Drassanes Dalmau consolida els vaixells lleugers fets a mida
innovació. L'empresa familiar és especialista en la construcció de catamarans de fibra de vidre per a passatgers que permeten reduir el pes de la nau i rebaixar la resistència a la navegació
Drassanes Dalmau té ànima de mestre d'aixa. Nascudes a Arenys de Mar l'any 1962, amb Josep Dalmau, deu anys després va revolucionar el sector en apostar per un material nou, el polièster de fibra de vidre, que amb el temps es va acabar imposant en el món de la construcció de vaixells. La firma, amb una sòlida reputació en el seu àmbit, produeix embarcacions a mida dels seus clients, principalment vaixells de transport de viatgers, fins a 40 metres d'eslora i, de manera residual, barques destinades a la pesca o a tasques tan diverses com treballs portuaris o abalisament de platges, entre d'altres. “La nostra especialitat és la producció de catamarans o monobucs, dels quals podem arribar a construir deu a l'any”, precisa l'actual administradora de les drassanes, Glòria Dalmau, que puntualitza que ara per ara hi fabriquen de 3 a 5 vaixells. En aquests anys la innovació en els productes ha estat la marca de la casa, perquè Drassanes Dalmau ha continuat la tasca de marcar diferències amb els competidors. L'exemple principal ha estat l'aposta per una nova línia de fabricació batejada com a Slim, o lleugera, que trenca els esquemes dels vaixells pesants i amb resistència a la navegació. “Apliquem la tècnica de la infusió al buit que permet reduir un 40% el pes de l'estructura, la fa més resistent i té menys resistència a la navegació”, explica Dalma.u, que hi afegeix que la tècnica nova “dóna a la fibra la quantitat de resina que li correspon, ni més ni menys, la fa més flexible i, alhora, dins el casc hi ha un nucli diferent a la fibra, com pot ser el PVC, que el fa més gruixut, però no més pesant”.
Dalmau recorda que el nou sistema es va començar a aplicar a l'Estat francès en naus d'esbarjo de vela. “Si funcionava per a vela, per què no amb embarcacions de motor per a passatgers? Dit i fet, ens vam llançar de cap a l'aventura conscients del risc que corríem, però finalment ens ha funcionat”, assegura la responsable de les Drassanes. Tant és així que la línia Slim s'ha convertit en poc temps en el buc insígnia de l'empresa, i ha arraconat la construcció més convencional. “El client que prova el sistema nou, repeteix, perquè a la llarga li representa un estalvi”, manté Dalmau, que reconeix que la crisi, malgrat haver obligat a reduir personal, també ha posat fi a bona part de la competència “que no han sabut o no han pogut adaptar-se”.
El sector de la fabricació d'embarcacions, segons Glòria Dalmau, va notar el gros de la crisi abans que la resta de sectors, i, avui dia, s'ha aconseguit mantenir gràcies sobretot al fet que el turisme continua sent un dels principals motors de l'economia catalana i espanyola.
Sis mesos de feina
I pel que fa a obrir nous mercats? La prioritat és buscar-ne a Europa i aconseguir fer-s'hi un lloc “perquè allà la nostra feina està més ben valorada”, però tampoc no descarten buscar fórmules rendibles per poder enviar els vaixells a l'altre costat de l'Atlàntic. “Continuarem treballant en la innovació per millorar els nostres vaixells i ens emmirallem en el disseny que es fa a Austràlia i Nova Zelanda, que són els reis d'aquest tipus d'embarcacions com són els catamarans”, puntualitza la responsable de les drassanes.
Una nau ecològica
A l'abril del 2011 hi va haver un punt d'inflexió en la producció de Drassanes Dalmau: la presentació al món de l'Eco Slim, un catamarà per a 150 passatgers de 24 metres d'eslora, el més gran d'Europa i propulsat per energia elèctrica. Era el resultat d'un procés engegat amb la col·laboració de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que va tenir el suport econòmic de l'Estat. Al maig passat, l'embarcació va començar a navegar en el port de Barcelona, explotat per Barcelona Naval Tours. Treballant onze hores al dia tots els set dies que té la setmana representa un cost de només 70 euros diaris.