Empreses

ruta la cote sl

Fete aposta per les botigues pròpies per remuntar les vendes

La firma tèxtil, que havia deslocalitzat la producció, torna a Mataró i amplia la seva xarxa de botigues perquè venia menys als establiments multimarca

Els locals de Barcelona i Figueres se sumen als de Granollers, Girona i Mataró

Fete és una marca reco­ne­guda sobre­tot a Cata­lu­nya, però que vol créixer ampli­ant la seva xarxa de boti­gues. Fa unes quan­tes set­ma­nes que aca­ben d'obrir-ne una al cen­tre de Bar­ce­lona i no fa gaire en van inau­gu­rar una a Figue­res. Els dos locals s'afe­gei­xen als que l'empresa manté des de fa anys a Girona, Gra­no­llers i Mataró.

L'expansió amb boti­gues pròpies res­pon a un interès clar: recu­pe­rar ven­des, ja que amb la crisi actual han notat una dava­llada impor­tant a les boti­gues mul­ti­marca. “Cada dia tenim algun cli­ent o altre que diu que tanca la botiga perquè no ho pot aguan­tar més, i això ens porta a fer la nos­tra pròpia xarxa i ven­dre direc­ta­ment.” Així s'explica la gerent de l'empresa, San­dra Lladó, que asse­gura que aquesta inversió a ampliar locals també els faci­lita infor­mació i un con­tacte directe amb el cli­ent molt interes­sant.

L'empresa fami­liar que va ini­ciar l'acti­vi­tat el 2000 donava feina a una vin­tena de tallers de la capi­tal del Maresme. La marca, que va tenir molta accep­tació entre el públic femení, va començar també fent roba mas­cu­lina i infan­til. En aquesta embran­zida ini­cial, Fete va obrir boti­gues pròpies a Madrid i Bar­ce­lona. El negoci, que anava a l'alça, va arri­bar a fac­tu­rar prop de 3 mili­ons, fins que a par­tir del 2007 va notar la crisi del sec­tor tèxtil.

A par­tir d'aquell any, tota la pro­ducció que es dis­se­nyava a Mataró es va des­lo­ca­lit­zar a mer­cats com ara el Mar­roc, el Perú i l'Índia. La situ­ació del mer­cat, però, també va can­viar en un altre sen­tit, segons la gerent de l'empresa: “Notem que el pro­ducte que es ven bé a un preu rao­na­ble no té la mateixa sor­tida, i les grans cade­nes entren en la lluita de preus, en què no podem jugar si volem seguir apos­tant per la qua­li­tat i el dis­seny.”

Pro­ducció a fora.

Fete és una de les empre­ses del Maresme que, en plena crisi del tèxtil, fan el pas per mar­xar i por­tar la pro­ducció a ter­cers països amb l'objec­tiu d'aba­ra­tir cos­tos. “Ens hi resistíem, però ens hi vam veure obli­gats. Tot­hom anava a fora i aquí els tallers tan­ca­ven”, explica Lladó. La situ­ació del mer­cat obliga a con­cen­trar els esforços en un únic pro­ducte i l'empresa deixa de fabri­car roba per a home i nens. “Ens cen­trem a fer la línia de dona, que és on estem més còmodes i que és l'ADN de la marca”, indica.

L'estratègia de des­lo­ca­lit­zar la con­fecció de la roba a fora ha resul­tat una mala experiència, segons els res­pon­sa­bles de la firma. “Els preus que ofe­rei­xen t'enllu­er­nen, però sem­pre que tin­guis uns volums perquè, si no, et car­re­guen d'estocs i és fàcil picar-te els dits.” A més, asse­gura que la qua­li­tat de les peces i el ser­vei als cli­ents es fan difícils de con­tro­lar a causa de la distància. És per aquests motius que final­ment l'empresa va deci­dir retor­nar la pro­ducció al mer­cat local. “Tor­nem a apos­tar per la fabri­cació a prop de casa, i la gent que com­pra Fete cre­iem que ho valora. Segur que també millo­rem en rapi­desa per ser­vir els cli­ents i en la qua­li­tat del pro­ducte.”

La col·lecció d'aquest estiu ja s'ha produït en dues empre­ses de Mataró i una de Cabrera. “Hi ha tallers que tor­nen a obrir perquè hi ha empre­ses que tor­nen a tre­ba­llar aquí.”

La presència de la marca a l'estran­ger repre­senta un 20% de la pro­ducció, amb molt bona accep­tació en el mer­cat ale­many. La marca es va obrir als mer­cats euro­peus arran de fires inter­na­ci­o­nals que va fer el 2008, però Lladó reco­neix que allà on la marca és més cone­guda és a Cata­lu­nya. Con­fia que, un cop res­ta­blerta la pro­ducció local, i el con­trol de qua­li­tat i ser­vei, es podran tor­nar a des­ti­nar esforços per ampliar el mer­cat estran­ger.

Fac­tu­ració

1,5 M€

Tre­ba­lla­dors

12

Any de fun­dació

2000

Des del principi l'empresa familiar s'ha mogut entre Argentona i Mataró. Actualment les oficines i el departament de disseny estan situats al carrer Gran d'Argentona.

Un estil natural i còmode

Fete es defineix per un estil natural que busca la comoditat en els dissenys de la roba de carrer que fan per a dona. Al començament, l'empresa també havia fet col·leccions masculines i tenia la marca infantil Solete, que va deixar de fer. Des del 2010, les vendes també es fan a través d'internet, al lloc web Fetetextil.com. L'empresa que dissenya, crea i controla la producció és Ruta la Cote SL, i la gestió de les botigues pròpies i de les vendes en línia es fa a través de l'empresa Mediterranean Fete Design.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Fete aposta per les botigues pròpies per remuntar les vendes

Publicat a