La publicitat que es veu des de l'aire
Un jove maresmenc crea anuncis al camp amb plantes per ser vistos des dels avions
És un anunci que veuran 600.000 persones de manera directa a més de les que ho puguin fer a través de les xarxes socials. És un anunci bonic, efímer i ecològic, amb la bellesa i la sostenibilitat com a ingredients principals. És un anunci que sorprèn, innovador, que crida l'atenció perquè és una proposta inusual. Els passatgers que fins a mitjan novembre aterrin a l'aeroport del Prat podran observar, des de la finestreta, un anunci gegant, de 126 per 80 metres, de l'empresa de software Red Hat i que té la peculiaritat d'estar fet amb gespa plantada sobre un camp de conreu.
La idea és de Carlos Casas, un veí de Cabrils de 27 anys, que ha creat l'empresa Fly and Flowers i que defineix la seva activitat com a “proveïdor de suport publicitari”. És a dir, que treballa creant l'anunci per a qui contracti els seus serveis. Red Hat ha estat la segona de fer-ho amb motiu del saló WM world, dedicat entre el 9 i 11 d'octubre passats a la informàtica en núvol a la Fira de Barcelona. Ho fa exclusivament amb plantes, i el mètode depèn del que demani el client. En el cas de Red Hat, s'ha plantat gespa en un camp llogat a un pagès. A causa de les grans dimensions i del material amb què es treballa, ha estat una tasca que ha requerit un equip de 30 persones, incloent-hi un agrimensor que ha dibuixat en el terreny els trets de l'anunci: des de les lletres fins a l'ombra del barret. “Hem necessitat 870 estaques per fer l'anunci i nou dies de muntatge”, explica Casas, que explica que bona part de la feina és mantenir l'anunci en bones condicions. En el cas del Prat, cal invertir cinc hores a regar les plantes, “una per una per no malgastar aigua”, diu. Si el client hagués volgut un anunci amb colors s'hauria optat per plantes amb flor. El pagès propietari del terreny ha format part de l'equip, “ja que ell és qui coneix millor el seu terreny” explica Casas.
No només ha calgut un bon equip per instal·lar l'anunci. Darrere del disseny hi ha converses amb pilots per estudiar de quina manera l'anunci és més visible des d'un avió. “He estudiat tant les plantes com els avions”, explica l'emprenedor, que ha arribat a la conclusió que l'Airbus 320 és el model que més aterra al Prat i que en l'aterratge, més suau que l'enlairament, hi ha un temps d'exposició de l'anunci entre 8 i 9 segons. El camp escollit és entre el riu Llobregat i la pista principal, la que s'utilitza de manera preferent per aterrar.
La primera acció de Fly and Floers va ser per encàrrec de la productora Warner Bros, que volia anunciar l'estrena de la pel·lícula El cavaller fosc amb l'aparició del logotip de Batman en un camp de Sant Boi de Lluçanès. En aquest cas, el concepte era un altre: no era pas un anunci per ser vist des de l'aire sinó la gravació d'un vídeo que mostra la silueta del famós ratpenat en un camp. La figura, en aquest cas, es va fer segant l'herba i el vídeo, a penes de mig minut de durada, corre per les xarxes socials en forma de campanya viral i ha rebut més de 23.000 visites al portal Youtube.
Casas ha volgut conjugar en Fly and Flowers la seva passió per la jardineria amb el convenciment que l'ecologisme és cabdal. “Buscava un concepte de publicitat nou que fos ecològic, ja que avui dia això és una necessitat. A més volia que fos innovador i bonic, i tot i que això de la bellesa és un concepte subjectiu, les plantes en general agraden”, argumenta. En la seva filosofia d'empresa, darrere la qual hi ha una feina prèvia de tres anys, també hi ha conceptes com l'efímer i el cíclic, obligats en una proposta en què les plantes en són el suport.
És difícil parlar de preus, ja que l'anunci inclou mil variables, com els dies d'exposició, la superfície, el tipus de plantes que requereixi i fins i tot la temporada en què es faci, ja que el nombre d'hores de sol és major a l'estiu que a l'hivern. El de Red Hat es desmuntarà en un parell de setmanes i el pagès podrà pensar què fer-ne, del terreny. Casas estarà pensant, en canvi, en el proper anunci que li pugui encarregar alguna empresa de publicitat.