Xocolates Creo vol obrir nous mercats fora de l'Ebre
L'empresa tortosina va comercialitzar 35.000 pastilles de xocolata de quatre tipus diferents el 2012
Xocalates Creo ha estat durant dècades una marca reconeguda de producció de xocolata a la pedra, de forma totalment artesanal. La distribució de Creo, que el 2012 va produir 35.000 pastilles de xocolata, es fa bàsicament a les Terres de l'Ebre i el Baix Maestrat, però l'empresa es planteja ara obrir nous mercats per poder subsistir. “Hem de saltar el coll de Balaguer si volem que l'empresa tingui continuïtat i sigui viable”, assenyala Xavier Benet, propietari de Xocolates Creo. És a dir que Creo ja ha tocat sostre a l'Ebre i no hi ha més mercat per créixer, ni uns consumidors disposats a pagar més per una xocolata tradicional i de proximitat, per la qual cosa l'empresa mira el mercat de l'àrea metropolitana de Barcelona com a una opció per ampliar la quota de mercat.
Xocolates Creo va iniciar les primeres proves de fabricació l'estiu del 1941, en un magatzem del barri de Ferreries, a Tortosa. I va ser l'any 1955 quan la societat empresarial es va dissoldre i un altre xocolater del municipi, José María Benet (el pare de Xavier Benet), va comprar la patent dels productes, la maquinària i la marca. Va traslladar però la fàbrica a les seues instal·lacions, també situades al barri de Ferreries, i les seues pròpies marques (Lletcao, Torcao, Rumba i Picolino) van quedar en segon terme. “La indústria xocolatera era molt potent, hi havia onze fàbriques a la zona que van anar desapareixent i ara som nosaltres els únics que quedem”, explica Benet.
El procés d'industrialització de la xocolata i la irrupció al mercat de les multinacionals va abocar al tancament la majoria de petites empreses. “El meu pare fabricava vint-i-dos tipus de xocolata diferents, que ara hem reduït a quatre”, comenta el propietari de Xocolates Creo. La caiguda del mercat xocolater es va compensar amb la producció i distribució de cafè, també amb la marca Creo, així com la distribució de productes de conserva d'altres marques. De fet, actualment la venda de xocolata representa un 20% del total de la facturació de Creo. Però Benet aposta per retornar als orígens i potenciar la producció i comercialització de xocolata artesanal. Així, a més de buscar nous mercats Creo projecta treure al mercat un nou producte. “Intentarem posar al mercat un parell de productes més amb valor afegit”, diu Benet. Uns productes que s'afegiran a les pastilles de xocolata a la pedra amb vainilla o canyella i que es presenta en rajoles d'entre 350 i 200 grams. “El pes de la pastilla de xocolata equival a la lliura catalana i la rajola es divideix en vint-i-quatre quadres, que són les unces catalanes”, comenta Benet.
Pel que fa a la fórmula de la fabricació de la xocolata és la mateixa des de fa dècades: conté cacau, farina d'arròs i de panís, sucre i canyella. És un producte sense gluten i, per tant, apte per als celíacs. Un altre públic al qual Xocolates Creo pensa dirigir-se específicament per guanyar consumidors. Benet també manté contacte amb restauradors de prestigi de l'Ebre i el Priorat que incorporen a les postres la seua xocolata.