Eines

El teletreball es desinfla

El treball des de casa està en crisi. Hi ha qui diu que no ajuda a innovar i qui pensa que és part d'un model laboral superat

Yahoo! obligarà els seus teletreballadors a fer la jornada a les oficines de la firma

Els nous rep­tes que tenen plan­te­jats les empre­ses comen­cen a entrar en con­flicte amb la fórmula del tele­tre­ball. Quan sem­blava que les noves tec­no­lo­gies eren la res­posta a pro­ble­mes com ara la con­ci­li­ació entre la vida labo­ral i la fami­liar o la recerca d'una millor qua­li­tat de vida fora de la ciu­tat, resulta que ara hi ha qui comença a pen­sar que els aspec­tes nega­tius de tre­ba­llar des de casa supo­sen una con­tra­par­tida massa cara d'assu­mir en el nou con­text.

En aquesta tes­si­tura es troba la mul­ti­na­ci­o­nal d'inter­net Yahoo!, que acaba de fer un toc de reple­ga­ment als seus tele­tre­ba­lla­dors, amb l'argu­ment que els nous des­a­fi­a­ments de la com­pa­nyia reque­rei­xen la presència física dels emple­ats. “Per con­ver­tir-nos en el millor dels millors llocs per tre­ba­llar, la comu­ni­cació i la col·labo­ració seran impor­tants, cosa que fa neces­sari que tre­ba­llem els uns al cos­tat dels altres. Aquesta és la raó per la qual és cru­cial que tots esti­guem pre­sents en les nos­tres ofi­ci­nes. Algu­nes de les millors deci­si­ons i pers­picàcies es pro­du­ei­xen en les con­ver­ses de pas­sadís o de cafe­te­ria, en les tro­ba­des amb gent nova i en reu­ni­ons espontànies. Massa sovint sacri­fi­quem la velo­ci­tat i la qua­li­tat quan tre­ba­llem des de casa. Neces­si­tem ser un sol Yahoo! I això comença estant tots junts nova­ment”, diu el comu­ni­cat de la com­pa­nyia nord-ame­ri­cana, que el juliol pas­sat va incor­po­rar com a màxima exe­cu­tiva Marissa Mayer, pro­ce­dent de Goo­gle.

Més enllà que la decisió pugui ama­gar raons de con­trol sobre els tele­tre­ba­lla­dors -que massa sovint solen estar sota sos­pita–, Enric Ber­nal, coau­tor del lli­bre Energía orga­ni­za­ci­o­nal, es mos­tra soli­dari amb la decisió de Mayer: “Les empre­ses són ener­gia, i no estic par­lant de coses esotèriques, sinó de física: quan fem una encai­xada de mans, quan mirem l'inter­lo­cu­tor o quan obser­vem els seus ges­tos men­tre s'expressa, l'ener­gia va i ve, però això no passa quan la tec­no­lo­gia està pel mig, ja que actua de fil­tre”, asse­gura Ber­nal.

Tant si es diu ener­gia com si es diu d'una altra manera, el cert és que la pro­fusa lite­ra­tura sobre inno­vació i cre­a­ti­vi­tat gene­rada els dar­rers anys està d'acord a ator­gar un paper molt impor­tant a la coin­cidència de per­so­nes interac­tu­ant en un espai con­cret. Josep Maria Fer­rer-Arpí, divul­ga­dor i autor de diver­sos lli­bres sobre inno­vació, sen­ten­cia en la seva obra més recent, Abe­ce­dari per a inno­va­dors: “La inno­vació no es pot enten­dre en ter­mes d'indi­vi­du­a­li­tat. Cap inno­va­dor és un cre­a­tiu soli­tari. Els artis­tes poden ser per­so­nals i intrans­fe­ri­bles. Els inno­va­dors no.” Per això els teòrics pro­po­sen can­viar l'estruc­tura depar­ta­men­tal tra­di­ci­o­nal, basada en la com­petència entre àrees, per la del tre­ball en pro­jec­tes, basat en la col·labo­ració. Com a part d'aquest esforç per esti­mu­lar la cre­a­ti­vi­tat al si d'un negoci, també s'ha posat molt l'èmfasi a dis­se­nyar espais pro­pi­ci­a­to­ris. “L'estruc­tura clàssica de des­pat­xos de la majo­ria d'empre­ses ja no ser­veix, neces­si­tem tenir espais ins­pi­ra­dors per tre­ba­llar en equip i gene­rar idees”, explica Franc Ponti, direc­tor del cen­tre d'inno­vació d'EADA. Les eines que tenen arqui­tec­tes i inte­ri­o­ris­tes són la supressió d'envans, l'ús de colors esti­mu­lants o la cen­tra­lit­zació de les àrees comu­nes per fomen­tar la tro­bada.

