Empreses

Nufri diversifica el negoci de la fruita i ara crea bases per a refrescos

La societat de Mollerussa constitueix una ‘joint-venture' amb la francesa Mane per tirar endavant el nou projecte

En tres anys hem incorporat cent treballador per exercici”

Nufri és una de les prin­ci­pals cen­trals frui­te­res d'Europa. Té la seva seu a Molle­russa i fa tot just dos mesos que acaba de com­plir 40 anys d'existència. Nufri, diri­gida per Fran­cesc Argilés i els seus fills, ges­ti­ona en un any entre 400 i 500 mili­ons de qui­los de fruita que comer­ci­a­litza per tot el món, i des­tina a l'expor­tació el 40% del volum de pro­ducció que mou.

Nufri ara ha fet un pas més en el lent però per ara segur procés de diver­si­fi­cació de l'acti­vi­tat per crear un grup d'empre­ses i d'acti­vi­tats a l'entorn de la cen­tral de fruita.

Així, fa pocs dies van pre­sen­tar públi­ca­ment l'acord que han sig­nat amb la fran­cesa Mane per crear un nou sub­pro­ducte: les bases de fruita per a la indústria ali­mentària, i espe­ci­al­ment per a l'ela­bo­ració de refres­cos.

Mane, amb seu a Le Bar-sur-Loup, a la Pro­vença, és una de les empre­ses de referència, de les sis prin­ci­pals del món, en el sec­tor de les aro­mes i els per­fums. Compta amb 21 plan­tes de pro­ducció i 27 cen­tres I+D en 30 països, 3.300 emple­ats i fac­tura 640 mili­ons d'euros. Aquest potent soci ha permès crear Manu­fri, aquesta aliança d'empre­ses (joint-ven­ture). La nova soci­e­tat, amb un capi­tal d'1 milió d'euros i una inversió de 4 mili­ons més, crearà 8 fei­nes.

Es tracta d'apli­car les aro­mes, els per­fums i els poten­ci­a­dors de sabor –tema en què la marca fran­cesa és una experta– als sucs, con­cen­trats i altres deri­vats que ela­bora Nufri.

D'aquesta manera, es treu un altre ren­di­ment a aque­lla fruita que pel seu aspecte o per inclemències mete­o­rològiques no són aptes per a la seva venda en fresc.

Aquesta és la dar­rera nove­tat de Nufri, tot i que des de fa anys que, com es deia, ha anat diver­si­fi­cant l'acti­vi­tat, i així dis­posa d'un gran poten­cial d'emma­gat­ze­matge i con­ser­vació en atmos­fera con­tro­lada o con­ge­lació, també tota la infra­es­truc­tura logística i de comer­ci­a­lit­zació, amb dele­ga­ci­ons pròpies als mer­cats cen­trals de Bar­ce­lona, Madrid, Sevi­lla i Lis­boa, així com plan­tes d'ela­bo­ració de sucs, cre­mo­ge­nats i deri­vats de la fruita.

Igual­ment, la filial Cer­ti­plant assu­meix tota la gestió vive­rista i de lla­vors, i final­ment, hi ha la divisió energètica. Aquesta, una de les més recents, aposta per plan­tes solars, gene­ració d'ener­gia hidràulica, coge­ne­ració i bio­massa.

Sumant-ho tot, el grup Nufri fac­tura 250 mili­ons d'euros i ja té una plan­ti­lla d'unes 700 per­so­nes, segons expli­cava Fran­cesc Argilés. Aquest afe­gia: “En els dar­rers tres anys hem incor­po­rat cent tre­ba­lla­dor per exer­cici” i emfa­tit­zava: “Tenim una tren­tena d'emple­ats amb més de 28 anys d'anti­gui­tat a l'empresa.”

El negoci ini­cial i el més potent, el de la fruita fresca, ges­ti­ona la pro­ducció pròpia i la de 300 agri­cul­tors de fruita fresca, molts d'ells del Pla d'Urgell.

Del negoci de Nufri en des­taca l'aposta que des del 2008 es va fer a Sòria. Entre Burgo de Osma i San Este­ban de Gómez, té una finca de 1.045 hectàrees i a 870 metres d'alçada i dedi­cada en la seva tota­li­tat a la pro­ducció de pomes. Aquesta gran plan­tació li per­met la venda de la fruita sota la marca Livinda.

Tot i aquesta aposta, el grup també dis­posa de fin­ques a Huelva i Sevi­lla i cen­tres de pro­ducció a Vila-sana (Pla d'Urgell) per a con­ge­lats i logística, a Bell­ver de Cinca (Osca) per a empa­que­tat i trans­port, una divisió de pro­duc­tes natu­rals a Jerte (Càceres) i, final­ment, una cen­tral frui­tera al Mar­roc. A més, l'esmen­tada filial de Cer­ti­plant, que per ara té seu a Molle­russa, però que es podria tras­lla­dar.

El Grup Nufri va néixer ara fa 40 anys com a societat de serveis als pagesos del Pla d'Urgell, però ara és una de les centrals fruiteres més importants d'Europa, amb un gran pes en el mercat de la poma. Nufri està dirigida des d'un principi per Francesc Argilés i la seva família.
Facturació
250 M€
Treballadors
700
Any de fundació
1973

Biomassa, negoci i nou ús per als residus

Les plantes de biomassa per a la generació elèctrica és un altre dels fronts oberts que té Nufri. Ja disposa d'una petita central d'aquest tipus a les instal·lacions de Mollerussa i en projecta dues més, una al Palau d'Anglesola (Pla d'Urgell), malgrat l'oposició de l'Ajuntament veí del Poal, així com una altra a Sòria. La construcció d'aquestes plantes de biomassa provoquen, al marge de generar energia elèctrica per a les seves instal·lacions o per vendre-la, un nou negoci amb el conreu d'espècies destinades a ser combustible per a les centrals i també una forma d'eliminar els residus vegetals. Falta, però, que el govern no retiri les primes a les energies renovables.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Nufri diversifica el negoci de la fruita i ara crea bases per refrescos

Publicat a