Emprenedors

Crits de fans ben entonats

Un grup de periodistes crea Gamiweb, una empresa que impulsa la carrera dels famosos mobilitzant els seguidors a través del joc

Començar un projecte no sempre reclama molts diners, però sí grans dosis d'il·lusió

De fans n'hi ha de molts tipus o, diguem-ne, inten­si­tats: des dels sim­pa­tit­zants de baix per­fil i fide­li­tat fràgil, als fanàtics extrems que esta­rien dis­po­sat a seguir el seu ídol fins a la fi del món. Més enllà del grau d'estima o de boge­ria, el cert és que aquest col·lec­tiu hete­ro­geni és part impor­tant dels actius de les cele­bri­tats i de la seva òptima gestió pot depen­dre l'èxit pro­fes­si­o­nal del famós. Un fut­bo­lista amb un exèrcit de segui­dors ben cui­dat pot ven­dre més samar­re­tes, acon­se­guir un bon con­tracte de patro­cini o fins i tot garan­tir la seva titu­la­ri­tat a l'equip. En el cas d'un can­tant, aques­tes ini­ci­a­ti­ves poden acon­se­guir més con­currència als con­certs o pujar en els rànquings de ven­des.

Ara, una empresa for­mada l'abril pas­sat per vuit joves cata­lans ofe­reix a les cele­bri­ties un ser­vei de gestió dels seus fans per tal que tre­ba­llin coor­di­na­da­ment en el seu favor. A través de tècni­ques de gami­fi­cació -de joc- l'empresa Gamiweb pot acon­se­guir que una per­sona amb una certa noto­ri­e­tat acce­leri el procés de conei­xe­ment públic, que un famós en hores bai­xes canviï la tendència nega­tiva per una de posi­tiva, o que un dels grans artis­tes del país sigui encara més reve­ren­ciat.

És un ser­vei força inno­va­dor a casa nos­tra, per la qual cosa els socis de Gamiweb són cons­ci­ents que el des­co­nei­xe­ment que exis­teix una pro­posta d'aquest tipus és el prin­ci­pal fre al seu desen­vo­lu­pa­ment, per això des­ti­nen molts esforços a fer peda­go­gia i ela­bo­rar pro­pos­tes que després pre­sen­ten a cli­ents poten­ci­als. De moment n'han fet una quin­zena i con­fien que alguna tiri enda­vant, “però costa que la gent aposti per un pro­ducte que encara és molt poc cone­gut”, reco­neix Enri­que Cue­vas, soci fun­da­dor i res­pon­sa­ble comer­cial i cre­a­tiu de l'empresa.

Es tracta d'un ser­vei a mida, que consta d'un per­fil del cli­ent, un estudi del mer­cat i que traça pro­pos­tes de gami­fi­cació en funció dels objec­tius del cli­ent. La base de tot ple­gat és el joc, un recurs tan antic com el mateix home però al vol­tant del qual els dar­rers temps s'ha desen­vo­lu­pat un pro­fund conei­xe­ment de les seves poten­ci­a­li­tats. Ara se sap que la uti­lit­zació de tècni­ques de gami­fi­cació resul­ten ide­als, entre d'altres coses, per can­viar com­por­ta­ments o hàbits, fide­lit­zar, reforçar vin­cles en una comu­ni­tat, ori­en­tar la inno­vació o dife­ren­ciar-se de la com­petència. Inter­net i les noves tec­no­lo­gies han apro­fi­tat tot aquest saber per revo­lu­ci­o­nar camps com ara la gestió del per­so­nal, la comer­ci­a­lit­zació de pro­duc­tes o la gestió de mar­ques.

En el cas del seu ús per reforçar el vin­cle entre els famo­sos i els seus segui­dors, hi ha el refe­rent del can­tant i empre­sari dels Estats Units, el raper Cha­mi­lli­o­naire, que va acon­se­guir grans èxits en la seva car­rera -números 1 a iTu­nes i rècords de ven­des- després d'aga­far les reg­nes de la gestió dels seus fans a través d'inter­net. “Hi ha molts casos d'èxit al vol­tant de la gami­fi­ci­ació que demos­tren que és un recurs molt potent en aquest ter­reny”, subrat­lla Cue­vas.

Gamiweb va néixer l'abril pas­sat després d'un any i mig de ges­tació del pro­jecte empre­sa­rial. El vuit socis són lli­cen­ci­ats en peri­o­disme d'entre 26 i 29 anys que, un cop fina­lit­zats els estu­dis, van veure que la seva sor­tida labo­ral tra­di­ci­o­nal era tan­cada i van son­de­jar l'opció de l'empre­ne­do­ria.

Va ser ales­ho­res quan es van dei­xar acon­se­llar per Lucio Tavera, fun­da­dor de LTC & Group, una empresa de màrque­ting expe­ri­en­cial, que els va fer veure el gran poten­cial de futur que té la gami­fi­cació. “Era un camp total­ment nou per a tots nosal­tres, per la qual cosa vam pas­sar un any i mig for­mant-nos, infor­mant-nos i inves­ti­gant”, explica el soci de Gamiweb. El resul­tat de tot ple­gat va ser un pro­jecte empre­sa­rial que final­ment va veure la llum fa mig any. Els vuit socis van pen­sar que el millor era espe­ci­a­lit­zar-se en el camp de la gami­fi­cació de famo­sos. “Vam detec­tar que és un camp en el qual tot està per fer.”

De moment, hi han inver­tit uns 3.000 euros i tots els socis man­te­nen els seus llocs de tre­ball men­tre el negoci no comenci a gene­rar ingres­sos que per­me­tin una dedi­cació exclu­siva. Tot i que tenen la seu al Citi­lab, un cen­tre per al foment de la inno­vació ubi­cat a Cor­nellà (Baix Llo­bre­gat), Enri­que Cue­vas explica que el gruix de la feina es fa per inter­net i no es necessària la presència de tots els mem­bres de l'empresa.

Després d'alguns mesos d'experiència en el món de l'empre­ne­do­ria, Enri­que Cue­vas asse­gura que “començar un pro­jecte nou no sem­pre implica inver­tir-hi molts diners, però sí que reclama molta il·lusió i que algú et faci de guia”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Crits de fans ben entonats

Publicat a