Cafès Cornellà preveu augmentar un 70% les vendes d'aquí a dos anys
L'empresa familiar experimenta un creixement notable tot i que desenvolupa una activitat que està dominada per les multinacionals
La predicció que fan a Cafès Cornellà és augmentar dels sis milions d'euros amb què va tancar la facturació el 2012, als 10 milions en l'horitzó del 2015 gràcies al posicionament de la marca a Barcelona i al sud de l'Estat francès i la seva introducció al mercat espanyol. L'empresa familiar, nascuda a Girona el 1920, experimenta en els últims anys un creixement notable, malgrat el context econòmic i malgrat que desenvolupa una activitat en un sector dominat per les multinacionals del cafè. El 70% de la seva producció va adreçada al sector Horeca, un 20%, a la venda automàtica i el 10% restant, al canal de l'alimentació.
Un dels factors que explica aquesta situació, o altrament dit, “el pensament estratègic”, en paraules del director general de l'empresa, Pere Cornellà -la tercera generació de la saga- és que el producte de Cafès Cornellà “no és el cafè en gra sinó el cafè a la tassa”. És amb aquesta tassa de cafè, des de la seva elaboració en la Cafeteria fins a la resposta del consumidor final, que es basa la filosofia de Cafès Cornellà i que va fer que a final dels anys 1990 Cafès Cornellà comencés un treball d'investigació, conjuntament amb la Universitat de Girona, per definir i controlar el factors que intervenen en l'Espresso.
La implantació del Mètode Espresso marca un abans i un després. L'any 2001, Cafès Cornellà va presentar al sector de l'hostaleria el Sistema Integral de Qualitat (SIQ), que assegura la qualitat i promou el coneixement dels especialistes o baristes sobre l'extracció de l'aroma del cafè, amb un control permanent de tots els factors que intervenen en la preparació de l'Espresso.
Més de 5.000 alumnes, o altrament dit, més de 5.000 baristes formats en el departament de Formació de la mateixa empresa, des del 2003, de manera pionera a l'Estat espanyol, organitzen el Concurs del Barista. La segona edició d'aquest concurs va servir per consolidar-se i perquè és posés en marxa el primer club del barista a l'Estat espanyol, una entitat sense ànim de lucre creada per millorar la qualificació professional i reconeixement de la figura del barista i fomentar socialment el consum d'una bona tassa de cafè. “Això funciona”, explica Pere Cornellà, quan repassa l'inici d'aquest primer concurs, que enguany celebra la desena edició. Cornellà creu fermament en el paper del barista que “no és un passavolant, sinó que és el xef de la cafeteria”, insisteix. Cornellà repeteix una de les frases que va pronunciar en la lliçó inaugural Curs Universitari Català 2005-2006: “Si l'aroma del cafè torrat és un perfum tan bo que gairebé agrada a tothom, com és possible que un producte com aquest pugui originar una beguda tan dolenta, amargant i negra o, encara més, algú em sabria dir quin gust té l'aroma del cafè? I hi afegeix: “cada cop ho trobo extraordinari: un producte que depèn d'un altre i que dóna confiança en el consumidor, que hi aporta el major valor.”
Seguint aquest trajectòria traçada al voltant del producte final, el 2007 Cafès Cornellà va presentar públicament l'Espai Cafeteria, un prototip d'espai de treball i consum perfectes per al professional del cafè i el client, construït a les instal·lacions de l'empresa. És un model dissenyat amb criteris empresarials i tenint en compte tots els requeriments de salut laboral i servei al consumidor.
CERTIFICACIONS.
La trajectòria de Cafès Cornellà continua avançant i enguany farà un pas més per convertir l'acte del cafè en un procés més enllà d'una simple tassa de cafè, i en el proper Fòrum Gastronòmic de Girona, al costat de Jordi Roca, del celler de Can Roca, presentarà les aplicacions de la gastronomia en el cafè, de manera que el bon cafè portat a la tassa en forma d'exprés o de beguda d'especialitat quedi integrat plenament com a part de l'acte gastronòmic de menjar i beure.
Tota aquesta trajectòria, lligada a una inversió de 800 mil euros l'any 2010 en una nova instal·lació automàtica per torrar el cafè, ha fet que la capacitat de producció de la companyia es dupliqui, fet que permet que faci front al pla d'expansió que du a terme.
La fórmula de l'Espresso
“25 mil·lilitres d'aigua que passen a través de 7 grams de cafè torrat i mòlt en 25 segons a una temperatura de 90 graus i una pressió de 8,5 bars”. Aquesta fórmula és la de l'Espresso perfecte que revela Pere Cornellà, tot i que, més tard, reconeix que “no hi ha cap tassa igual”. Cofundador del Fòrum Cultural del Cafè, Pere Cornellà dóna més pistes: la matriu aromàtica del cafè té gairebé 700 elements volàtils. “Si l'aroma del cafè es pogués sintetitzar estaríem morts”, afegeix en referència al camí seguit per l'empresa.
Cafès Cornellà preveu augmentar un 70% les vendes d'aquí a dos anys