Arturo Soler
Director Marineland Catalunya
“Hem mantingut els preus i els visitants han augmentat un 10%”
Sobta veure funcionar un parc aquàtic quan comença a fer fred, però Marineland fa anys que lluita contra una etiqueta que li queda petita. Més enllà de les atraccions d'aigua, enteses cada cop més com a complement d'una oferta diferenciada, l'espai situat a Palafolls (Maresme) defensa la seva experiència com a delfinari i zoo marí, que el converteixen en l'única instal·lació d'aquest tipus que hi ha a la Costa Brava i a la Costa del Maresme. Arturo Soler (Barcelona, 1969) fa un any que dirigeix el parc d'oci després de passar per l'Aquàrium de Barcelona, que també pertany al grup Aspro, que és líder en el sector de centres d'oci i lleure amb 40 parcs oberts arreu d'Europa.
Les previsions es posaven en un 20%.
Les visites han augmentat gairebé un 10% respecte a l'any passat. Hem pujat tant en el públic nacional com internacional, mantenint, això sí, els preus. Preveiem tancar l'exercici amb un total de 175.000 visitants.
Què mou la gent a gaudir d'una oferta d'oci malgrat la situació de crisi que viu el país?
El nostre parc continua sent, després de tants d'anys, un referent en el sector. També és cert que aquest any Marineland ha impulsat una campanya molt potent de publicitat dins i fora de la seva àrea d'influència, sobretot a la ciutat de Barcelona. Volíem atraure públic nou que no ens coneixia i sembla que ens ha funcionat.
Nou perfil de client?
No, no. Clients que ens han visitat per primera vegada. Afortunadament, l'usuari de Marineland és molt fidel i repetitiu. Tot i que també és cert que encara avui el 55% de la gent que ens ve a veure és estrangera i que la principal activitat al parc es desenvolupa de maig a setembre. Ens vinculen molt a les excursions que ofereixen les agències i els majoristes de viatges.
Però no només sou un parc aquàtic, malgrat que aquest sigui un dels reclams més buscats.
Precisament en això radica la nostra força. A oferir dos àmbits molt diferenciats, per a gent molt diversa, però que alhora són complementaris.
Sobretot per a les famílies.
És la base del nostre públic, famílies amb infants petits que vénen a passar tot el dia i que no busquen atraccions d'aigua espectaculars. Aquí els animals hi juguen un paper imprescindible.
En teniu una representació significativa.
Parlem de més de 300 animals de 50 espècies diferents, encara que la imatge clàssica de Marineland es vincula als espectacles de dofins, lleons marins i papagais.
Unes espècies que es converteixen en l'única oferta que funciona durant tot l'any.
Fora de temporada treballem molt per a escoles i instituts i estem buscant nous productes que puguin atraure també les famílies, com ara la celebració d'aniversaris. Ara oferim activitats individuals amb els dofins i volem posar en marxa una experiència com a cuidador d'animals i un a mena de casal, ja amb vista a la primavera, que creiem que poden tenir una bona resposta entre el públic.
Què se'ls ofereix, a les escoles?
Activitats didàctiques vinculades al treball amb la biologia. Amb vista a final de curs també volem posar en pràctica un servei orientat als alumnes de secundària que vinculi l'estudi de l'anglès i la posada en marxa d'una empresa. Hem d'adaptar-nos a la realitat de les temàtiques que s'imparteixen en els centres educatius.
A la recerca de la desestacionalització.
Els animals hi són tot l'any, tenim un bon clima i constantment ens estem reinventant per oferir novetats. En un sector com el nostre, més que una opció és una obligació, sempre, això sí, que es mantingui intacte l'esperit amb què va néixer Marineland l'any 1991.
La innovació requereix també inversió.
Estem pendents aquest any de substituir una estructura aquàtica i l'any vinent reformarem un punt del càtering. Fa poc vam invertir prop d'un milió d'euros en dues atraccions del parc aquàtic: el Tornado, un tub amb aigua de 60 metres de llarg que va a parar dins d'una mena de tassa que fa giravoltar els usuaris i dos miniparcs per als més petits.
Els animals són molt més que una atracció.
Els nostres animals es mouen en espais oberts i integrats als seus hàbitats sempre que sigui possible. Volem, i creiem que ho aconseguim, transmetre als nostres visitants el respecte cap a les espècies i cuidem molt els espectacles que tenen una vessant didàctica orientada a conèixer a fons l'animal que els realitza. No som ni volem ser un circ.
Què en penseu del debat en contra de l'ús dels animals en espectacles?
A Marineland l'atenció als animals és prioritària i en tenim cura amb les millors condicions possibles. És cert que darrerament s'han fet campanyes contra l'explotació en concret dels dofins, però no ens hi podem veure reflectits de cap manera. Ens ofèn la comparació, perquè no és certa.
El futur del parc implica mantenir la vessant d'oci i la de zoo marí i delfinari?
Es tracta de realitats complementàries, però que volem que continuïn mantenint les seves característiques pròpies. És la nostra identitat. En futures ampliacions, si es dóna el cas, no hi haurà problema per continuar amb la separació.
Quanta gent treballa a Marineland?
Durant l'hivern som una quinzena, bàsicament els cuidadors d'animals, i quan és temporada alta arribem a fer una plantilla de 120 persones.
Quins són els projectes a més llarg termini del parc?
Seria agosarat parlar de més enllà dels propers mesos, perquè no hi ha res decidit. Ara el nostre esforç ha d'anar orientat a buscar noves fórmules per garantir l'afluència de públic durant la temporada baixa i en aquest escenari hi juguen un paper destacat, per no dir imprescindible, les activitats amb animals.
Quin creu que és el futur del sector?
El negoci del lleure i l'oci no està passant, de moment, una crisi com la que afecta la majoria de sectors. És cert que els nostres clients han reduït la seva despesa, però no han deixat de venir. Nosaltres vivim de transmetre sensacions i la gent continua demanant-les.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.