Celta (6,66%), segons dades de Nielsen. Cal dir que hi ha un altre 52,14% de quota làctia que correspon a les anomenades marques de distribució o marques blanques, un percentatge que s'ha doblat des del 2000 tant per l'entrada de cadenes noves al Principat com per l'arribada de la crisi, que ha potenciat la compra de les marques blanques pel preu més econòmic.
Llet Nostra, que va vendre 32,77 milions de litres de llet procedent de les 220 granges implicades amb el projecte durant l'últim exercici, va facturar 21,6 milions d'euros l'any passat, una quantitat que ha significat un augment del 4,85% respecte al 2010. “La previsió per enguany és créixer un percentatge semblant”, va explicar Xavier Tubert, president de Llet Nostra, que afirma que ja negocien amb diverses cadenes de distribució amb l'objectiu de millorar la presència en el mercat dels productes que comercialitza l'empresa catalana nascuda el 2003.
La missió principal de Llet Nostra -que obté la llet de les cooperatives Lletera de Campllong, Ramaders del Baix Empordà, Cadí, Lletera de Mollerussa, Agropecuària de Vallfogona del Ripollès i Grup Lleter de Banyoles- és potenciar la línia de fred posada en marxa l'estiu passat. La part de postres i iogurts van facturar 400.000 euros l'últim semestre, una dada que suposa menys del 2% de la facturació total del grup. “Això explica que hi ha molt de camp per córrer en aquesta divisió”, diu Xavier Tubert. L'empresa ja negocia amb diverses cadenes, entre elles Bon Preu, per fer arribar les 17 referències de postres i iogurts amb marca Llet Nostra. L'objectiu és, segons Tubert, “assolir el 10% de quota de mercat en 5 anys de les referències de iogurts i postres que llancem, cosa que permetrà doblar la facturació global de Llet Nostra”.
Per la fabricació de iogurts, l'empresa ha triat una planta molt moderna propietat de l'industrial Xavier Pont ubicada a Sant Guim de Freixenet (La Segarra). De fet, en el projecte de Llet Nostra s'hi preveu la creació de sinergies amb el territori per contribuir a la seva vertebració. “Ens interessa tenir activitat a tots els nuclis productius de llet del país i, lògicament, amb el projecte de la Segarra ens sentim molt còmodes per col·locar la llet de les cooperatives de Lleida implicades en el projecte”, sentencia Xavier Tubert.
En la direcció de Llet Nostra, expliquen que estan en contacte amb molta gent per ampliar les referències. “No ens volem lligar amb un sol industrial”. Es posa l'exemple de la planta elaboradora de llet de Vic, que funciona molt bé, però que si més endavant es troba una oportunitat més bona, s'estudiaria.
“En el nostre projecte no es preveuen fer grans edificis o estructures de disseny”, diu Tubert, sinó que “la nostra força és en la qualitat de la llet que elaboren les 220 explotacions que estan amb nosaltres.”
Precisament, durant el 2012, hi ha un centenar de granges del grup que preveuen dur a termes diverses millores tècniques i de modernització de les instal·lacions. La xifra total d'inversió podria rondar els 3 milions d'euros.
L'empresa ha analitzat buscar una seu nova, un fet que s'ha descartat perquè “cal mirar molt prim perquè tota la inversió que no és estrictament necessària pot anar en detriment del granger, que és el nostre valor més preuat”, assegura el president de la firma catalana, que reitera que el projecte es basa en el compromís amb la ramaderia i amb Catalunya. Una altra cosa és que la seu ubicada a Barcelona millori aspectes decoratius o de confort.
El de la Llet Nostra és el primer projecte de llet envasada nascut, pensat i adreçat exclusivament al mercat català. La llet es produeix a una planta d'Osona de 4.000 m² que disposa una plantilla de més de 40 treballadors. Per això, el mercat natural de l'empresa és Catalunya. Tot i així, també arriba a Andorra, Balears i en alguns punts del País Valencià. Fonts de l'empresa asseguren que tot i que està bé tenir presència a fora de Catalunya, l'estratègia de l'empresa és ser forta al Principat, tant perquè els ramaders de qui s'obté la llet són d'aquí, com pel transport, com per l'aspecte de l'etiquetatge, que és totalment en català, etc. Del que sí que es queixa Xavier Tubert és del proteccionisme que hi ha a França. “Les cadenes de distribució d'aquell país estan molt tancades a negociar amb empreses de llet de fora perquè allà tenen una llarga tradició amb els productors del seu país. Ho respecto, però això ens fa difícil competir-hi”, diu.
Dues novetats a Alimentaria
L'empresa catalana va llançar abans de l'estiu una línia nova de iogurts i postres per complementar el ventall de productes lactis destinats al consum. En aquell moment es van posar al mercat 15 referències de postres i iogurts que, de manera progressiva, estan arribant a l'abast dels consumidors. Mentre es fa l'estudi de comportament dels primer mesos d'aquesta línia de fred, la setmana vinent es presentaran dues referències noves en el saló de l'Alimentaria que se celebra en el marc de la Fira de Barcelona. Concretament són dos flams, l'un és el “0%” en matèria grassa” i l'altre, el flam de cafè.