Opinió

Sense Espanya

La marca és un nom, o també pot­ser un símbol, que iden­ti­fica i a l'hora dife­ren­cia. La marca també és por­ta­dora de valor i d'atri­buts de per­cepció que poden pro­por­ci­o­nar con­fiança i imatge cor­po­ra­tiva. La marca té un valor molt impor­tant en una soci­e­tat oberta i amb tanta com­petència, i fins i tot estu­dis de mer­cat fets als EUA detec­ten que set de cada deu con­su­mi­dors com­pren la mateixa marca sense pen­sar-s'ho, sim­ple­ment per lle­ial­tat. És per això que qual­se­vol empresa o ins­ti­tució intenta pro­te­gir i poten­ciar els valors que vol que por­tin la seva marca amb inver­si­ons milionàries. Les mar­ques tenen un poder i també tenen un valor molt gran, i és un intan­gi­ble impor­tantíssim. Però alhora, tots els res­pon­sa­bles de màrque­ting de les empre­ses saben que la seva marca té un punt feble que cal conèixer i que final­ment els ver­ta­ders res­pon­sa­bles i pro­pi­e­ta­ris dels valors de les mar­ques són els con­su­mi­dors. Són el que nosal­tres pen­sem i sen­tim que són. Si bé el valor de la marca està comp­ta­bi­lit­zada en l'empresa, final­ment Expresso, Apple, Coca Cola o Toyota, per exem­ple, tenen el valor que li donen els con­su­mi­dors ja que els dife­ren­cia dels altres de la com­petència i els atribuíem uns atri­buts, sovint intan­gi­bles, de moder­ni­tat, de qua­li­tat, de ser­vei, de segu­re­tat, de con­fiança,...

En aquest món glo­ba­lit­zat, les ciu­tats i les naci­ons també han vol­gut crear marca, i poder-se dife­ren­ciar en aquest mer­cat glo­bal. Des dels Jocs Olímpics del 1992, la marca Bar­ce­lona ha esde­vin­gut una marca de qua­li­tat, i avui al seu entorn s'hi des­ple­guen una munió de valors com dis­seny, moda, cul­tura, arqui­tec­tura, salut... que de manera sinèrgica també s'ali­menta d'altres ins­ti­tu­ci­ons i empre­ses cap­da­van­te­res de Bar­ce­lona, i fins i tot d'algu­nes que en la marca por­ten el nom de Bar­ce­lona.

Però així com costa molt posi­ci­o­nar i pres­ti­giar una marca, costa molt poc enfon­sar-la. Avui la marca Espa­nya, és una marca total­ment desa­cre­di­tada inter­na­ci­o­nal­ment, i pena­litza molt més qui s'hi aixo­pluga que no pas hi dóna valor. Fa pocs dies, el cap del ser­veis d'estu­dis d'un gran banc espa­nyol l'apor­tació molt majo­ritària al compte de resul­tats del qual prové de les franquícies que té a l'estran­ger, va adme­tre que les seves acci­ons estan molt pena­lit­za­des perquè “només” el veuen com un “banc espa­nyol”. Un cofun­da­dor de la joie­ria Tous ha decla­rat recent­ment que no era un bon moment per inter­na­ci­o­na­lit­zar-se, ja que ser espa­nyol no és cap bona carta de pre­sen­tació. Per pri­mera vegada Cata­lu­nya ha venut més al món: 52,9% del total rea­li­tat, con­tra el 47,1% venut a l'Estat. És una raó més per dis­tan­ciar-nos de la marca Espa­nya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.