Empreses

Recargolant el ferro a cop calent

Amb l'explosió del modernisme ressorgeix la forja a Catalunya i el 1903 es funda a Mataró la Serralleria March. La quarta generació aposta per combinar tradició i modernitat.

A cop calent. Així és com es treballa al fornal que s'amaga a la rebotiga de la Serralleria March de Mataró. Una clau gegant que penja de la boca d'un cap de drac fet amb ferro forjat sorprèn els vianants del camí ral i no deixa cap dubte que és l'entrada de la serralleria i que treballen a consciència el ferro. El conjunt escultòric del drac i la clau el va projectar i forjar l'any 1931 Joaquim March, oncle de l'actual propietari, Rafel Codina. Ell mateix destaca les habilitats artístiques i tècniques del seu oncle, que de ben jove ja va aprendre l'ofici per mitjà del seu pare, Antoni March, fundador del negoci, a més de perfeccionar el dibuix tècnic amb l'arquitecte Lluís Bonet.

Els orígens del tallers es remunten al 1903, primer a l'avinguda del Maresme, però aviat es traslladaria fins al cèntric carrer Barcelona. Antoni March havia après l'ofici als tallers Ballarín de Barcelona, d'on era soci l'arquitecte Puig i Cadafalch. D'aquesta època va conèixer Lluís Bonet, de qui rebria nombrosos encàrrecs. Des del taller sortien carregats amb carros per transportar les reixes fins a la finca modernista de can Garí d'Argentona o la finca dels Ametller de Cabrera de Mar. Els encàrrecs per treballar el ferro es van mantenir i la següent generació, amb Joaquim March, va continuar fent els forjats a aquestes i d'altres finques d'estil modernista com a can Navas d'Argentona, conegut actualment com el Bell Recó. Aquests treballs obligaven els forjadors a estar dies fora de casa. Codina explica que en aquesta finca d'Argentona els treballadors li deien el Ranxo Grande, perquè quan hi anaven feien menjar per a tots els operaris que hi treballaven.

treballs a mida.

Del ressorgiment de la forja arran del modernisme el taller va fer d'altres treballs, com el rètol de la botiga La Confianza de Mataró, o els reixats de l'edifici Clavé i la reixa i el cancell del Museu Municipal de Mataró. Són anys de molta feina que també es dóna a conèixer a l'exterior quan clients vinguts dels Estats Units i d'Europa fan encàrrecs al taller de Mataró. L'explosió industrial de l'època porta a aplicar algunes tècniques a la tradició de la forja. “Hi havia molts balcons que ja es produeixen amb motllos i ferro colat tot i que imitaven el treball de la forja”, explica Codina. Rafel Codina March va aprendre l'ofici del seu avi i de l'oncle des de ben jove i a partir del 1993 es va fer càrrec del negoci familiar. Va formar-se en el dibuix al taller del reconegut pintor mataroní Jordi Arenas. El 1985 va formar part del centre permanent d'artesania de la Generalitat que el 2006 li va atorgar la carta de mestre artesà. “No es valora prou el treball de la forja. És una joia exclusiva feta per decorar”, reivindica.

Des de fa anys que la Serralleria March forma part de l'Associació de Forjadors de Catalunya des d'on es reclama més atenció a un ofici que està al marge de les normatives de la indústria. “La forja està abandonada i això pot ofegar-nos en un moment que el consum ha disminuït.” Amb la crisi el taller ha patit una davallada de les comandes tot i que els contactes amb arquitectes i interioristes els aporten feines de decoració. “Sempre hem treballat fent feines exclusives per a gent que valora el que fem.” Avui en dia però lamenta que molts es rendeixin als treballs seriats perquè són més econòmics deixant de costat l'originalitat. “No repetim cap peça i aquest treball exclusiu té un preu que no podem rebaixar”, explica.

La vessant artística i tècnica de Rafel Codina li permet innovar fent peces úniques. Explica com el 1992, l'any de les olimpíades, es va inspirar en les cintes de les ballarines per crear un estil propi que es veu reflectit en les baranes i reixes que dissenya. Destaca la importància del dibuix i les plantilles per plasmar el que demana el client. “Tot el que surt del taller ha d'estar a punt per muntar.”

quarta generació.

El negoci té assegurada la continuïtat amb Pol Codina, que com el seu pare combina tècniques innovadores i tradicionals. “La plasticitat del ferro no la tenen altres materials i un cop el domines pots fer el que et proposis”, assegura. Acabats els estudis de disseny industrial a l'Escola Massana no s'ho va pensar dos cops a continuar l'ofici. Fora del taller es dedica plenament a l'escultura.

el peix

L'escultura que el 2007 es va instal·lar a l'edifici de la seu de Caixa Laietana és una de les obres conjuntes de Rafel i Pol Codina. Pare i fill aposten per fer peces úniques i exclusives.

l'antic taller

El fundador va ser Antoni March, avi de l'actual propietari. Aquest va rebre molts encàrrecs per part de l'arquitecte Lluís Bonet. En aquesta imatge del 1908 apareix a la porta del taller al cèntric carrer Barcelona.

el drac

El drac i la serp és un dels treballs de Rafel Codina que es pot contemplar penjat a la paret a un costat dels aparadors de la sabateria Castellsaguer, al mateix carrer Barcelona de Mataró.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Recargolant el ferro a cop calent

Publicat a