Cítrics del camp a taula en 24 hores
Licarfruit comercialitza per internet un 25% de la producció de la seua finca de Tortosa, per evitar els abusos de la gran distribució
Mandarines i taronges, de l'arbre a taula en 24 hores. Aquesta prioritat és la que tenen en l'empresa tortosina Licarfruit, que des de fa set anys comercialitza bona part de la producció de la seua finca de cítrics de Bítem per internet. Josep Maria Carles, gerent de Licarfruit, fa trenta anys que es va començar a dedicar a la terra. “Sóc fill de pagès, i tot i que en principi no tenia intenció de dedicar-me a la terra, al final hi he apostat”, explica Carles. Però les condicions que ofereixen les cooperatives i grans magatzems als pagesos no el convencen gens. “Ja fa anys que vaig veure que no m'agradava el tracte que es fa al pagès: portes la producció però no saps quant cobraràs ni quan, mentre que els costos de producció són cada vegada més elevats”, assenyala Carles. I així va ser com va decidir, juntament amb la seua dona, Lídia Aixendri, vendre directament la producció.
Licarfruit és una petita empresa familiar amb una producció anual de 80.000 quilos de mandarines i 53.000 quilos de taronges. Actualment comercialitza un 25% del total de la seua producció per internet, un 50% ho distribueix directament a fruiteries i el 25% restant encara es veu forçat a portar-ho a un magatzem. Assegura que les xarxes socials l'han ajudat a donar a conèixer la seua iniciativa empresarial i que molts clients que han provat els seus cítrics repeteixen. “Les nostres mandarines i taronges no es passen setmanes en un magatzem, no els fem cap tractament i no collim fins que el fruit està a punt”, diu Carles.
Tots els cítrics que produeix Licarfruit són de producció integrada, i cada any es fan unes analítiques tant del fruit, com del sòl i de l'aigua per certificar la qualitat de la seua producció. “Fem un esforç per produir de manera respectuosa amb el medi ambient, però el consumidor no sempre ho reconeix”, lamenta el gerent de Licarfruit.
L'objectiu de Licarfruit és aconseguir vendre directament al consumidor un 60% de la producció de taronges i mandarines. “La venda directa és la que dóna un rendiment més bo i és la que ens interessa potenciar”, diu Carles. Si fa set anys va començar a vendre per internet de manera molt tímida, en l'últim any el creixement ha estat potent. I Carles creu que les xarxes socials hi han tingut molt a veure, des del seu perfil de Facebook, explica com va la collita i mostra fotos de la producció. Els consumidors poden comprar caixes de 10 o 15 quilos de cítrics, que un servei de missatgeria reparteix a qualsevol punt de l'Estat. Pel que fa a les vendes a fruiteries, principalment són de Barcelona, Tarragona i Lleida. També exporta un 15% dels cítrics a Alemanya. “El mercat alemany és molt sensible a la producció respectuosa amb el medi, però la majoria de clients en volen grans quantitats”, explica el responsable de Licarfruit.
Agrobotiga.
Producció de cítrics
133.000 Kg
Treballadors
3
Any de fundació
2005
Apadrinar un arbre i visitar la finca
Una dotzena dels arbres que Carles i Aixendri tenen a la seua finca estan apadrinats. Els clients poden anar a triar l'arbre sobre el terreny o poden fer-ho per internet, li posen un nom (Reina i Amagoia en són dos exemples) i Licarfruit els envia les fotografies de l'evolució de l'arbre en les diferents èpoques de l'any. Durant la collita poden comprar els fruits de l'arbre. També ofereix la possibilitat de visitar la seua explotació i collir-se directament els cítrics de l'arbre.
I no només té cítrics, sinó que Licarfruit té una altra finca al Perelló on produeixen prop de 18.000 quilos d'olives, que també comercialitzen per internet.