Empreses

De les barques de pesca als motors industrials

Tallers Cornet de Sant Carles de la Ràpita manté la facturació i la plantilla, tot i la davallada de la nàutica d'esbarjo i la crisi de la pesca, diversificant la seua activitat

Tallers Cornet té una cartera d'un miler de clients, sis-cents dels quals són estables

Facturació

2,7 M€

Treballadors

18

Any de fundació

1920


Donar servei i resoldre els problemes de les embarcacions, pesqueres i d'esbarjo, és un dels principals objectius de Tallers Cornet, que des de principi del segle XX es dedica al muntatge i la reparació de motors. L'activitat la va iniciar el 1920 Rafel Cornet i durant dècades els principals clients de l'empresa van ser els propietaris de les embarcacions pesqueres. “Fins l'any 1992, al port de Sant Carles de la Ràpita hi havia prop de dues-centes barques, mentre que avui en dia en queden poc més de vuitanta”, explica Vicent Cornet, administrador de l'empresa familiar. De fet, a la dècada dels noranta ja va produir-se una caiguda de la construcció d'embarcacions pesqueres que va provocar el tancament d'alguns tallers, però Tallers Cornet ho va compensar amb les reparacions i la nàutica d'esbarjo. “La diferència és que les embarcacions d'esbarjo ja les venen pràcticament muntades i només fem la instal·lació del motor, mentre que en les barques pesqueres tot el muntatge és manual”, assenyala Cornet.

Tot i que fa més de vint anys que va frenar-se la construcció d'embarcacions pesqueres, les subvencions que va rebre el sector als anys noranta per adaptar-se a la normativa europea van compensar i Tallers Cornet va continuar la feina lligada a la pesca. “Els motors són de més potència i menys contaminants”, diu Cornet. I encara el 2000 van rebre un encàrrec potent: instal·lar els motors de les quatre embarcacions de la flota tonyinaire de l'Ametlla de Mar. “Va ser una novetat, una feina molt especial, perquè són unes embarcacions de 40 metres i porten dos motors amb molta potència”, recorda l'administrador de l'empresa, que encara ara es fa càrrec del manteniment de les barques de la tonyina. De tota manera, Cornet va preveure que la facturació relacionada directament amb la pesca aniria a la baixa en el futur. “Ens mantenim perquè hem diversificat l'activitat”, aclareix. Les dades així ho certifiquen: mentre que fins al 2006 el sector pesquer representava un 59% de la seua facturació, el darrer exercici aquest percentatge es va limitar al 28%. “Ens hem adaptat a les necessitats del mercat i procurem avançar-nos a la demanda”, explica el fill de Vicent i director tècnic de l'empresa, Àngel Cornet. També el seu germà Pau s'ha incorporat a l'empresa familiar, i són ja la quarta generació que impulsa el taller de Sant Carles de la Ràpita.

DIVERSIFICACIÓ.

Els nous segments de mercat que busca Tallers Cornet no es limiten als motors de les embarcacions d'esbarjo, un sector que amb la crisi econòmica també va de baixa, sinó que intenten fer-se un forat dins els motors industrials.“Créixer en el sector industrial, que actualment representa un 3% de la facturació, és un dels nostres reptes”, manifesta el director tècnic de Tallers Cornet. La venda i reparació de grups electrògens és una alternativa als motors marins.

Els clients de l'empresa de la Ràpita estan situats en la franja litoral compresa entre la costa gironina i Dénia, tot i que la majoria es concentren entre Cambrils i la Ràpita. Tenen una cartera d'un miler de clients, amb sis-cents dels quals treballen de manera estable. Puntualment han prestat servei a clients de fora de l'Estat, però l'exportació no està entre les seues prioritats.

La majoria dels clients de Tallers Cornet són catalans (calculen que un 95% de la seua feina es concentra a Catalunya), i per això consideren que la creació d'un estat propi no els perjudicaria. “Els clients demanen el nostre servei perquè treballem bé, no crec que es fixen en la nostra procedència, sinó en l'efectivitat del nostre treball”, assenyala Àngel Cornet.

La facturació anual de Tallers Cornet és de 2,7 milions d'euros i la plantilla és de 18 treballadors. “Conservar tots els empleats és una de les prioritats”, comenta Vicent Cornet. Fins ara, tot i la crisi han estat capaços de mantenir la facturació i la plantilla, que té una mitjana d'antiguitat de 18 anys.

El 2004 Tallers Cornet va decidir traslladar-se del nucli urbà de la Ràpita al polígon industrial del Rajolar. “L'empresa anava creixent en pisos, fins que ens vam adonar de la necessitat de disposar de naus industrials”, declara Àngel Cornet. Disposen d'una parcel·la de 4.000 m², 2.000 dels quals es destinen a taller i la resta són oficines, magatzem de recanvis, exposició de motors i aula de formació. “Baixar un motor d'un pis al carrer era complex, mentre que ara podem bellugar amb facilitat motors de 10 tones”, comenta el director tècnic. A més, el fet de tenir unes àmplies instal·lacions també permet a Tallers Cornet oferir als seus clients un servei d'emmagatzematge de les embarcacions. “Hi ha propietaris d'embarcacions d'esbarjo que lloguen l'amarratge els mesos d'estiu i després els les guardem aquí, on aprofiten perquè les revisem”, comenta Àngel Cornet. La feina del taller es concentra entre els mesos d'abril i setembre. Així, mentre que un mes d'agost poden atendre més de 5.000 trucades telefòniques, un de desembre en poden rebre 900. “Expliquem als clients que no s'esperen a l'abril per fer la revisió i que si cal reparació del motor és millor fer-la a l'hivern i conservar l'embarcació en bon estat, però la gent s'espera fins al moment que necessita fer-la servir”, assenyala l'administrador de l'empresa.

CENTRE DE FORMACIÓ.

El 1989 Tallers Cornet va començar la relació comercial amb Volvo Penta com a taller de servei oficial i vint anys més tard va ser nomenat centre oficial de Volvo Penta a la demarcació de Tarragona. Un àmbit que més endavant es va ampliar fins a Orpesa (Castelló) i Barcelona. És per això que Tallers Cornet disposa d'una aula de formació, amb capacitat per a 50 persones, on el director tècnic de l'empresa ofereix formació al personal d'altres tallers que subministren material i reparen motors de Volvo.

Rafel Cornet va començar l'activitat al taller el 1920 com a mecànic i electricista. La feina va continuar amb Vicent Cornet i el 1975 va assumir la direcció Vicent Cornet fill, que es manté al capdavant de l'empresa. Tallers Cornet era al nucli urbà de la Ràpita, en una planta baixa de 250 m², fins que es va traslladar al polígon industrial.

Reconeixement a la trajectòria innovadora

La Cambra de Comerç de Tortosa ha lliurat el premi a la innovació, en el sector industrial, a Tallers Cornet en la darrera edició dels premis Cambra, que reconeixen la tasca de les empreses de les Terres de l'Ebre. “Ha estat un reconeixement a la trajectòria de l'empresa”, comenta Vicent Cornet, que destaca també que no són un taller tradicional. La diversificació a l'hora de buscar clients i no limitar l'àmbit d'actuació han permès a aquest taller sobreviure durant la crisi i mantenir la facturació tot i la caiguda de les vendes d'embarcacions d'esbarjo i el moment crític que passa el sector pesquer.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

De les barques de pesca als motors industrials

Publicat a