Empreses

L'embolcall obre la porta dels mercats

L'ampolla d'oli dissenyada per Debonatinta guanya el Liderpack, el principal premi estatal de disseny d'embalatge

Aportar solucions creatives amb un pressupost ajustat és més interessant

Facturació

70.000€

Treballadores

2

Any de fundació

2006


Tenien bones feines, però el disseny és la seva passió. El 2003, l'Eva Castro, delineant, i la Núria Arbonès, enginyera informàtica van decidir fer un tomb vital i matricular-se a l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació de Tarragona. Ara, la seva empresa, Debonatinta, ha guanyat el Premi Liderpack al millor disseny d'envàs alimentari. L'ampolla Aragem també ha estat guardonada amb la medalla d'or de la fira internacional de l'oli de Los Angeles.

Convertir la passió en professió és el somni de qualsevol emprenedor. “De petita, ja m'agradava l'art i feia tot tipus de manualitats”, explica Eva Castro. El 2006, van constituir Debonatinta, un estudi de disseny gràfic i web situat al Morell. Abans de decidir llençar-se de ple al disseny, totes dues tenien clients per separat i van arribar a compaginar tres feines. Mentre estaven embarassades al mateix temps. Un dels projectes més destacats i recents de l'estudi és l'encàrrec de la Cooperativa Agrícola de Cambrils. Buscaven una renovació de la imatge per a la gamma alta de vinagres, olis i olives amb l'objectiu de ser més competitius als mercats exteriors. “Si tens un bon producte i l'acompanyes d'un bon disseny vens arreu. És bàsic”, assegura Núria Arbonès. Sembla evident, però encara són moltes les empreses catalanes que no ho fan: “Estan més acostumades a pagar pel producte que pel disseny de marca. No entenen ni valoren la inversió en comunicació gràfica.” D'entrada, és clar, perquè quan es decideixen a apostar-hi “en veuen el resultat immediatament, a través de les vendes”.

inspiració calculada.

No obstant això, crear un disseny adequat a les expectatives de cada mercat no és tant senzill com pugui semblar a alguns. La cooperativa de Cambrils tenia en ment exportar el seu oli verge extra Aragem als països àrabs. “Ens vam inspirar en el Mediterrani i volíem transmetre que és un producte artesà, de la màxima qualitat”, explica Eva Castro. Així que, a l'etiquetatge, la filigrana en color daurat recorda els tapets de puntes i, alhora, els arabescos de les mesquites. El color daurat de l'embalatge evoca l'oli, i el verd, les fulles de les oliveres. És una ampolla de concepte modern i tradicional alhora, que sembla de ceràmica, però en realitat és vidre pintat de blanc. Per a la resta de la gamma, la de vinagres balsàmics, van escollir els envasos que antigament es feien servir a les farmàcies, però amb el vidre pintat de negre. “Aragem és una línia de productes destinada al sector del luxe i la imatge de marca calia que ho reflectís”, expliquen. Aquests olis i vinagres ja es poden trobar a botigues i restaurants de països com Dubai. I al restaurant de Carme Ruscalleda a Tòquio, on els clients especials se l'emporten com a obsequi. L'estudi del Morell també ha dissenyat la imatge de la línia Mestral per a la cooperativa de Cambrils.

L'èxit de l'envàs i els premis esperonen Debonatinta a prioritzar l'embalatge. “El premi Liderpack ens arriba en un moment en què tenim ganes d'especialitzar-nos”, explica Núria Arbonès. I hi afegeix: “Al contrari d'altres projectes de comunicació, aquest no és efímer. El producte el trobes a casa, al comerç, a països llunyans... i això és una satisfacció.” El segell de la casa són els dissenys minimalistes, amb abundants referències simbòliques, que persegueixen la senzillesa i netedat de la imatge de marca. “Cuidem la tipografia, que és la mare del disseny gràfic. A la professió, hi ha molt d'intrusisme, perquè sembla que amb quatre programes informàtics tothom pot dissenyar.” A Debonatinta s'adapten a les necessitats de cada client, però amb ànim de superació. I, és clar, de passió. “Ens encanten els reptes. Anem pel món observant com milloraríem la imatge de marques... Amb la crisi, els pressupostos de les pimes són més ajustats. Aportar-hi solucions creatives és més complexe, però també més interessant”, assegura Eva Castro.

Des dels envasos dels gelats fins a la decoració de l'establiment amb els colors corporatius, Debonatinta és responsable del disseny d'identitat de marca de Raffa Gelati. La línia Exquisit, de productes gurmet, del restaurant La Grava també ha sortit de l'estudi. Tot i que la crisi ha fet minvar els clients institucionals, els ajuntaments de Reus, Cambrils, Tarragona i la Diputació de Tarragona hi han confiat per dissenyar cartells d'actes i material didàctic.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L'embolcall obre la porta dels mercats

Publicat a