Empreses

Xavier Pagès

Director General de Codorníu

“Les vendes de vi ja suposen la meitat de la nostra facturació”

El nostre objectiu és sorprendre el públic tant en la imatge com en el producte
La qualitat prové del control meticulós de la matèria primera i del procés
La nostra resposta a la crisi és seguir apostant per la diferència i la internacionalització
El Nadal és molt important pel grup i concentra el 40% de les vendes de l'any

Xavier Pagés, de 55 anys i pertanyent a la dissetena generació familiar, és el director general del Grup Codroníu des de l'any 2005.

La història de Codorníu es remunta al segle XVI, quina és la clau de l'èxit de l'empresa familiar més antiga de l'Estat?

Adaptar-nos als nous temps, amb una estratègia planificada però sense deixar de costat la filosofia que, des dels inicis, ha marcat l'empresa: la qualitat. Perquè això sigui una realitat, Codorníu és propietària d'una vinya que li permet controlar el raïm des de la mateixa planta, per seguir el procés d'elaboració fins a l'embotellat. A aquesta cura pel producte hi cal afegir que Codorníu sempre ha apostat per apropar-se als consumidors i mostrar la qualitat dels seus caves a través de la publicitat, cosa que es fa des de fa més de 100 anys. En això ja va ser pionera, com ho va ser en la incorporació de varietats internacionals per a l'elaboració de cava, com el raïm Chardonnay i Pinot Noir, sense oblidar mai les tradicionals i autòctones de la zona. Tot això, amb un objectiu, sorprendre el públic tant amb la nostra imatge de marca com amb els nostres productes.
Quin és el fet diferencial que ofereix Codorníu?
La qualitat dels vins i caves que aporten els nostres cellers i que prové del control meticulós de la matèria primera i la cura de cada detall del procés d'elaboració.
Quin posicionament té, el grup, en el mercat?
–Liderem les vendes de cava a Espanya amb una quota de mercat superior al 30%. Quant al vi, hem aconseguit posicionar-nos com un dels cinc grups vinícoles del país.
Quantes bodegues té Codorníu, ara com ara?
–Codorníu disposa de vuit cellers a Espanya, un als Estats Units i un a l'Argentina: Codorníu (DO Cava), Raimat (DO Costers del Segre), Bodegas Bilbaínas (DOC Rioja i DO Cava), Legaris (DO Ribera del Duero), Bach (DO Penedès), Rondel (DO Cava), Nuviana (Vall del Cinca), Cellers Scala Dei (DOC Priorat), Abadía de Poblet (DO Conca de Barberà), Séptima (Mendoza, l'Argentina) i Artesa (Napa Valley, Califòrnia). I la nostra marca més emblemàtica és Anna de Codorníu, que és capdavantera en el seu segment de mercat i amb una quota que no ha deixat de créixer en els més de 25 anys que fa que s'elabora.
El futur del grup implica fer noves adquisicions?
El que ens interessa en aquests moments és un creixement en marques consolidades, no pas en infraestructures.
Com els afecta, la crisi?
Una de les característiques d'aquesta crisi és que ha generat un consum menor, que ha afectat totes les empreses. La nostra resposta a la crisi és seguir apostant i millorant les nostres característiques de diferència i valor per als nostres clients i seguir intensificant la internacionalització.
Les vendes de vi han augmentat i ja suposen el 43% dels ingressos; aquest producte és el motor de creixement de Codorníu?
Efectivament, les vendes de vi suposen la meitat de les vendes totals, ens ha aportat molt creixement. El nostre objectiu és ser protagonistes en la concentració d'aquest sector. Tot i que la nostra principal font d'ingressos continua sent el cava, en aquests moments el vi i els mercats internacionals són els principals motors de creixement.
La internacionalització és una opció per compensar la caiguda del consum?
–És veritat que la exportació aporta el 50% de la facturació del grup, però no podem deixar de banda un mercat en què hem establert una relació molt estreta amb els nostres clients i consumidors al llarg de tants anys. Tot això ens ha permès arribar a una posició de lideratge, així com també tenir una marca tan emblemàtica.
A quants països exporta, Codorníu?
El grup exporta a més de 100 països de tot el món i disposa de filials en el Regne Unit, els països nòrdics, Benelux, Alemanya, l'Argentina, els Estats Units, el Japó, el Brasil i la Xina. I els nostres principals mercats són el Regne Unit i els Estats Units, països on tenim l'oportunitat de consolidar la nostra imatge i reputació per la qualitat. També cal destacar Alemanya, Holanda, Suïssa, el Japó i el Canadà. Els països emergents com el Brasil, Rússia, l'Índia o la Xina representen una oportunitat per als vins espanyols quant a un volum important, a causa de l'auge en la demanda interna.
L'exercici del 2011 va suposar una reducció de l'1,7% en la facturació, fins als 229 milions. Amb quines xifres s'ha tancat, l'últim exercici 2011-2012?
Hem crescut una mica en xifra de vendes, però no en podem donar més dades perquè encara no s'han presentat als accionistes
Quins factors han incidit en aquest resultat?
–El creixement de l'àrea internacional.
–Com afronten la campanya de Nadal?
L'època nadalenca segueix sent molt important per al Grup Codorníu, sobretot per als caves. Aquesta època continua representant aproximadament el 40% de les vendes de l'any.
Quins són els productes estel·lars d'aquest Nadal?
Per nosaltres no hi ha productes estel·lars ja que tots omplen les necessitats del públic a qui van dirigits. De tota manera, i com que estem a Nadal, jo destacaria Anna de Codorníu.
Quants treballadors té, el grup?
–Aproximadament cap a 800 treballadors.
Quins projectes de futur té, Codorníu?
Hem de seguir consolidant les inversions fetes fins ara i potenciar les nostres marques, ja que volem ser més forts en els segments Premium i Prestige. El vi també continuarà formant part de la nostra estratègia de futur, ja que ens aporta un gran creixement.
Com veu el futur del sector del cava?
El sector va encaminat a assolir més internacionalització i diversificació en el sector dels vins i caves de qualitat. Les millors famílies del vi tenen un know how de moltes generacions i són persones molt properes a la terra, amb la qual hi ha una recerca permanent de nous mètodes i tecnologies que permeten avançar en tots els sentits per aconseguir un producte de màxima qualitat amb les màximes variants que un consumidor exigent demana a preus que pot pagar.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

“Les vendes de vi ja suposen la meitat de la nostra facturació”

Publicat a