Empreses

Bossar obre oficina a la Xina i ja ven maquinària a 95 països

Exporten el 95% de la seva producció i busquen nous clients a Europa.

Som una empresa petita i de casa, però ens coneixen a tot el món

El sector de l'envasat està experimentant des dels anys 90 un important creixement i professionalització de la seva activitat a Catalunya, amb un pes molt rellevant al Vallès, on s'hi poden trobar cinc de les vuit empreses amb més pes específic en la fabricació de maquinària de producció horitzontal a escala mundial. Una d'elles és Bossar Packaging SA, ubicada a Barberà del Vallès i que es va fundar el 1992 arran del treball previ de disseny de diferents enginyers sense saber ben bé a quins altres sectors es podria aplicar i que va culminar a finals dels anys 60 i principis dels 70 en la creació de maquinària d'envasat horitzontal amb diferents noms i marques. Així explica l'origen de Bossar a Martorelles el seu vicepresident i director de vendes, Gabriel Chillarón, que afegeix que dels diversos processos d'escissió en van sortir moltes altres empreses que configuren un sector amb molt potencial al país.

Les aplicacions informàtiques i el treball en tres dimensions van permetre començar a introduir una organització més industrial a l'empresa i a donar més importància a les estructures de màrqueting. I l'any 2009 va ser clau, ja que va marcar un punt d'inflexió en superar moments de crisis i acabar formant part del grup multinacional PKG Holding LLC. La compra de l'empresa també va suposar el canvi de nom pel de Bossar Packaging i, des d'aleshores, “no hem parat de créixer i encara tenim molt de marge”, explica Chillarón.

Bossar ha fet la instal·lació de fins a 2.500 màquines, una xifra que arriba als 3.600 equips si s'hi sumen els de l'empresa Rovema, també del grup. I la progressió els últims anys ha sigut constant, ja que el 2010 van fer 29 instal·lacions, 48 l'any següent i 56 el 2012. Bossar està especialitzada en el disseny, desenvolupament i fabricació de màquines envasadores horitzontals, màquines encaixadores i sistemes de dosificació de productes en pols, sòlids, líquids o pastosos per a tots els sectors, ja sigui el de l'alimentació, cosmètica, farmacèutic, productes de neteja i químics o begudes. L'envasat es fa partint de bobines de film termosegellables o amb bosses ja fetes, i es produeix tant en petits sobres com recipients amb capacitat de 15 litres o 9 litres. En total disposa actualment d'una cartera al voltant de 450 clients distribuïts arreu del món on tenen fins a cinc serveis tècnics (EUA, Mèxic, Rússia, Xina i Espanya), ja que exporten el 95% de la seva producció.

Des d'enguany tenen una oficina comercial a la Xina, concretament a Xangai, que s'afegeix a la de Xile des del 1994 per cobrir el mercat llatinoamericà, a més de l'empresa germana ubicada als Estats Units, Bossar USA In, que es va crear l'any 1999 i que també fabrica màquines encaixadores. A la Xina han començat a fabricar la primera màquina per al mercat intern per evitar els problemes d'aranzels que els provocava la importació de maquinària. L'empresa es mou els últims anys en facturacions al voltant dels 17 i els 18 milions d'euros.

Les característiques i especificitats pròpies de cada mercat, amb preferències dels clients per tipus d'envasos diferents encara que siguin el mateix producte, ha provocat que l'empresa hagi notat un canvi important en la producció de maquinària els darrers sis anys, explica la responsable de màrqueting, Núria Font. Aleshores la producció de maquinària era estàndard i actualment es troben que gairebé més del 80% les han de fer a mida per als seus clients, de forma personalitzada. “Això ens redueix la capacitat productiva, però ens hi hem adaptat”, rebla Chillarón.

Un fet que també explica la necessitat d'obrir mercats a l'exterior, ja que al català i espanyol alguns productes alimentaris, com ara confitures o iogurts per posar algun exemple, els clients encara prefereixen consumir-los en pots de vidre o plàstic tradicionals i no amb nous envasos amb vàlvules.

I Bossar s'hi ha adaptat fent una aposta pel coneixement i el desenvolupament de nova tecnologia, que els ha permès ser punters al sector. Conscients que tenen molt marge per créixer fan feina proactiva de buscar nous clients, sobretot a Europa, “perquè té menys costos”, oferint als clients projectes, prototips i proves pilot a 20 o 30.000 consumidors per després fabricar les màquines. A diferència d'altres empreses del sector, Bossar va fer una aposta el 2011 per les màquines amb tecnologia servoelèctrica i són els únics al món a oferir-la. Una altra de les línies en què treballa l'empresa és l'envasat amb un alt grau asèptic, sense conservants, amb una dosificació a alta temperatura però que mantingui la sensació de producte fresc.

Facturació

17 M€

Treballadors

92

Any de fundació

1992

Una petita seu a Martorelles va marcar l'inici de l'empresa, que en vint anys, i amb 2.500 màquines instal·lades, és reconeguda arreu del món pel seu treball tecnològic en la fabricació i disseny de maquinària d'envasar horitzontal.
Alimentari

Vendre prestigi i marca del sector

La caiguda del consum intern ha obligat el sector del packaging a fer una aposta decidida pels mercats exteriors. I la sortida a nous mercats obliga les companyies a buscar aquells elements diferenciadors i que donen un valor afegit que no es basi només en els preus, una batalla perduda si han de competir en costos amb la Xina o l'Índia, per posar exemples. L'originalitat, la tecnologia i la qualitat, juntament amb una bona gestió de màrqueting, són les apostes que fan les empreses del sector per obrir nous mercats. Però també han vist la necessitat d'aliar-se, de buscar estratègies i sinergies comunes que els permetin diferenciar-se “dels països merament fotocopiadors del que estem fent”, explica Gabriel Chillarón. Per aquest motiu Bossar forma part del clúster de packaging alimentari de Catalunya, que es va començar a gestar el 2007, format pel centre tecnològic Leitat, el Barcelona Institute of Packaging, ACC1Ó i 25 empreses d'un sector que concentra 11.000 treballadors i una facturació superior als 4.600 milions d'euros. L'objectiu és augmentar la competitivitat i “vendre marca i prestigi” a l'exterior, explica la responsable de màrqueting de Bossar, Núria Font.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Bossar obre oficina a la Xina i ja ven maquinària a 95 països

Publicat a