Empreses

Speedgrass diversifica el negoci més enllà de la gespa artificial

L'empresa crea una marca pròpia de decoració i mobiliari d'exteriors. . Obre una quarta botiga a Parets del Vallès

La firma creix quan es dispara el consum de gespa artificial per a jardins i exteriors
Volem créixer amb inversors que apostin per la nostra marca

Els ini­cis de l'empresa Spe­ed­grass s'han de bus­car a Mataró i en relació amb la ins­tal·lació de gespa als camps de fut­bol. El pro­pi­e­tari, Joan Rubio, havia tin­gut una empresa de gestió espor­tiva i conei­xia la neces­si­tat dels clubs. La pri­mera obra recorda que va ser per subs­ti­tuir la gespa arti­fi­cial que tenien mal­mesa als Sale­si­ans. Aviat, però, es va ado­nar que el negoci no era tant a les ins­tal·laci­ons espor­ti­ves sinó a cases i jar­dins par­ti­cu­lars. “Amb un anunci vaig ven­dre tres jar­dins de cop, i això em va obrir els ulls de la neces­si­tat de mer­cat”, explica. Eren els ini­cis del con­sum de gespa arti­fi­cial dedi­cada al cli­ent par­ti­cu­lar, afa­vo­rit per una tec­no­lo­gia que ofe­ria mate­ri­als de qua­li­tat i una consciència sobre la neces­si­tat de no gas­tar tanta aigua i estal­viar en el man­te­ni­ment dels jar­dins. “Vaig con­tac­tar amb proveïdors de mar­ques euro­pees per ofe­rir el pro­ducte i també infor­mar els cli­ents, perquè era un món del tot des­co­ne­gut.”

En poc temps l'empresa va obrir fins a 37 dele­ga­ci­ons a tot l'Estat espa­nyol per dis­tri­buir i fer ins­tal·laci­ons. A par­tir del 2008, però, la popu­la­ri­tat de la gespa arti­fi­cial que es podia tro­bar a grans superfícies i l'entrada de mate­rial produït a la Xina, amb qua­li­tat i cos­tos més bai­xos, van reben­tar el mer­cat. Tot i això Rubio asse­gura que fins al 2010 la demanda d'aquest tipus de mate­rial con­ti­nua crei­xent. “No són cases de nova cons­trucció, sinó par­ti­cu­lars que ja han tin­gut jardí i saben el que costa man­te­nir-lo i amb nosal­tres fan un segon intent. La nos­tra costa no és país de gespa, per la sal, la humi­tat i els can­vis brus­cos, sense par­lar del cost de l'aigua.”

La crisi econòmica actual ha fet dava­llar el con­sum intern i a par­tir del 2010 sí que l'empresa va notar que alguns dels seus cli­ents tenien difi­cul­tats per pagar. Des d'ales­ho­res tenen un 40% menys de feina i això s'ha com­pen­sant bus­cant d'altres pro­duc­tes rela­ci­o­nats amb el dis­seny de jar­dins i exte­ri­ors. El ven­tall de ven­des aug­menta amb la ins­tal·lació de pèrgo­les o tari­mes i tan­ques sintètiques, i des del 2011 incor­pora mobi­li­ari d'exte­rior.

Marca pròpia.

Com explica el pro­pi­e­tari, en poc temps l'empresa deixa de ser ins­tal·ladora de gespa arti­fi­cial per con­ver­tir-se en una marca de boti­gues dedi­cada a la deco­ració d'exte­ri­ors. La firma es dis­se­nya la seva pròpia col·lecció de pro­duc­tes que es fabri­quen a dife­rents països euro­peus per garan­tir la millor qua­li­tat i ser­vei. Per exem­ple, els seus fabri­cants de gespa arti­fi­cial són d'Holanda.

