Emprenedors

Crits de fans ben entonats

Un grup de periodistes crea Gamiweb, una empresa que impulsa la carrera dels famosos mobilitzant els seguidors a través del joc

Començar un projecte no sempre reclama molts diners, però sí grans dosis d'il·lusió

De fans n'hi ha de molts tipus o, diguem-ne, intensitats: des dels simpatitzants de baix perfil i fidelitat fràgil, als fanàtics extrems que estarien disposat a seguir el seu ídol fins a la fi del món. Més enllà del grau d'estima o de bogeria, el cert és que aquest col·lectiu heterogeni és part important dels actius de les celebritats i de la seva òptima gestió pot dependre l'èxit professional del famós. Un futbolista amb un exèrcit de seguidors ben cuidat pot vendre més samarretes, aconseguir un bon contracte de patrocini o fins i tot garantir la seva titularitat a l'equip. En el cas d'un cantant, aquestes iniciatives poden aconseguir més concurrència als concerts o pujar en els rànquings de vendes.

Ara, una empresa formada l'abril passat per vuit joves catalans ofereix a les celebrities un servei de gestió dels seus fans per tal que treballin coordinadament en el seu favor. A través de tècniques de gamificació -de joc- l'empresa Gamiweb pot aconseguir que una persona amb una certa notorietat acceleri el procés de coneixement públic, que un famós en hores baixes canviï la tendència negativa per una de positiva, o que un dels grans artistes del país sigui encara més reverenciat.

És un servei força innovador a casa nostra, per la qual cosa els socis de Gamiweb són conscients que el desconeixement que existeix una proposta d'aquest tipus és el principal fre al seu desenvolupament, per això destinen molts esforços a fer pedagogia i elaborar propostes que després presenten a clients potencials. De moment n'han fet una quinzena i confien que alguna tiri endavant, “però costa que la gent aposti per un producte que encara és molt poc conegut”, reconeix Enrique Cuevas, soci fundador i responsable comercial i creatiu de l'empresa.

Es tracta d'un servei a mida, que consta d'un perfil del client, un estudi del mercat i que traça propostes de gamificació en funció dels objectius del client. La base de tot plegat és el joc, un recurs tan antic com el mateix home però al voltant del qual els darrers temps s'ha desenvolupat un profund coneixement de les seves potencialitats. Ara se sap que la utilització de tècniques de gamificació resulten ideals, entre d'altres coses, per canviar comportaments o hàbits, fidelitzar, reforçar vincles en una comunitat, orientar la innovació o diferenciar-se de la competència. Internet i les noves tecnologies han aprofitat tot aquest saber per revolucionar camps com ara la gestió del personal, la comercialització de productes o la gestió de marques.

En el cas del seu ús per reforçar el vincle entre els famosos i els seus seguidors, hi ha el referent del cantant i empresari dels Estats Units, el raper Chamillionaire, que va aconseguir grans èxits en la seva carrera -números 1 a iTunes i rècords de vendes- després d'agafar les regnes de la gestió dels seus fans a través d'internet. “Hi ha molts casos d'èxit al voltant de la gamificiació que demostren que és un recurs molt potent en aquest terreny”, subratlla Cuevas.

Gamiweb va néixer l'abril passat després d'un any i mig de gestació del projecte empresarial. El vuit socis són llicenciats en periodisme d'entre 26 i 29 anys que, un cop finalitzats els estudis, van veure que la seva sortida laboral tradicional era tancada i van sondejar l'opció de l'emprenedoria.

Va ser aleshores quan es van deixar aconsellar per Lucio Tavera, fundador de LTC & Group, una empresa de màrqueting experiencial, que els va fer veure el gran potencial de futur que té la gamificació. “Era un camp totalment nou per a tots nosaltres, per la qual cosa vam passar un any i mig formant-nos, informant-nos i investigant”, explica el soci de Gamiweb. El resultat de tot plegat va ser un projecte empresarial que finalment va veure la llum fa mig any. Els vuit socis van pensar que el millor era especialitzar-se en el camp de la gamificació de famosos. “Vam detectar que és un camp en el qual tot està per fer.”

De moment, hi han invertit uns 3.000 euros i tots els socis mantenen els seus llocs de treball mentre el negoci no comenci a generar ingressos que permetin una dedicació exclusiva. Tot i que tenen la seu al Citilab, un centre per al foment de la innovació ubicat a Cornellà (Baix Llobregat), Enrique Cuevas explica que el gruix de la feina es fa per internet i no es necessària la presència de tots els membres de l'empresa.

Després d'alguns mesos d'experiència en el món de l'emprenedoria, Enrique Cuevas assegura que “començar un projecte nou no sempre implica invertir-hi molts diners, però sí que reclama molta il·lusió i que algú et faci de guia”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Crits de fans ben entonats

Publicat a