editorial
Més jugadors, preus més baixos
Talment com s'ha esdevingut en altres sectors, la liberalització del mercat de subministrament de benzina a l'Estat espanyol va partir d'un pecat original, de passar d'un únic operador públic a un club massa reduït, del monopoli a l'oligopoli. D'alguna manera, aquesta circumstància, com així sembla entendre el mateix govern estatal amb la publicació de sengles informes de la Comissió Nacional de la Competència (CNC) i la Comissió Nacional de l'Energia (CNE), s'ha traduït, amb el pas dels anys, en una tendència a l'alça dels preus de la gasolina i el gasoil, amb el benentès que aquesta inflació contínua s'esdevenia sense que a l'Estat espanyol la benzina hagi de suportar la pressió fiscal que sí que pesa en la formació de preus del combustible als estats veïns de la UE. Ara, el govern estatal, necessitat d'ingressos per intentar mitigar el dèficit, i alliçonat contínuament per les autoritats de Brussel·les perquè d'una vegada escometi l'homologació fiscal amb els altres socis comunitaris, voldria que aquesta pujada, que serà tard o d'hora, d'alguna manera es pugui assuaujar amb l'obertura del mercat. Amb més jugadors, ja sia estacions de servei de grans petrolieres com benziners independents, els preus es podrien disciplinar, com passa a mercats com el francès, on l'oferta de les gasolineres de grans superfícies comercials, que ofereixen preus interessants amb l'únic objectiu d'atreure el consumidor al centre de venda, ha tingut una gran responsabilitat a l'hora de disciplinar els preus i evitar que entrin en espirals a l'alça. En el cas català, tenim les experiències de Bon Àrea o Esclat, tot i que també cal fer avinent que, en un escenari molt competitiu de preus que davallen, la petita gasolinera podria tenir certs problemes de supervivència.
La Xina encara és una oportunitat
Durant la darrera època s'ha parlat molt de la Xina com la fàbrica del món i, per tant, com un gran mercat amb possibilitat de fer-hi negocis. Potser els darrers temps pot haver fet la impressió que el gegant, amb més de 1.300 milions d'habitants, s'havia apagat, potser per allò que els ritmes de creixement s'havien alleugerit un pèl. Però la realitat és una altra. La Xina està canviant. Abans es donava preferència a la producció per a l'exterior i ara cal tenir molt presents els augments del consum intern. El nou secretari general del PCX i president del país, Xi Jin Ping, va destacar la necessitat de seguir incrementant els sous, després de subratllar que durant l'última dècada s'havia aconseguit garantir els serveis socials bàsics al conjunt de la població. A més, en vuit anys es vol duplicar la renda per càpita per augmentar el consum intern. Què vol dir això? Doncs que la Xina continua sent una oportunitat. Hi ha més de 120 “ciutats petites”, d'aproximadament un milió d'habitants cada una, que ofereixen possibilitats d'inversió. En aquests moments, empresaris catalans que tenen empreses allà i els experts afirmen que hi ha diversos sectors interessants. Per exemple, la indústria, però també l'oci, perquè el treballador xinès ja no només treballa, també es vol entretenir. El sector de la salut o el disseny també tenen recorregut. Tot això ha disparat l'interès de pimes catalanes d'anar cap a l'Àsia. Però cal tenir-hi contactes perquè la seva cultura és molt diferent. També es recomana registrar la marca i les patents ràpidament.