Empreses

Caves Nadal aposta per l'exportació

El celler ja ven un 40% de la producció a l'exterior, principalment a Europa i Àsia, i ara treballa per entrar a la Xina i a Mèxic

La finca produeix més raïm del que cal i això permet triar la millor matèria primera

L'any 1943 Ramon Nadal Giró ela­bo­rava la pri­mera ampo­lla de cava Nadal Brut a la impo­nent finca que la família té a Tor­re­la­vit. De l'efemèride farà enguany 70 anys, però el pas del temps no ha fet can­viar la filo­so­fia de tre­ball que va esta­blir el fun­da­dor de Caves Nadal. Avui dia, com ja es feia en els ini­cis, es tre­ba­lla a par­tir de vari­e­tats autòcto­nes de raïm, es prac­tica una viti­cul­tura inte­grada –res­pec­tu­osa amb el medi ambi­ent–, es con­trola tot el cicle de pro­ducció i es comer­ci­a­lit­zen caves de llarga criança ela­bo­rats amb collita pròpia. El lle­gat fami­liar és ara a les mans de Xavier Nadal, que és la ter­cera gene­ració i ha fet una aposta deci­dida per la inter­na­ci­o­na­lit­zació. El celler ja exporta un 40% de la pro­ducció –prin­ci­pal­ment a Bèlgica, Suècia, Holanda i Japó– i està fent pas­sos per ven­dre cava a la Xina i Mèxic.

A la finca Can Nadal de la Boa­de­lla, que data del 1510, mai no s'ha dei­xat de con­rear la vinya. Al segle XIX, s'hi ela­bo­rava vi i es des­til·lava per ven­dre l'alco­hol i així va ser fins a l'any 1938, quan en plena Guerra Civil part de la finca va ser ocu­pada per cons­truir un camp d'avi­ació. Arran d'aquest fet, Ramon Nadal va replan­te­jar-se el negoci i va deci­dir començar a comer­ci­a­lit­zar un pro­ducte amb marca i valor afe­git. El 1943, doncs, s'ini­ci­ava l'ela­bo­ració de cava. Ara, les vinyes que envol­ten el celler tenen una edat mit­jana de trenta anys i el cava gran reserva és la seva espe­ci­a­li­tat. Des del 1998 Caves Nadal també ela­bora vi blanc i, de fet, pot pre­su­mir d'haver creat a l'Estat el pri­mer vi dolç de Botry­tis cine­rea implan­tat de forma natu­ral en el raïm. Aquest fong fa que la pell sigui trans­pi­ra­ble i en con­cen­tra tot el con­tin­gut, inclo­sos els sucres. El celler com­pleta la seva gamma de pro­duc­tes amb una petita pro­ducció de vina­gres dolços. Per tant, tot i ela­bo­rar cava rosat –un pro­ducte d'èxit–, a la finca es con­rea bàsica­ment raïm blanc.

“Ser­vim uns pro­duc­tes amb molta criança, però molt fres­cos i nobles, que res­pi­ren la puresa de l'ori­gen i tenen una línia de qua­li­tat molt sòlida”, explica Xavier Nadal. Actu­al­ment, el 90% de la fac­tu­ració prové del cava i el 10% res­tant, del vi, tot i que les ven­des d'aquest últim ten­dei­xen a aug­men­tar. La finca pro­du­eix més raïm del que es neces­sita per cobrir la pro­ducció i això per­met selec­ci­o­nar la millor matèria pri­mera. “Totes les gene­ra­ci­ons hem vis­cut a la finca i ens hem ade­quat a les dinàmiques de la vinya i la pro­ducció; això es tra­du­eix en un estil, una qua­li­tat i una garan­tia, i és també la clau de l'èxit”, afirma Nadal. Amb vista al futur, el celler vol poten­ciar l'expor­tació i les acti­vi­tats rela­ci­o­na­des amb el turisme del vi i l'oci, però també pensa en crear un pro­ducte nou.

Fac­tu­ració

2,1 M€

Tre­ba­lla­dors

20

Any de fun­dació

1943

L'encaixat vertical de les ampolles és una de les novetats aportades per Caves Nadal, que va fer un estudi amb el seu cava i va veure que es conserva millor així que en posició horitzontal. La majoria de marques han seguit la seva recomanació.

Vendes testimonials a Espanya

L.S

Fa ja uns anys que Caves Nadal va decidir no dedicar els seus esforços al mercat espanyol, en concret des de l'any 2005, arran del boicot al cava català. “Abans hi destinàvem un 10% de la producció, però era una relació sana i interessant; ara, si ens compren alguna cosa, bé, però no hi fem una acció comercial continuada”, explica Xavier Nadal.

El celler, doncs, ha prioritzat la internacionalització, que ha estat fonamental per mantenir la seva facturació en l'actual context de crisi. De les 400.000 ampolles anuals que elabora Caves Nadal, unes 160.000 es venen a l'exterior, és a dir, un 40% de la producció. El celler exporta principalment a Bèlgica, Suècia, Holanda, Japó, Singapur, Israel i Costa Rica, tot i que ara també ha començat a vendre a Hong Kong i ja està treballant per obrir mercat a la Xina i a Mèxic. “Com a empresa has d'anar creixent i has d'intentar consolidar l'estructura i la ubicació de la producció, tot i que el context econòmic i el boicot també han accelerat l'aposta per la internacionalització”, comenta Nadal, expresident de la patronal de les pimes del cava, Pimecava. La crisi, doncs, s'ha fet notar, ja que el nivell adquisitiu del consumidor ha baixat, però el gerent de Caves Nadal considera que els seus efectes es poden compensar “treballant més hores i fent les coses més ben fetes”.

Pel que fa al mercat català, el celler destina el seu producte al comerç especialitzat i la restauració, a banda de fer venda directa. “No tenim una política comercial de venda en grans superfícies; primer, perquè no tenim volum, i segon, perquè a les grans superfícies el que funciona és un producte de preu mitjà o baix i nosaltres no som forts en això, som forts en especialitats”, conclou Nadal.

El turisme del vi i de l'oci, una directriu de futur

Una marxa nòrdica entre vinyes, una vetllada de contes eròtics acompanyats dels vins Nadal o una tarda dedicada a l'astronomia. Aquestes són només algunes de les activitats que Caves Nadal proposa als seus visitants, en una clara aposta pel turisme del vi i de l'oci. Enguany hi haurà novetats, com ara passejades per les vinyes amb un carro de cavalls, però també se celebrarà la novena edició de la jornada enogastronòmica Tastos i Maridatges, en què els visitants podran acompanyar els productes Nadal amb tota una selecció d'exquisideses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Caves Nadal aposta per l'exportació

Publicat a