ruta la cote sl
Fete aposta per les botigues pròpies per remuntar les vendes
La firma tèxtil, que havia deslocalitzat la producció, torna a Mataró i amplia la seva xarxa de botigues perquè venia menys als establiments multimarca
Fete és una marca reconeguda sobretot a Catalunya, però que vol créixer ampliant la seva xarxa de botigues. Fa unes quantes setmanes que acaben d'obrir-ne una al centre de Barcelona i no fa gaire en van inaugurar una a Figueres. Els dos locals s'afegeixen als que l'empresa manté des de fa anys a Girona, Granollers i Mataró.
L'expansió amb botigues pròpies respon a un interès clar: recuperar vendes, ja que amb la crisi actual han notat una davallada important a les botigues multimarca. “Cada dia tenim algun client o altre que diu que tanca la botiga perquè no ho pot aguantar més, i això ens porta a fer la nostra pròpia xarxa i vendre directament.” Així s'explica la gerent de l'empresa, Sandra Lladó, que assegura que aquesta inversió a ampliar locals també els facilita informació i un contacte directe amb el client molt interessant.
L'empresa familiar que va iniciar l'activitat el 2000 donava feina a una vintena de tallers de la capital del Maresme. La marca, que va tenir molta acceptació entre el públic femení, va començar també fent roba masculina i infantil. En aquesta embranzida inicial, Fete va obrir botigues pròpies a Madrid i Barcelona. El negoci, que anava a l'alça, va arribar a facturar prop de 3 milions, fins que a partir del 2007 va notar la crisi del sector tèxtil.
A partir d'aquell any, tota la producció que es dissenyava a Mataró es va deslocalitzar a mercats com ara el Marroc, el Perú i l'Índia. La situació del mercat, però, també va canviar en un altre sentit, segons la gerent de l'empresa: “Notem que el producte que es ven bé a un preu raonable no té la mateixa sortida, i les grans cadenes entren en la lluita de preus, en què no podem jugar si volem seguir apostant per la qualitat i el disseny.”
Producció a fora.
L'estratègia de deslocalitzar la confecció de la roba a fora ha resultat una mala experiència, segons els responsables de la firma. “Els preus que ofereixen t'enlluernen, però sempre que tinguis uns volums perquè, si no, et carreguen d'estocs i és fàcil picar-te els dits.” A més, assegura que la qualitat de les peces i el servei als clients es fan difícils de controlar a causa de la distància. És per aquests motius que finalment l'empresa va decidir retornar la producció al mercat local. “Tornem a apostar per la fabricació a prop de casa, i la gent que compra Fete creiem que ho valora. Segur que també millorem en rapidesa per servir els clients i en la qualitat del producte.”
La col·lecció d'aquest estiu ja s'ha produït en dues empreses de Mataró i una de Cabrera. “Hi ha tallers que tornen a obrir perquè hi ha empreses que tornen a treballar aquí.”
La presència de la marca a l'estranger representa un 20% de la producció, amb molt bona acceptació en el mercat alemany. La marca es va obrir als mercats europeus arran de fires internacionals que va fer el 2008, però Lladó reconeix que allà on la marca és més coneguda és a Catalunya. Confia que, un cop restablerta la producció local, i el control de qualitat i servei, es podran tornar a destinar esforços per ampliar el mercat estranger.
Facturació
1,5 M€
Treballadors
12
Any de fundació
2000
Un estil natural i còmode
Fete es defineix per un estil natural que busca la comoditat en els dissenys de la roba de carrer que fan per a dona. Al començament, l'empresa també havia fet col·leccions masculines i tenia la marca infantil Solete, que va deixar de fer. Des del 2010, les vendes també es fan a través d'internet, al lloc web Fetetextil.com. L'empresa que dissenya, crea i controla la producció és Ruta la Cote SL, i la gestió de les botigues pròpies i de les vendes en línia es fa a través de l'empresa Mediterranean Fete Design.
Fete aposta per les botigues pròpies per remuntar les vendes