Empreses

Innovació i qualitat per oferir més de 80 varietats de torrons

L'empresa d'Agramunt manté el procés artesà, tot i modernitzar la planta, apostant per la barra catalana de mig quilo i amb l'objectiu de desestacionalitzar el consum

Treballa amb 800.000 quilos anuals de torrons i ja exporta a una vintena de països

@El torró d'Agra­munt té els seus orígens al XVIII quan diver­ses famílies els ela­bo­ra­ven en petits obra­dors i després els venien en fires i mer­cats. El torró d'Agra­munt tra­di­ci­o­nal és rodó, de diver­sos pisos i fet de sucre, mel, fruits secs i pa d'àngel. Des de 2002 dis­posa d'una IGP per al seu reco­nei­xe­ment com a pro­ducte de qua­li­tat. Agra­munt tenia 46 fabri­cants a prin­ci­pis del XX i ara en que­den 4 i tots d'ela­bo­ració arte­sana.

No obs­tant això, hi ha una clara excepció: Tor­rons Vicens. Man­te­nen aquests pro­ce­di­ments arte­sans i la qua­li­tat és indub­ta­ble, incor­po­rant la major part dels ingre­di­ents en pro­duc­tors locals i cata­lans. Però la seva espe­ci­a­lit­zació i, sobre­tot, la inno­vació, els ha situat líders al mer­cat català, pre­sents a grans cade­nes d'ali­men­tació i expor­tant el 20% de la seva pro­ducció, segons explica el seu màxim res­pon­sa­ble, Àngel Velasco.

La planta, que es manté i creix a Agra­munt, s'ha meca­nit­zat, però “no tot ho poden fer les màqui­nes i con­ti­nuem fent els tor­rons com s'han fet tota la vida”, afe­geix el gerent de l'empresa, que és pas­tis­ser de pro­fessió.

Així, aquesta inno­vació cons­tant els ha por­tat a pre­sen­tar una oferta de més de 80 vari­e­tats i cada any tre­uen al mer­cat dues o tres nove­tats. Una de les d'enguany és ben sin­gu­lar. El torró salat. Es tracta d'una barra de xoco­lata amb pebre, tomàquet i amet­lles sala­des. És a dir, és un torró dife­rent i Velasco tre­ba­lla per donar-lo a conèixer amb l'objec­tiu que un àpat pugui començar amb aquest turró i s'acabi amb un altre de dolç. L'any pas­sat van inven­tar el torró d'or, pre­miat a Ali­mentària a la inno­vació, i que és tou i reco­bert d'un pig­ment dau­rat.

Des­ta­quen també la com­bi­nació de torró tou i crui­xent a la vegada o el que mes­cla iogurt amb pis­tat­xos, per posar alguns exem­ples d'inno­va­ci­ons.

Tot i la forta com­petència de Xixona, Tor­rons Vicens són líders en ven­des a Cata­lu­nya en tous, durs i de rovell. Velasco explica que les 40 empre­ses de Xixona patei­xen molt la crisi i hi ha una lluita afer­ris­sada pel preu i el mer­cat, “cosa que pro­voca una dis­mi­nució de la qua­li­tat”.

Però a Vicens llui­ten con­tra la com­petència i la crisi amb diver­sos fronts. D'entrada amb la pre­sen­tació paten­tada de col·locar una planxa de fusta sota la barra de torró, un sis­tema que faci­lita el fet de tallar l'arti­cle sense que es doble­gui. També, a diferència de la resta, venen bar­res cata­la­nes, és a dir, de mig quilo, quan la resta de mar­ques són de 300 grams com a màxim. Igual­ment, no exis­teix la capsa de cartró. Tots els tor­rons d'aquesta marca s'enva­sen amb una pre­sen­tació trans­pa­rent, “perquè sem­pre es vegi el nos­tre pro­ducte i entri pels ulls”, afe­geix Velasco. I, final­ment, l'àmplia oferta de gus­tos i arti­cles i for­mats.

El gerent de l'empresa ho té clar i afirma que “si tens bona matèria pri­mera pots fer un bon pro­ducte, perquè la qua­li­tat és essen­cial i, a més, amb pro­ce­di­ment tra­di­ci­o­nal que segueix tenint un gran èxit”. Però també asse­gura que “volem tren­car l'esta­ci­o­na­li­tat del torró i de moment ja en fabri­quem tot l'any”. I a més de ven­dre a les grans superfícies (amb expo­si­tor propi) també venen a boti­gues gur­met i de pro­duc­tes arte­sans i de qua­li­tat.

Vicens fa 800.000 qui­los anu­als de tor­rons i el 80% de les ven­des es con­cen­tren a Cata­lu­nya, la resta viatja per tot l'Estat i a una vin­tena de països de tot el món. I sem­pre eti­que­tat en català i sense cap pro­blema, explica Àngel Velasco.

Dis­posa d'una plan­ti­lla d'unes 60 per­so­nes fixes i en deter­mi­na­des tem­po­ra­des, com la Nadal, aug­menta fins a 90 tre­ba­lla­dors.

Fac­tu­ració

10 M€

Tre­ba­lla­dors

90

Any de fun­dació

1775

La família Vicenç inicia al 1775 l'elaboració de torrons tradicionals. Al 2000, la família Velasco rescata l'empresa del tancament i la fa líder a Catalunya.
COMERCIALITZACIÓ

Botigues obertes tot l'any

La lluita per trencar l'estacionalitat en el consum de torrons i per ampliar mercat ha portat Torrons Vicens a crear la seva pròpia xarxa de botigues. Ja en té 16 i repartides per tot el país. I aquests establiments, a més, obren tot l'any i no només durant la temporada nadalenca.

L'empresa, a més, s'implica en la promoció del torró, formant part de la IGP Torró d'Agramunt, amb la fira d'aquesta localitat que acull cada any milers de visitants i també amb la creació del Museu del Torró i la Xocolata a la Pedra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Innovació i qualitat per oferir més de 80 varietats de torrons

Publicat a