Verdura del Baix Llobregat directa a casa
L'Hortet del Baix creix proveint de fruita i verdura de proximitat restaurants i escoles
Directe del pagès a casa. O al rebost del restaurant. O a la cuina de l'escola. O al mercat setmanal. L'Hortet del Baix, empresa que va néixer a Sant Climent per donar sortida a la producció de dues famílies pageses, creix com a proveïdora de restaurants de categoria mitjana i alta i s'obre als menús escolars i als mercats de pagès que s'estan instal·lant a diverses poblacions del Baix Llobregat. La seu de Sant Climent ha quedat petita i, per fer front a la creixent demanda, al setembre es traslladaran a una nau de 950 metres quadrats de Viladecans, mentre que mantindran una botiga de venda directa al centre del poble.
L'Hortet del Baix ha estat fruit de l'evolució de dues famílies que venien els seus productes a mercats de la Barceloneta i Gràcia. Marc Mas i Jaume Torras, fundadors de l'empresa, van prendre el relleu dels seus pares, que van deixar les parades del mercat per edat i perquè havien d'afrontar uns costosos processos de reforma. El 2004, un cop abandonats els mercats, van intentar vendre el producte dels conreus que tenien a Sant Climent directament als majoristes, però els va ser impossible competir en preus amb els grans mercats. “Només podíem competir en qualitat”, explica Torras, i va ser llavors quan aquests dos joves, que treballaven als sectors de la informàtica i les noves tecnologies, van decidir unir el coneixement que els donava el món d'internet amb el de pagès per crear una empresa de venda de fruita i verdura per internet. “La venda de fruita on line va ser l'última a desenvolupar-se en el món del comerç electrònic”, explica Mas, que recorda com van començar el 2008 amb un petit espai a la granja dels pares amb l'ajuda de les famílies.
Dos anys després es van adonar que s'havien de professionalitzar si volien créixer, i es van instal·lar en una nau de 300 metres quadrats on es preparen les comandes que es lliuren a domicili. Però la curiositat de la gent, que els preguntava quan treballaven a l'obrador, els va animar a obrir una botiga a la mateixa nau, de manera que es combina la venda per internet amb la presencial. La fruita i verdura de conreu tradicional conviu amb l'ecològic. ”Els nostres clients volen productes de qualitat, però hi ha qui no vol l'ecològic per una qüestió de preu i nosaltres els donem llibertat d'elecció”, diu Torras.
Els responsables de l'Hortet del Baix defensen la qualitat i la proximitat, i es proveeixen sobretot del seu propi hort –10 hectàrees de verdura i 12 de fruita–, dels pagesos del Parc Agrari del Baix Llobregat i de Mercabarna pel que fa als productes que no es conreen al Baix Llobregat. “Vam veure que la gent ens deixava de comprar perquè no els podíem oferir la cistella completa, ja que no teníem productes com pinya o plàtan”, expliquen els dos empresaris, que afegeixen que es nodreixen molt de l'opinió dels clients. “Si ens demanen llegums ecològics, els busquem, i hem afegit a l'oferta productes envasats com oli, vi i cava”, assenyalen. El treball amb els clients els va fer adonar que per donar el servei que volien no podien cedir el transport a empreses externes. “Quan portem una cistella al client s'ha de trobar amb un ram de flors”, afirma Torras, referint-se a la pulcritud amb què els ha d'arribar el producte.
El 2011 va ser un any d'inflexió, ja que botigues i restaurants es van interessar per l'Hortet del Baix. Ara, la venda a restaurants representa el 60% de la facturació, mentre que la venda on line és el 20% i la resta es reparteix entre la botiga i els mercats a pagès. L'empresa té una plantilla de 16 empleats, i esperen contractar cinc o sis persones més per fer front al creixement previst –enguany esperen facturar 1,4 milions d'euros, 400.000 més que l'any passat. Part del creixement vindrà motivat per l'abastiment als menús escolars, que opten per introduir productes ecològics i de proximitat.
Facturació
1 M€
Treballadors
16
Any de fundació
2008