Ara bé, María Jesús Salido, impul­sora de l'ano­me­nada “empresa en xarxa”, un movi­ment de pro­fes­si­o­nals que s'unei­xen per tre­ba­llar en pro­jec­tes, con­si­dera superat el tele­tre­ball, però per altres raons: “Com l'e-lear­ning, el tele­tre­ball és un con­cepte de tran­sició que ha fra­cas­sat perquè repro­du­eix para­dig­mes tra­di­ci­o­nals apli­cant nova tec­no­lo­gia; el tele­tre­ball no fun­ci­ona per inno­var, perquè el tre­ball no és per inno­var sinó per pro­duir”, asse­gura Salido, que pensa que el repte és repen­sar el tre­ball sobre la base de models de relació més lliu­res i menys pater­na­lis­tes: “Quan ho acon­se­guei­xes, la pre­sen­ci­a­li­tat o la vir­tu­a­li­tat és irre­lle­vant”, diu.

“Yahoo! llança el missatge que no confia en la gent”

F. M

Kursty Groves és l'autora del llibre I wish I worked there!, un recorregut per les empreses que tenen les millors instal·lacions per fomentar la creativitat. Groves oferirà pròximament una conferència a EADA.

Està obsolet, el teletreball?

No veig el teletreball com una pràctica obsoleta, la veig més aviat com una de les moltes opcions per a la gent en el canviant món del treball. El treball ha de ser considerat menys com un lloc on anem i més com una activitat que fem. Menys un nom i més un verb. El procés de treballar hauria de tenir les condicions per permetre a la gent fer la millor feina per a ells mateixos i per la a companyia per a la qual treballen. Per tant, el teletreball és només una part de la solució per a alguns, però altres poden pensar que fent ús d'espais com ara cafeteries, hotels, sales d'estar d'aeroports i oficines temporals, se'ls adapta millor.
Està d'acord que la presència física és clau per a la innovació? Què pensa de la mesura que ha pres Yahoo!?

Si l'objectiu de Marissa Mayers prohibint el teletreball és construir una cultura més cohesionada i creativa, aleshores penso que ho fa d'una manera equivocada. És cert que les interaccions humanes són millor cara a cara, i que moltes decisions arriben en converses de passadissos o a la cafeteria, però també tenim idees fantàstiques mentre ens dutxem, passegem el gos o prenem un cafè i observem la gent. Exigir que els empleats estiguin “físicament junts” durant vuit hores és enviar el missatge que la companyia no confia en la seva gent. Estic d'acord que el contacte físic fomenta una col·laboració més bona i que el cara a cara és més poderós. Tanmateix, la confiança és clau i retirar privilegis com ara la flexibilitat de treballar des de casa afecta la confiança. Recuperar la mentalitat de “mirar el rellotge” si no es fa posant l'èmfasi en els resultats i no en el presencialisme tampoc no garanteix que la gent col·labori i es comuniqui. A més, cada feina requereix diferents nivells d'interacció, mobilitat i condicions per reflexionar.
És molt important el lloc per a l'èxit del procés d'innovació?

El més important és la gent: la seva qualitat i les propietats per crear la cultura adequada amb les seves actituds, creences i accions. Un bon grup de gent apassionada i ben alineada pot reparar un procés trencat i fer-ne un de nou. I l'ambient físic és quelcom que pot ser usat per reforçar les actituds, portar-les a un estat òptim de creativitat, igual que les pot desmotivar, pot causar estrès o fer que la gent emmalalteixi.
Quines condicions hauria de seguir un lloc de treball perquè estimuli la creativitat?
Les cultures creatives s'originen quan gent apassionada s'alinea al voltant d'un propòsit comú, d'un joc de valors, però conserven la llibertat per ser ells mateixos. Els llocs de treball creatius donen suport als comportaments i les activitats que aquesta gent requereix. En ells reposa l'actitud de la companyia, reflecteixen la personalitat de la marca i reforcen la manera com es fan les coses. Tanmateix, l'ambient físic per si sol no pot sustentar una cultura de la innovació; això és responsabilitat dels líders, que han d'imitar i donar suport, i els comportaments adequats. Hom pot pensar que les estratègies de treball que donen suport als treballadors flexibles suggereixen que l'oficina física perd importància, però el fet és que augmenten la influència del lloc com un factor clau per a l'efectivitat del treball creatiu. El lloc de treball és fonamental perquè, més enllà de com de bona sigui la connexió virtual, el treball del coneixement és en essència col·laboratiu i interpersonal. La nau nodrissa esdevé molt important com a eix de creació i d'aprenentatge, on un corrent dinàmic de gent flueix i reflueix connectant-se amb el negoci com els Na'vi es connecten amb l'Arbre de les Ànimes de la pel·lícula Avatar de Cameron. El cor i l'ànima dels negocis necessiten un lloc on arrelar, i la gent necessita saber que hi ha un lloc on connectar-se per beure de l'esperit de la companyia.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.