Empreses

Pompas Fúnebres de Badalona aposta per l'expansió territorial

Projectes. L'empresa ja gestiona diversos tanatoris al baix Maresme i a Sant Feliu de Llobregat serveis. Ofereix atenció psicològica als familiars

Hem aconseguit ser una funerària moderna, de servei

Pom­pas Fúnebres de Bada­lona (PFB) va ini­ciar fa gai­rebé una dècada un procés d'expansió ter­ri­to­rial que l'ha por­tat a ges­ti­o­nar ser­veis fune­ra­ris d'altres pobla­ci­ons i a ser pre­sent a diver­sos muni­ci­pis del baix Maresme i a Sant Feliu de Llo­bre­gat. L'empresa, fun­dada l'any 1947 a Bada­lona, va fusi­o­nar-se l'any 1996 amb tres com­pa­nyies més de ser­veis fune­ra­ris de la ciu­tat i així va néixer Pom­pas Fúnebres de Bada­lona SA amb l'estruc­tura que té en l'actu­a­li­tat. L'objec­tiu ini­cial era cons­truir un tana­tori a la ciu­tat i no es va fer rea­li­tat fins a l'any 2003. En aquell moment l'empresa va obrir els seus horit­zons i es va plan­te­jar l'expansió. “La com­pe­ti­ti­vi­tat al sec­tor ha anat aug­men­tant i nosal­tres teníem clar que havíem de ser una empresa funerària moderna, de ser­vei, i ho hem asso­lit”, explica Ana María Gassió, con­se­llera dele­gada de PFB, que afe­geix que el crei­xe­ment s'ha fet a base d'inver­si­ons no només en tana­to­ris i ser­veis fune­ra­ris sinó també en l'àmbit de la gestió de cemen­ti­ris.

L'any 2004 van gua­nyar el con­curs públic per cons­truir i ges­ti­o­nar el tana­tori muni­ci­pal de Teià; recent­ment han ampliat i reno­vat el tana­tori d'Ale­lla, del qual ja tenien la con­cessió; i, a hores d'ara, estan cons­truint un tana­tori a Premià de Mar, un muni­cipi on ja ges­ti­o­nen els ser­veis fune­ra­ris. L'expansió s'ha diri­git també cap al sud. PFB ja tre­ba­llava com a empresa de ser­veis fune­ra­ris a Sant Feliu de Llo­bre­gat quan el 2007 va acon­se­guir la con­cessió per cons­truir i ges­ti­o­nar el tana­tori. A Bada­lona, a més del tana­tori, també s'ocu­pen de la gestió dels ser­veis d'inhu­mació als dos cemen­ti­ris que hi ha a la ciu­tat. A hores d'ara estan fent obres d'ampli­ació al tana­tori de Bada­lona amb un nou edi­fici d'ofi­ci­nes amb llum natu­ral que millo­rarà l'atenció a les famílies i les con­di­ci­ons dels tre­ba­lla­dors. També es dotarà l'equi­pa­ment d'una sei­xan­tena més de pla­ces d'apar­ca­ment i s'ins­tal·laran unes esca­les mecàniques que faci­li­ta­ran l'accés al tana­tori des de la parada d'autobús més pro­pera. Les millo­res esta­ran enlles­ti­des abans de final d'any.

Més ser­veis.

La con­se­llera dele­gada de la com­pa­nyia des­taca que al crei­xe­ment ter­ri­to­rial s'hi ha sumat també una ampli­ació de la car­tera de ser­veis. “Mirem d'avançar-nos a les neces­si­tats de les famílies per poder ofe­rir-los solu­ci­ons a mida”, explica. L'experiència en el tracte a per­so­nes que pas­sen pel tràngol de la defunció d'un ésser esti­mat ajuda a res­pon­dre a tot allò que poden neces­si­tar. Pom­pas Fúnebres de Bada­lona s'enor­gu­lleix d'haver creat a Bada­lona el pri­mer tana­tori de Cata­lu­nya que ofe­ria una atenció inte­gral als fami­li­ars dels difunts, des de la tra­mi­tació de la defunció fins a tots els pre­pa­ra­tius per a la cerimònia de comiat i la poste­rior inhu­mació o cre­mació de les res­tes. A aquests ser­veis n'hi han anat afe­gint d'altres com ara l'atenció psi­cològica a les famílies i els diver­sos tràmits de gestió docu­men­tal que s'han de fer després d'una defunció. A més, Gassió afe­geix l'aposta per la tasca pedagògica, que con­sis­teix a expli­car a les famílies que opten per la inci­ne­ració que les cen­dres no es poden abo­car a qual­se­vol lloc. “Els diem que es tracta de res­tes que no són innòcues per al medi ambi­ent i que, per això, s'han de dipo­si­tar als llocs ade­quats per fer-ho.”

