Empreses

varador 2000

Embarcacions a punt amb un servei integral

Varador 2000, a Arenys de Mar, combina la reparació i manteniment dels vaixells de fins a 35 metres d'eslora amb la venda i la gestió d'amarradors per a iots al port de Mataró

Ha augmentat la facturació de les feines que es fan en els vaixells

Les embarcacions, com els cotxes, necessiten un manteniment continu. Com a mínim un cop a l'any han de sortir de l'aigua perquè els repassin la pintura i els posin a punt el motor. Però, al contrari que en el cas dels vehicles, el sector de reparació de naus és molt més petit i fer-se un nom requereix garanties de feina ben feta. L'empresa Varador 2000 fa trenta anys que treballa amb vaixells i s'ha convertit en un referent a la zona del concepte Repair & Refit tant d'embarcacions de pesca com esportives, i de venda de naus. Fa aproximadament dos anys, l'empresa va veure l'oportunitat d'ampliar horitzons i va posar en marxa la gestió d'una vintena d'amarradors de iots de gran eslora, entre 20 i 50 metres d'eslora, coneguda com a Mataró Marina Barcelona, a la zona de ponent del port de Mataró. El director general de Varador 2000, Josep Ramon Txiqui Mas, apunta que l'activitat de la firma es va iniciar “com no podia ser d'altra manera” amb el manteniment dels vaixells de pesca local d'Arenys de Mar. Uns vaixells d'una eslora mitjana, entre 5 i 12 metres de llargada. Amb el temps l'empresa va poder accedir a embarcacions més grans, com les barques d'arrossegament i d'encerclament, d'entre 20 i 30 metres, que es van anar afegint a la cartera de clients.

Mercat Internacional.

Actualment, a les instal·lacions de Varador 2000 la grua aixeca vaixells de fins a 200 tones de pes. “L'any 2007 vam començar a detectar que el mercat nacional començava a patir molt i calia obrir-nos a noves fites i sortir a fora”, indica Mas, que afegeix que per fer aquest pas “calia ser capaços de preparar les instal·lacions per donar serveis a vaixells més grans”. “És molt difícil fer venir de l'estranger embarcacions de menys de quinze metres, perquè el seu radi d'acció és més local”, constata. La presència en fires internacionals, especialment la de Mònaco, “ha donat un bon resultat, malgrat que entrar en aquest mercat és complicat i té uns nivells d'exigència molt alts”. Segons Mas, es tracta d'un món tancat i molt exigent “i poc donat a l'entrada massiva de proveïdors”.

La pintura, bàsica.

L'adequació de les instal·lacions del port d'Arenys per poder acceptar naus més grans va comportar la constitució d'un equip de tècnics “molt més exigent i ben preparat”. “Hi ha una major estructura funcional i de gestió dins l'embarcació a què cal donar resposta”, assenyala. A Varador 2000, tal i com reconeix el mateix director general “estem preparats per fer totes les feines vinculades al vaixell, excepte construir-lo de nou”. Per tant, les feines són múltiples i van des del canvi d'una bugia del motor a la renovació de tot el mobiliari o de la instal·lació elèctrica. “La pintura és de les feines més llargues que demana aquest sector, és la columna vertebral del negoci i la que ens serveix de reclam per oferir al client la resta de tasques”, apunta. Pintar una nau de 30 metres d'eslora pot significar de dos a tres mesos de feina. La majoria de vaixells que fan la posada a punt a Varador 2000 tenen bandera anglesa o de la Commonwealth, “però vénen d'arreu del món”. “Existeixen dues activitats bàsiques per als iots en funció de la propietat: privats i xàrter o de lloguer, que normalment són complements del primers per optimitzar la despesa que suposen als seus propietaris”, explica Josep Ramon Mas, que afegeix que aquestes naus acostumen a passar uns sis mesos de navegació pel Mediterrani i els altres sis al Carib.

Vaixells més grans.

Mas avança que el futur a mitjà termini de la firma passa per modificar la capacitat de la grua, per donar un servei global i poder treure vaixells més grans de l'aigua. “Fa uns anys vam arribar a treballar amb un miler d'embarcacions a l'any, de totes les mides, i ara estem al voltant d'unes 600. Ha baixat la quantitat, però ha augmentat la facturació de les feines que s'hi fan”, recorda, tot i que destaca que en l'àmbit de venda de naus, la crisi ha fet un forat que costarà omplir. “El nostre mercat s'ha ressentit moltíssim, en part perquè la demanda ha baixat en picat i en part perquè les nostres marques no eren capdavanteres i han estat les primeres afectades. El dia d'avui la venda està aturada”, assegura. En canvi, “el sector del manteniment i la reparació continua remuntant”. En aquest sentit, Josep Ramon Mas incideix en el concepte de “servei integral” com a fet distintiu i punt fort de l'empresa. “Garantim la posada a punt i la preparació de les embarcacions per obtenir les certificacions corresponents, però anem un pas enllà i ens encarreguem de resoldre les peticions de la tripulació, com pot ser aconseguir-los entrades per a un espectacle o anar a buscar l'armador a l'aeroport”, matisa, i afegeix que “fer-los sentir com a casa és el nostre principal objectiu”.

Varador 2000 combina el servei de manteniment d'embarcacions de fins a 35 metres d'eslora amb la gestió d'amarradors de iots més grans al port de Mataró. L'empresa, amb seu a Arenys de Mar, s'ha fet un nom en un sector que exigeix un alt nivell de resposta i una professionalitat sense fissures. El futur de la firma passa per adaptar les instal·lacions a un mercat canviant i poder donar així un servei a naus més grans.
Facturació
3 M€
Treballadors
20
Any de fundació
1984


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Embarcacions a punt amb un servei intregal

Publicat a