Núvies minimalistes arreu del món
Jesús Peiró és la tercera marca del sector i més de la meitat de la seva facturació prové del mercat exterior, on s'està expandint amb l'entrada a països com Corea, Qatar i els EUA
Facturació
4,2 M€
Treballadors
34
Any de fundació
1988
El blanc és el blanc, però els qui entenen de colors saben que hi ha vint blancs diferents. I que no tots tenen el mateix èxit. Jesús Díez és un expert en blancs, ja que fa més de 25 anys que treballa envoltat de vestits de núvia, i sap que el blanc pur no té la mateixa sortida que el blanc trencat, que és el preferit de les que trien aquest color per segellar davant del món el seu amor per una altra persona. Díez és al capdavant de l'empresa Intersposa, propietària de la marca Jesús Peiró, la tercera més important del sector darrere de Pronovias i Rosa Clarà. Es tracta d'una empresa que va començar en un taller de 12 metres quadrats a Sants, on tres persones comercialitzaven vestits de núvia que cosien a l'exterior. Avui, Intersposa ocupa una gran nau a Viladecans, on està instal·lada la seu central d'una companyia que elabora 5.000 vestits cada any, que ven a més de 200 botigues de 20 països i que disposa d'una botiga pròpia a Barcelona, sis franquícies a Madrid, Sevilla, Alacant, Jaén, València i Saragossa i té presència a 73 botigues multimarca.
La marca Jesús Peiró va néixer el 1988 quan Jesús Díez i José María Gangonells Peiró es van associar per crear la seva empresa de vestits de núvia. Es van conèixer treballant en una companyia del mateix sector i van decidir instal·lar-se pel seu compte amb la inexperiència i l'atreviment que els donava la joventut. “Era una empresa de dos xavals de 20 anys”, recorda Díez, que reconeix que llavors treballaven “el just per sobreviure”. Itàlia manava llavors en el mercat dels vestits de núvia, i els propietaris d'Intersposa es van plantejar “el repte d'anar a vendre a Itàlia quan ningú d'aquí ho feia”. “La veritat és que va ser atrevit”, relata l'actual director de l'empresa. L'aventura podria haver estat un fracàs, però els vestits Jesús Peiró es van fer un lloc en el mercat italià pel contrast que representaven. “L'estil italià és molt barroc”, assenyala Díez, “i nosaltres vam arribar amb un estil minimalista i vam vendre”. L'estil de Jesús Peiró és, segons el seu responsable, “minimalista i elegant”, amb una predilecció pel blanc trencat ”perquè és tranquil i suau”. El blanc òptic, en canvi, “és el que menys funciona, perquè és molt agressiu”.
El salt a Itàlia va obligar els dos joves a canviar la mentalitat, “ja que vam començar a treballar amb clients desconeguts i vam haver d'adoptar una perspectiva empresarial”, explica Díez. El resultat va ser que Intersposa va créixer en els mercats italià i espanyol i va aconseguir vendre a Nova York i a Holanda. Pel que fa a Catalunya, les vendes es concentren a Barcelona. L'èxit, però, es va cobrar un preu, i el 2003 els dos socis es van separar. Jesús Díez es va quedar al capdavant d'Intersposa i va mantenir la marca Jesús Peiró. Ja en solitari, va consolidar el creixement empresarial, que va comportar un increment de plantilla, fins arribar als 34 treballadors. Dos dels fitxatges van ser Òscar Garriga com a director comercial i Merche Segarra, la responsables dels dissenys, que s'ha format en Belles Arts i ha estudiat a Milà. I va ser una aposta arriscada, tot i que, com es va demostrar finalment, encertada. ”Merche té un estil molt femení, i tot i que va mantenir l'estil minimalista, alguns dels detalls dels vestits no van agradar a les botigues a les que veníem. Però a les núvies les agradaven els dissenys i els vestits es venien”, recorda Díez. Intersposa presenta una col·lecció temporada, i cada col·lecció està formada per 80 vestits diferents. S'ofereix un avanç al públic el gener i el gruix de la col·lecció, cap al maig, coincidint amb la Bridal Week, la fira nupcial més important del món, que se celebra cada any a Barcelona. La marca Jesús Peiró s'exposa també a altres mostres, com les de Londres i Nova York. Intersposa treballa amb proveïdors de tot el món, però la majoria de teixits es compren a París, d'on provenen les sedes i els setins més preuats. Al taller de la seu de Viladecans es treballa manualment, i els modistes són capaços de cosir un vestit en un dia, tot i que el temps mitjà és d'una setmana.
Jesús Peiró té des de fa deu anys una botiga pròpia al carrer Provença, que els serveix de laboratori per detectar els problemes i copsar el comportament de les clientes finals. Així han pogut veure que, amb motiu de la crisi, les núvies ajusten més el pressupost que fa uns anys. “Hem vist que som capaços de cobrir aquesta demanda”, considera Díez. Intersposa preveu mantenir-se únicament en el mercat femení perquè, com reconeix el seu propietari, ”no ens interessa el vestit masculí, ni tampoc el de primera comunió, preferim fer bé el que sabem fer, el nostre objectiu és guanyar diners a través de fer les coses bé”. “Ens interessa que els nostres clients estiguin bé.”
Interposa no ha deixat mai de créixer, ja que tot i la davallada econòmica es continuen celebrant casaments, i a l'hora de triar el blanc no hi ha diferència entre les bodes religioses i les civils. Ni tan sols es ven menys en els països no catòlics. Intersposa va començar exportant als països europeus per proximitat, i el creixement de la companyia es deu a la demanda del mercat internacional. L'entrada dels vestits Jesús Peiró al mercat exterior ha suposat que el 2011 el 60% de la facturació provingués de l'exportació. En tres anys pràcticament s'ha doblat la facturació internacional, ja que el 2008 aquest percentatge era del 36% i, el 2011, del 60%. Segons Díez, l'empresa ha tingut un creixement constant des del 2003, i va tancar el 2012 amb una facturació de 4,2 milions d'euros.
Intersposa té com a objectiu mantenir aquest creixement i consolidar en els propers anys la seva presència al mercat europeu. A més, pretén obrir-se pas a Estats Units, Mèxic i Brasil, a més dels països asiàtics. “Hem entrat a Corea recentment, i tenim presència a Japó”, relata el director d'Interposa, que destaca que això representa fer patrons de vestits molt diferents. La companyia s'ha instal·lat també a Qatar i el setembre passat va entrar a Nova York.