Empreses

El Grup Transversal fa aliança d'empreses i produirà pavellons per a Milà 2015

En aquesta exposició universal, espera treballar per a Kuwait i els Emirats Àrabs.

Transversal Produccions Culturals representa el 50% de la facturació

Tot i que encara falten tres anys, a hores d'ara ja hi ha empreses catalanes que estan pensant en l'Exposició Universal de Milà 2015, dedicada a la sostenibilitat i el respecte pel medi ambient. Una és el Grup Transversal, centrada en la planificació estratègica, execució, gestió, comunicació i comercialització de projectes culturals i turístics. Aquesta empresa de Sant Fruitós de Bages, ha creat l'aliança d'empreses Milexpo amb dues firmes italianes –la constructora CICSPA i la productora d'interiors Eurostands–, per poder assumir la tasca de produir integralment alguns pavellons per a aquesta mostra universal. “Nosaltres hi aportarem la comercialització, la conceptualització i el vessant tecnològic”, explica Eudald Tomasa, director general del Grup Transversal.

Tomasa està molt satisfet d'aquest acord, ja que els permetrà crear un parell de pavellons o tres, bàsicament del Pròxim Orient: “Segurament el de Kuwait i el dels Emirats Àrabs, entre algun altre encara no definit, perquè el projecte es troba en fase concursal.” Segons el director general del Grup Transversal, “els països del Pròxim Orient no tenen equips professionals per organitzar aquest tipus d'esdeveniments” i aquí és on han vist l'oportunitat per fer el salt a l'exterior i explorar un nou camí. “Nosaltres no hem treballat mai en exposicions universals, però aquest any hem incorporat a l'empresa dues persones que tenen una llarga experiència en aquest tipus de mostres, tant des del punt de vista comercial com de continguts, i això ens anima a entrar en aquest món.”

Amb UN ALTRE.

El Grup Transversal no només provarà la fórmula del partenariat a l'Exposició Universal de Milà 2015, sinó també amb altres projectes que té embastats al Pròxim Orient i a l'Amèrica del Sud. “Som una empresa de serveis i quan algú ens contracta ho fa des de la confiança. Com arribem a tenir encàrrecs a fora? Mitjançant un partenariat amb empreses turístiques de la zona, amb arquitectes implantats en aquells països...”, diu Tomasa.

Tot i que el director general del Grup Transversal no vol concretar gaire aquests projectes perquè encara no estan adjudicats, entre els encàrrecs que podria assumir l'empresa bagenca entre el 2013 i el 2015 hi ha uns centres comercials que, també com a espai d'oci, tindrien un component museogràfic i un museu de l'esport a Qatar. Els centres comercials serien al Brasil, Xile (“un país molt europeu que dóna confiança a l'hora de treballar-hi”) i al Pròxim Orient. “És més fàcil obrir-se camí en països que no tenen el nostre know-how i en el nostre camp, tant a l'Amèrica del Sud com al Pròxim Orient, estan com aquí fa 30 anys.”

TRES EMPRESES

Però si hi ha un projecte que ha marcat un punt d'inflexió en la història del Grup Transversal, “tant per la seva grandiositat com per la seva completesa”, i que defineix millor que cap altra l'activitat d'aquesta empresa és Món Sant Benet. El 2001 el Grup Transversal va començar a desenvolupar tot un pla estratègic que inclou la planificació museogràfica de Sant Benet, la producció, la gestió i la comercialització d'aquest complex cultural i turístic. De fet, aquesta és la característica principal del Grup Transversal: un servei integral. “Nosaltres anem més enllà de ser una simple consultoria, una empresa de museografia o una societat de gestió cultural. Ho fem tot”, explica Tomasa. Com? Amb les tres empreses que formen part del grup: Transversal Produccions Culturals (1998), que representa el 50% de la facturació del grup; Pauta Estratègies de Comunicació (2004), que aporta el 20%; i Transversal Gestió Cultural (2007), que significa el 30% del negoci però amb perspectives de créixer.

Enguany al Grup Transversal facturarà 6 milions d'euros, ja que Angle Editorial (1992), la primera empresa del grup, aquest 2012 ha passat a ser gestionada per Cossetània Edicions. “El 2013 per a nosaltres ha de ser un any de creixement –diu Tomasa– i les nostres expectatives són recuperar els set milions de facturació de l'any 2011, la més alta de la nostra història.” Recentment, s'han instal·lat en una nova seu de 2.000 metres quadrats a Sant Fruitós de Bages (també tenen oficina a Barcelona), equipada amb sala d'exposicions, plató, zona de muntatge i magatzem, oficines... on treballen part dels 80 treballadors que tenen en la plantilla (a més d'un centenar de col·laboradors externs).

Facturació

6 M€

Treballadors

80

Any de fundació

1992

El Grup Transversal, que aquest any celebra vint anys, engloba tres empreses, tot i que inicialment també incloïa Angle Editorial (avui fora del grup): Transversal Produccions Culturals, Pauta Estratègies de Comunicació i Transversal Gestió Cultural.

Més de 100 projectes, el 90% dels quals, a Catalunya

La museïtzació que el Grup Transversal va fer de l'antiga central tèrmica de la MSP a Ponferrada va ser reconeguda amb el prestigiós premi Europa Nostra, el juny passat. Aquest treball, però, només és un dels més de cent projectes que fins ara han desenvolupat, el 90% dels quals, a Catalunya.

Dels gairebé 90 clients (cada cop més del sector privat) que fins ara ha acumulat el Grup Transversal, n'hi ha 7 o 8 de fixos. El més important? Catalunya Caixa (Món Sant Benet, La Pedrera, Món Natura Delta de l'Ebre...), però ha treballat en projectes diversos com el Museu del Cava de Sant Sadurní d'Anoia, el Museu de les Mines de Bellmunt, i en té d'altres en marxa: dos centres de visitants sobre bruixes i bandolerisme a Viladrau i a Olost, un museu a Saragossa, i entre d'altres, un sobre la sidra al País Basc i la possible museïtzació de la fàbrica d'una important empresa de consum de Barcelona.

El Grup Transversal creu en la innovació com a antídot de la crisi. A més d'animacions en 3D, projectes de multimèdia i mappings, “la nostra innovació tecnològica no es basa tant a tenir noves aplicacions com a generar experiències diferents amb espais suggestius”, comenta Eudald Tomasa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El Grup Transversal fa aliança d'empreses i produirà pavellons per a Milà 2015

Publicat a