Tot i el crei­xe­ment, el sec­tor no s'escapa de la crisi. “Per aquí hi ha de pas­sar tot­hom, en la majo­ria dels casos les famílies hi arri­ben resig­na­des i amb la volun­tat de fer un bon comiat al difunt, però cada cop s'hi miren més, amb les des­pe­ses”, asse­gura la con­se­llera dele­gada, que xifra en un 10% la reducció mit­jana de la des­pesa dels fune­rals. En aquest sen­tit explica que els ha afec­tat molt la reforma de l'IVA, que ha repre­sen­tat un incre­ment del 8% al 21%. “Hem hagut de nego­ciar amb les com­pa­nyies d'asse­gu­ran­ces i assu­mir una part d'aquest incre­ment perquè és clar que el pres­su­post de les famílies no per­met aquesta pujada.” Manté que això s'està fent mirant que la qua­li­tat dels ser­veis no se'n res­senti i explica que han hagut d'ajus­tar l'oferta a les pos­si­bi­li­tats econòmiques dels cli­ents. Més del 60% de les defun­ci­ons que tra­mi­ten tenen con­trac­tada una pòlissa d'asse­gu­ran­ces, un cos­tum que es remunta als anys sei­xanta, amb l'arri­bada dels immi­grants. Aquest fet ajuda a reduir la moro­si­tat ja que l'asse­gu­ra­dora paga les des­pe­ses. Tot i les difi­cul­tats del moment, l'empresa no ha de fer front a un nom­bre sig­ni­fi­ca­tiu d'impa­ga­ments però els ha obli­gat a fer un segui­ment més estret dels cobra­ments que abans no havien de fer. Tot i això, no renun­cien a fer inver­si­ons per millo­rar.

Gestió de la diver­si­tat.

Pom­pas Fúnebres de Bada­lona atén cada any 3.000 famílies i té una plan­ti­lla de 50 tre­ba­lla­dors. Dóna ser­vei en una zona de gran diver­si­tat cul­tu­ral i, per això, s'hi ha hagut d'adap­tar. “Les deman­des deri­va­des de la diver­si­tat cul­tu­ral ja les tenim molt inte­ri­o­rit­za­des”, explica Gassió, que remarca que també es detecta un crei­xe­ment del nom­bre d'home­nat­ges pòstums laics. De tota manera, els fune­rals reli­gi­o­sos con­ti­nuen sent majo­ri­ta­ris i, per això, l'empresa dis­posa d'assistència reli­gi­osa catòlica, el ser­vei més dema­nat ja que, tot i l'incre­ment, les cerimònies lai­ques no superen el 5% del total. Gassió ho atri­bu­eix a la mit­jana d'edat dels difunts: “Es tracta de gent gran que són cre­ients i els seus fami­li­ars ho fan per res­pecte.” Una altra tendència que va en aug­ment són les inci­ne­ra­ci­ons, que ja repre­sen­ten el 50% del total.

L'empresa ha pogut mantenir les xifres de facturació tot i el context de crisi pel creixement dels ingressos per l'explotació i gestió de cementiris. El que sí ha baixat és el rendiment, cosa que obliga a invertir més diners per treure'n després menys benefici.
Facturació
8 M€
Treballadors
50
Any de fundació
1947

Solidaritat en un moment difícil

PFB col·labora amb les donacions d'òrgans i de teixits intentant promoure-les i explicant als familiars dels difunts que una vida que acaba en pot ajudar una altra. Des dels serveis funeraris es gestionen les donacions que es poden fer unes hores després de la defunció, com ara les de còrnia i, per això, col·laboren amb el Banc d'Ulls i la clínica Barraquer. L'empresa té també un conveni amb el Banc de Teixits per fer el trasllat gratuït de persones que decideixen donar el seu cos a la ciència.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pompas Fúnebres de Badalona aposta per l'expansió territorial

Publicat a