Empreses

Jotun lidera els sectors de pintura marina i decorativa i obre mercats

La filial de Castellbisbal de l'empresa noruega creix el 2% i va facturar 38 milions el 2012, coincidint amb el 50è aniversari

La innovació és la clau que ens ha permès guanyar quota de mercat

La filial a la península de la multinacional noruega Jotun, nascuda el 1926 i especialitzada en el sector de pintures de decoració, construcció, indústria, marina i nàutica, ha tancat el seu cinquantè aniversari amb un creixement en participació del mercat del 2%, malgrat els temps de crisi, i una facturació de 38 milions.

Des de la fàbrica estrenada l'any 2000 a Castellbisbal lideren a escala mundial, des de la Xina fins a Dubai, la producció i subministrament de pintura nàutica –per a vaixells i iots de luxe– i tenen una participació molt elevada en la comercialització de pintures per al sector de decoració i marina –per a vaixells mercants i d'ús intensiu– que signifiquen el 35% i el 32% del negoci del grup. Jotun Ibérica disposa de dues delegacions a les Canàries i Portugal i controlen sobretot els països que conformen l'arc mediterrani i estan començant a subministrar al nord d'Àfrica. Per això disposen de més de 200 distribuïdors i a la fàbrica de Castellbisbal produeixen més de 21 milions de quilos de pintura cada any.

El principal factor que explica el creixement de Jotun és l'aposta per la innovació mitjançant el seu equip tècnic, explica el director comercial de la divisió de decoració, Fernando Guerra. Fa un anys l'empresa va ser capaç de detectar que “el mercat i el perfil del consumidor canviaria”, sobretot en el sector de la decoració. I la crisi els ha acabat de donar la raó en un sector que des del 2007 ha tingut un 50% de decreixement global, mentre que a Jotun han tingut creixements a l'entorn del 6,5% els darrers anys i la filial a la península va tancar el 2012 amb un del 2%.

L'empresa es va anticipar al fet que baixaria la venda per a professionals del sector i en canvi faria augmentar el consum de particulars amb habilitats per al bricolatge, que prefereixen pintar ells mateixos casa seva, i que ara representa el 70% dels casos. Per això l'empresa s'ha convertit en la número u en el tractament del color oferint-ne fins a 100.000 diferents als clients gràcies al seu sistema tintomètric. Els usuaris poden fer-se el color que vulguin amb les més de 6.000 màquines distribuïdes als punt de venda –280 a l'Estat espanyol–, millorant a la vegada l'eficiència productiva i reduint els estocs de pintura a diferència d'altres marques que aposten per la creació de col·leccions de colors, explica Guerra.

A més, al lloc web també han incorporat un sistema perquè el client es pugui imaginar com quedarà l'espai que vulgui pintar entrant només la fotografia i escollint el color, afegeix la marketing manager, Imma Ruiz, i un sistema de detecció i identificació d'un color per a telèfons intel·ligents, entre altres. Tot i haver-hi unes 400 empreses del sector a escala mundial, Jotun és de les més actives a aplicar el màrqueting digital aprofitant les xarxes socials per generar trànsit a les botigues i fidelitzar els clients.

Però la innovació també s'ha aplicat en altres gammes de productes com ara la creació de la pintura especial per a interiors Majestic Resist, premiada com a producte de l'any, que conté una resina que permet netejar les taques amb molta facilitat.

Protecció i anticorrosius.

La pintura marina i industrial (sectors químics o energètics), que representen el 32 i 23% del negoci de Jotun, els ha situat entre les empreses líders per l'aplicació de sistemes de qualitat i mediambientals per sobre dels estàndards en desenvolupar productes anticorrosius, antiincrustants i de protecció d'estructures, com és el cas de plataformes petrolieres o molins eòlics ubicats al mar, que garanteixen 30 anys sense manteniment. Es tracta de pintures ecològiques sense dissolvents i tipus de silicona que eviten incrustacions i amb un alt rendiment també per a vaixells de mercaderies, que així eviten perdre velocitat i gasten menys combustible, explica José Antonio Munuera, gerent del departament de Marina i Protecció.

Una mostra de la qualitat dels productes és que són encarregats de pintar edificis emblemàtics com la Torre Eiffel i l'hotel de set estrelles Mardan Palace de Turquia, entre altres. Jotun té previst obrir fàbriques al Brasil i Rússia el 2014.

La filial de l'empresa Noruega de pintures fa 50 anys que és a Catalunya, des d'on pràcticament va iniciar la seva vocació d'expansió fins arribar a les 39 fàbriques i 71 oficines arreu del món. Primer ho va fer amb una joint venture amb Valentine i el 1994 va adquirir Industries Torné.
Facturació
38 M€
Treballadors
120
Any de fundació
1962


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Jotun lidera els sectors de pintura marina i decorativa i obre mercats

Publicat a