L'empresa ha tan­cat en els últims anys mol­tes de les dele­ga­ci­ons indus­tri­als des d'on ins­tal·laven gespa per pas­sar a tenir boti­gues. N'havia arri­bat a obrir fins a 37, a tot el ter­ri­tori penin­su­lar. “Amb les dele­ga­ci­ons per ins­tal·lar gespa ja no podíem con­ti­nuar, ens havíem d'obrir a més arti­cles. Tot i que ven­dre ara costa, només amb la gespa no podíem créixer”, explica Rubio. La pri­mera botiga que va obrir Spe­ed­grass va ser a Bil­bao, l'any 2010, i li van seguir la de Cabrera de Mar, on també hi ha les ofi­ci­nes, a Sant Cugat del Vallès i Madrid, que va aca­bar tan­cant.

Un gar­den urbà.

La firma acaba d'obrir aquesta set­mana la pri­mera franquícia a Parets del Vallès, on incor­pora noves àrees de negoci com la deco­ració i la flo­ris­te­ria. L'esta­bli­ment, amb 450 m² dedi­cats a la venda, està ubi­cat a la zona comer­cial i d'oci d'Iveco que s'està implan­tant amb noves empre­ses. Per als res­pon­sa­bles de la firma aquest local, divi­dit en dues plan­tes i amb un espai des­ti­nat als infants, esde­vindrà un model a seguir de les franquícies que volen implan­tar arreu del ter­ri­tori. S'hi poden tro­bar les dife­rents gam­mes de pro­duc­tes per al dis­seny de jar­dins o ter­ras­ses, i adreçats tant als par­ti­cu­lars com a pro­fes­si­o­nals.

“Volem créixer amb inver­sors que apos­tin per la nos­tra marca.” Aquest és el repte que el pro­pi­e­tari es fixa per als pròxims anys. L'aposta sor­geix arran de par­ti­ci­par en un pro­grama d'èxit empre­sa­rial que va fer la firma con­jun­ta­ment amb d'altres empre­ses al parc tec­nològic del Tec­no­cam­pus de Mataró. “Va ser molt enri­qui­dor, perquè ens va aju­dar a pen­sar l'empresa en gran i a dis­se­nyar un pla de tre­ball a llarg ter­mini per millo­rar els resul­tats.”

El model de franquícia, així com l'aposta deci­dida per la marca pròpia i la pro­fes­si­o­na­lit­zació de l'equip, han estat un dels ele­ments impor­tants d'aquest pla de tre­ball. Actu­al­ment l'empresa, que té una plan­ti­lla de 7 per­so­nes, dóna feina a una cin­quan­tena de per­so­nes que ocu­pen les 12 dele­ga­ci­ons que manté a tot el ter­ri­tori.

L'empresa no es plan­teja créixer a l'exte­rior. “Per als qui no fabri­quem no té sen­tit anar a ven­dre a fora. Aquí tenim molta feina a fer i s'ha de llui­tar per tor­nar la il·lusió al mer­cat”, explica el pro­pi­e­tari.

Anun­cis espor­tius.

La firma, que des dels ini­cis s'ha con­so­li­dat com a un refe­rent en la ins­tal·lació de gespa arti­fi­cial, també ho fa per encàrrec de pro­duc­to­res de publi­ci­tat. “És tan real que fins i tot hi posem tros­sos per fer-la sal­tar quan la tre­pit­gen. Ens con­trac­ten per mun­tar dins un pavelló un camp que simula la gespa natu­ral”, explica Rubio. Això per­met gra­var els anun­cis de mar­ques espor­ti­ves i reu­nir les estre­lles del fut­bol, en hora­ris i dies dife­rents, per fer creure un cop mun­tat que tots esta­ven jugant allà mateix.

L'empresa en els seus orígens muntava la gespa artificial de camps de futbol. El propietari, Joan Rubio, manté que aquesta feina cada cop costava més de cobrar. L'expansió del negoci va arribar amb l'oferta adreçada als particulars que volien dissenyar espais exteriors. La firma ha mantingut des dels inicis el logo d'una vaca. “És una imatge que ha funcionat per cridar l'atenció i que ja ens identifica com un producte diferent per a l'exterior.”
Facturació
2 M€
Treballadors
7
Any de fundació
2006


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Speedgrass diversifica el negoci més enllà de la gespa artificial

Publicat a