Empreses

Plusfresc obrirà 8 supermercats a Barcelona i Tarragona d'aquí a 3 anys

La cadena de distribució encara és líder a les comarques de Lleida i ja té 66 botigues

Plusfresc ha detectat que el client també valora l'empresa per tenir valors

La cadena de super­mer­cats Plus­fresc pre­veu obrir 8 esta­bli­ments fins al 2015 i espe­ci­al­ment a les comar­ques de Bar­ce­lona i Tar­ra­gona, on ja tenen un peu i on cre­uen que “hi ha opor­tu­ni­tats interes­sants i el nos­tre con­cepte pot tenir bona accep­tació”, segons explica el direc­tor gene­ral de l'empresa, Xavier Esquerda.

La cadena dis­posa de 66 super­mer­cats, la majo­ria dels quals a les comar­ques de Lleida, on són líders des de fa anys, però des de fa un anys han començat a créixer pau­sa­da­ment cap a Bar­ce­lona, amb boti­gues a Man­resa i a l'Hos­pi­ta­let, i amb cinc més a les comar­ques de Tar­ra­gona, a Flix, Horta de Sant Joan, Cam­brils, la Pineda i Vila­for­tuny. També té presència a la Franja de Ponent, amb esta­bli­ments a Nonasp i Mequi­nensa.

Plus­fresc és el resul­tat de l'empenta d'una família que encara en con­trola el 100% i que va començar al 1929 amb un petita botiga d'ali­men­tació i dro­gue­ria, el Momo­tombo, al cen­tre de Lleida. Rafel Pujol i Car­men Sola­nes van enge­gar el negoci, que ja diri­geix la ter­cera gene­ració. Rafel Pujol, fill del fun­da­dor, és el pre­si­dent i l'artífex de l'espec­ta­cu­lar crei­xe­ment actual.

Rafel Pujol és químic i les difi­cul­tats fami­li­ars el van fer tor­nar d'Ale­ma­nya, on vivia i tre­ba­llava, per aju­dar, i va ser el pio­ner en implan­tar a Lleida el con­cepte de boti­gues d'auto­ser­vei amb pro­duc­tes a preu més baix. Així va néixer als anys 70 el Plus Dis­count i al final de la dècada ja van dis­po­sar d'un bon nom­bre de franquícies. Però l'arri­bada del Pryca a Lleida, el 1986, amb preus més bai­xos, els va fer per­dre ven­des i es van rein­ven­tar, segons explica Esquerda.

L'aposta va ser als anys 90 amb la nova marca Plus­fresc, és a dir, amb super­mer­cats més grans, dis­seny més modern i, sobre­tot, pri­o­rit­zant la venda de pro­ducte fresc.

La filo­so­fia de l'empresa no ha can­viat i ara aquesta és una de les carac­terísti­ques bàsiques de les 66 boti­gues, amb peix fresc del dia de la llotja de Tar­ra­gona, frui­tes i ver­du­res que en molts casos són de les ter­res de Lleida i com­pra­des direc­ta­ment al pagès, igual que les carns.

El direc­tor gene­ral, Xavier Esquerda, feia referència a aquesta qua­li­tat com a fet dife­ren­cial res­pecte a altres cade­nes, i també que fan una espe­cial atenció en el tracte al cli­ent i al com­promís i benes­tar del miler de tre­ba­lla­dors de l'empresa.

Això es tra­du­eix en enques­tes, entre­vis­tes i estu­dis sobre clima labo­ral i satis­facció del con­su­mi­dor.

Xavier Esquerda expli­cava que “dins el nos­tre sec­tor som petits en relació amb les grans cade­nes de dis­tri­bució que ope­ren a l'Estat i, per tant, hem de bus­car la diferència per seguir sent com­pe­ti­tius”. El direc­tor gene­ral de l'empresa hi va afe­gir: “bus­quem una com­pra posi­tiva, que per al cli­ent sigui còmoda, fàcil, agra­da­ble i amb un bon tracte i evi­tant la cursa d'obs­ta­cles que es tro­ben en altres llocs.”

Una altra de les carac­terísti­ques de Plus­fresc són les polítiques medi­am­bi­en­tals, ja que van ser dels pio­ners de dis­po­sar de con­te­ni­dors per a la reco­llida de piles i ara amplien aquesta reco­llida de resi­dus a olis de cuina i bom­be­tes, a més de sepa­rar plàstics i cartó i paper al seus magat­zems del polígon El Segre, de Lleida.

I encara una ter­cera carac­terística de l'empresa, el com­promís social i amb el ter­ri­tori. Durant anys han patro­ci­nat esde­ve­ni­ments i equips espor­tius, i ara han pri­o­rit­zat, a causa de la crisi, la donació d'ali­ments a diver­ses enti­tats. Es tracta de con­tin­gents d'ali­ments en bon estat que ja no són comer­ci­a­lit­za­bles, ja sigui pels pocs dies que els queda per cadu­car (en aquest cas es con­gela el peix o la carn) o per defec­tes d'emba­latge. Aquests ali­ments es donen a enti­tats com el Banc dels Ali­ments, la Fun­dació Arrels de Lleida o el Coto­lengo de Bar­ce­lona, per citar-ne alguns exem­ples. També es deriva a bene­ficència fruita, ver­dura i ara hi incor­po­ren el pa del dia ante­rior. Fins i tot, en el cas que aquest sigui sec, es porta a pro­tec­to­res d'ani­mals. L'objec­tiu és “evi­tar llençar el màxim pos­si­ble d'ali­ments que poden tenir un altre ús”, segons Esquerda. El direc­tor gene­ral de Plus­fresc mani­fes­tava en aquest sen­tit que “hem com­pro­vat que la gent valora com­prar a una empresa amb valors i, lògica­ment, que té uns preus com­pe­ti­tius”.

L'empresa, tot i ser fami­liar, es pro­fes­si­o­na­litza. El con­sell d'admi­nis­tració el for­men els pro­pi­e­ta­ris i el comitè de direcció ja és total­ment pro­fes­si­o­nal.

Supermercats Pujol SL, Supsa, té l'origen en una petita botiga de queviures de Lleida, el Momotombo, que Rafel Pujol i la seva esposa Carmen Solanes van crear gràcies a un premi de la loteria. Després de ser Plus Discount, Supermercats Plusfresc és la cadena líder de les terres de Lleida.
Facturació
128 M €
Treballadors
930
Any de fundació
1929

Marques blanques a causa de la crisi

Rafel Pujol també és un dels fundadors de la central de compres Euromadi (abans Selex Ibérica) juntament amb altres cadenes de supermercats d'arreu de l'Estat. Es tracta d'una de les principals centrals amb més d'un miler de referències i que comercialitza productes d'alimentació amb la marca blanca Alteza, de drogueria amb la firma Selex, i d'higiene, amb la Crow.

Xavier Esquerda explicava que la crisi ha accentuat la demanda d'aquest tipus de productes i que fer front a la competència també els suposa una bona opció per mantenir les vendes amb qualitat i bons preus. Esquerda hi afegia que fins ara hi havia un equilibri entre les marques líders i blanques, però que la recessió ha provocat un augment d'aquest tipus de vendes, tot i que no afecta, per ara, la venda de producte fresc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Plusfresc obrirà 8 supermercats a Barcelona i Tarragona d'aquí a 3 anys

Publicat a