Emprenedors

L'empremta de l'aroma

iAroma troba la fragància més adient per crear marca d'empresa i augmentar vendes

Vaig veure negoci en la possibilitat de crear identitat d'empresa a través de les aromes

La infor­mació de les olors arriba al sis­tema límbic i a l'hipotàlem, regi­ons del cer­vell rela­ci­o­na­des amb les emo­ci­ons i els sen­ti­ments. Per aquest motiu asso­ciem olors amb moments i reco­nei­xem més aro­mes que colors. Una olor ens trans­porta a la infan­tesa, a un moment pas­sat, a un record. Fins i tot esti­mula l'acció de la com­pra. Qui no s'ha atu­rat a la porta d'un forn atret per una irre­sis­ti­ble aroma de pa aca­bat de fer? Els res­pon­sa­bles del màrque­ting saben que la olor pot fer que una per­sona esti­gui entre 30 segons i un minut més en una botiga, però encara hi ha poques empre­ses dedi­ca­des al màrque­ting olfac­tiu. És a dir, a crear un per­fum per­so­na­lit­zat que actuï com a tar­geta d'iden­ti­tat d'una empresa.

Fran­cisco Raba­neda, titu­lat en MBA a l'escola de nego­cis Eserp, ha pas­sat tem­po­ra­des a Lon­dres i allà ha detec­tat que les boti­gues i els hotels estan molt més pre­o­cu­pats perquè els locals facin bona olor que no pas aquí. I per aquest motiu s'ha llançat a crear una empresa de màrque­ting olfac­tiu que ha ano­me­nat iAroma i que té seu a Sant Vicenç dels Horts. “Li he posat aquest nom perquè vull com­pa­gi­nar les aro­mes amb les noves tec­no­lo­gies, amb la inno­vació i la iden­ti­tat. Igual que el logo­tip és l'empremta digi­tal d'una empresa, l'aroma ha de cons­ti­tuir també un fet iden­ti­fi­ca­dor”, resu­meix aquest empre­ne­dor. Raba­neda ha tre­ba­llat en el món químic, i allà ha vist que la vari­e­tat d'ambi­en­ta­dors és molt reduïda. “Hi ha una gran quan­ti­tat de per­fums per­so­nals, però no hi ha la mateixa equi­valència en el món empre­sa­rial”, explica, i defensa que “cada cli­ent pot tenir la seva aroma, per petit que sigui”.

El seu objec­tiu és ofe­rir a cada cli­ent una olor per­so­na­lit­zada a través de sis­te­mes d'aro­ma­tit­zació mecànics que defu­gen els típics ambi­en­ta­dors. Per fer-ho pos­si­ble, les tres per­so­nes d'iAroma tre­ba­llen amb una per­fu­mista per acon­se­guir l'olor amb què els seus cli­ent es tro­bin còmodes. Pri­mer estu­dien què vol l'empresa en qüestió, ja sigui crear marca, ven­dre més o rela­xar la cli­en­tela. A tall d'exem­ple, Raba­neda explica que a una botiga de roba infan­til pro­po­sa­ran olors que ens recor­den la infan­tesa com l'aroma de colònia Nenuco o de talc. A la con­sulta d'un den­tista reco­ma­nen ylang-ylang, perquè és una olor rela­xant que n'eli­mina d'altres, com ara la d'anestèsia. La flor de taron­ger relaxa i la de vai­ni­lla fa pujar les ven­des, per això la pro­po­sen als bancs. “A les cafe­te­ries, al matí hi fa olor de cafè i a la tarda, de te o de gintònic, cosa que ajuda a poten­ciar el con­sum”, asse­nyala l'empre­ne­dor, que afe­geix que mol­tes d'aques­tes olors són aug­men­ta­des arti­fi­ci­al­ment.

Un cop detec­tada la neces­si­tat del cli­ent i acon­se­guida la fragància més adi­ent, que iAroma encar­rega a dife­rents labo­ra­to­ris, s'ins­tal·la a l'empresa un sis­tema d'aro­ma­tit­zació que variarà segons les dimen­si­ons del local i de la seva deco­ració. Hi ha dife­rents models, des de peti­tes con­so­les fins a tor­res i dosi­fi­ca­dors que es col·loquen dins de l'apa­rell d'aire con­di­ci­o­nat. Aquests sis­te­mes tenen uns tem­po­rit­za­dors que dei­xen anar per­fum a l'ambi­ent cada pocs minuts, de manera que el local es con­serva per­ma­nent­ment per­fu­mat. “Els cli­ents poden com­prar o llo­gar les màqui­nes i paguen una quota men­sual pel sub­mi­nis­tra­ment de les fragàncies”, pre­cisa Raba­neda. No sem­pre s'aporta una aroma, sinó que de vega­des es fa el con­trari, com ara neu­tra­lit­zar amb com­po­nents químics l'olor de fossa sèptica de locals bai­xos.

En l'any i mig d'existència de l'empresa, iAroma ha atret 120 cli­ents, alguns dels quals han acon­se­guit fide­lit­zar amb con­trac­tes de sub­mi­nis­tra­ment. Com el que han sig­nat amb l'hotel Casa Fus­ter, que ha optat per una fragància d'ambre que com­bina amb la seva deco­ració sòbria. O amb algu­nes boti­gues Natura, que venen exo­tisme amb l'aroma de bambú. També comp­ten entre la seva cli­en­tela boti­gues de Beep i d'Uni­ted Colors of Benet­ton, i han per­fu­mat cai­xes de pro­duc­tes Apple i de saba­ti­lles Vic­to­ria, esde­ve­ni­ments de Nike i fires comer­ci­als a Sant Vicenç dels Horts i a Sant Feliu de Llo­bre­gat. El seu objec­tiu és fac­tu­rar enguany 120.000 euros i doblar aquesta xifra l'any vinent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.