Eines

IVA de caixa, sí o no?

L'executiu ha ampliat en tres mesos el termini perquè pimes i autònoms s'acullin a aquest règim, però el redactat fa preveure que només les micropimes que treballin per a l'administració o per a altres petits s'hi interessaran

Pimec preveu fer una enquesta entre els socis per saber-ne el grau d'acceptació

Tot just s'acaba d'estrenar però va camí de convertir-se en l'enèsim fracàs de l'executiu de Mariano Rajoy en matèria econòmica. La implantació de l'IVA de caixa, una de les promeses electorals estel·lars del PP per donar suport a les malmeses pimes i autònoms, té totes les paperetes per acabar quedant-se en una mesura efectiva només sobre el paper.

De fet, la baixa acceptació entre les empreses que se'n poden beneficar -aquelles amb una facturació no superior als 2 milions d'euros- va fer que el govern aprovés en l'últim Consell de Ministres de l'any un ajornament en el període de registre a aquest règim, que inicialment es tancava el 31 de desembre passat i que ara s'allarga fins al 31 de març.

El principi de l'IVA de caixa es basa en el fet que les empreses no es vegin obligades a avançar a Hisenda l'IVA d'aquelles factures que no han cobrat. Un maldecap considerable si es té en compte que la tresoreria de pimes i autònoms pateix i molt per la dilació en els terminis de pagament, tradicionalment alts i encara estratosfèrics amb la crisi. De poc ha servit l'entrada en vigor d'una llei antimorositat que encara està pendent del seu règim sancionador i que és una altra d'aquelles bones intencions -en aquest cas, de l'època de Zapatero- que es queden en el pla exclusiu d'això, de les bones intencions.

“Com a principi, aquest règim de caixa pot ser una bona solució i en aquest sentit el valorem positivament, però entenem que la manera com s'ha redactat pot acabar per no ser gaire avantatjosa per a la pime”, destaca el president de la comissió economicofiscal de Pimec, Joan Maria Gimeno. I és que des de la patronal de la pime es mira amb moltes reserves l'impacte efectiu que pot tenir l'esperada mesura.

Pressió de les grans.

El punt més crític i el que ha aixecat les principals crítiques és que pimes i autònoms poden acabar rebent pressions dels seus clients més grans per no acollir-se al règim de l'IVA de caixa. “El problema és la reciprocitat, ja que si una empresa entra en aquest règim no només es beneficiarà de no avançar l'IVA abans de cobrar la factura sinó que també farà que les seves factures, les que emeti, no seran deduïbles per als que les reben”, apunta el director d'estudis de la Plataforma Multisectorial contra la Morositat (PMCM), Pere Brachfield. Així doncs, a una empresa amb una facturació superior als 2 milions d'euros i que no pugui, per tant, entrar en el règim de l'IVA de caixa pot resultar-li, en igualtat de condicions, seleccionar un proveïdor que es mantingui dins el règim general, ja que d'aquesta manera no perdrà la capacitat de deduir-se l'IVA en el moment de rebre la factura. “Aquestes empreses no podran finançar-se amb l'IVA del proveïdor com han fet fins ara i per tant no els resultarà tan atractiu treballar amb pimes i autònoms que estiguin dins el nou règim”, hi afegeix Brachfield.

La possible pressió de les grans i les mitjanes sobre els seus proveïdors més petits perquè no entrin en l'IVA de caixa no és l'únic problema que els experts veuen en el redactat de la mesura. Un altre aspecte que genera crítiques és el fet que, tant si les factures s'han cobrat com si no, les empreses hauran de liquidar l'IVA el desembre de l'any següent a la data de la factura i, per tant, tal com apunta Brachfield, “el que permet la mesura és un ajornament per pagar aquest IVA sense interessos però la pime seguirà tenint l'obligació de liquidar-lo tant si al final cobra la factura com si no l'arriba a cobrar en aquest temps”. Per això el director d'estudis de la PMCM opina que el que s'hauria d'haver fet “és considerar el supòsit de la inversió del subjecte passiu”. Aquesta possibilitat -que de fet ja existia en el règim general- implica que en el cas d'una factura impagada el client no pugui deduir-se l'IVA i així l'empresa que ha emès la factura i no l'ha cobrat no tingui l'obligació d'avançar aquest import. “El problema és que ara mateix els requisits perquè una empresa pugui acollir-se a aquesta opció són tan elevats que a la pràctica són molt poques les que s'ho plantegen”, explica Brachfield.

I encara un element més que apunta Gimeno com a possible fre de l'entrada de pimes i autònoms a aquest nou règim. “Les obligacions formals que generarà de cara a les empreses no seran menors”, destaca.

Tot i així el govern preveu que prop de 2 milions de pimes i autònoms amb una facturació menor als 2 milions d'euros a l'any optin per entrar en el règim de l'IVA de caixa i alhora espera que la mesura tingui un impacte sobre la recaptació d'Hisenda de prop de mil milions d'euros, que serà la xifra que deixarà d'ingressar aquest 2014 i que en tot cas preveu recuperar el 2015.

Aquestes xifres xoquen amb les previsions menys optimistes que fan els experts. Tant Gimeno com Brachfield creuen que les limitacions en el redactat de la mesura faran que només aquelles pimes que treballen bàsicament per a l'administració pública i aquells professionals i microempreses que tinguin com a clients empreses petites que poden ser beneficiàries alhora de l'IVA de caixa seran les que realment podran estar interessades a entrar en el nou règim.

En aquest sentit, el responsable d'estudis de la Plataforma Multisectorial contra la Morositat considera que l'executiu ha acabat aprovant una mesura “que té més d'imatge política de complir amb un compromís electoral que no pas de voluntat de donar solució efectiva a un problema; tal com ha quedat la mesura és un bunyol que no hi ha per on agafar-lo”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.