Empreses

Mónibèric exportarà el 2014 “la cultura del millor pernil” a Rússia

La firma especialista en xarcuteria ibèrica de màxima qualitat té 22 botigues. . Les vendes són de 60.000 peces anuals

El gerent de Mónibèric, Sergio López, fa poc que ha tornat de Madrid, on l'empresa, amb seu al Masnou, ha inaugurat la primera botiga fora de Catalunya. És un primer pas cap a l'exportació d'un model d'establiment on, segons López, “hi ha l'essència del que som”. “La combinació de la selecció dels productes i la qualitat i atenció del servei que oferim és la nostra targeta de visita”, comenta el responsable d'una firma que en tan sols una dècada s'ha col·locat en un lloc destacat del sector de la venda de xarcuteria ibèrica amb el pernil com a rei indiscutible. Les arrels d'aquesta empresa cal buscar-les en un negoci familiar, una carnisseria de mercat a Badalona a càrrec de la família Tomás amb més de quaranta anys d'experiència i passió pel pernil. El 2001 van fer un pas endavant especialitzant-se només en els productes ibèrics i altres delicadeses i obrint les primeres botigues encarregades de servir aquest producte “excels” provinent de Huelva, Extremadura i Salamanca.

Veure, olorar i tastar.

“La gent que entra en una botiga nostra respira el pernil i pot apreciar-lo en tots els seus matisos de color, aroma i sabor. Més que una compra, és un espectacle per als cinc sentits!”, assenyala López, que recorda que des dels inicis el creixement de la firma ha estat constant fins a arribar als 22 comerços actuals, entre propis i franquiciats, molts d'ells per extreballadors de la mateixa empresa. La darrera inversió ha estat de 600.000 euros en el local de Madrid.

Sergio López assegura que a Catalunya hi ha “molt bon paladar” i que és un dels mercats més importants de consum de pernil a l'Estat, juntament amb el País Basc i Madrid. El procés de selecció de les peces es realitza directament a les granges: “Tenim tres persones dedicades a trobar els millors exemplars i a comprovar que es crien en les condicions idònies que garantiran un producte de primera qualitat.” La precisió de la tria és tan estricta que els mestres pernilers escullen una a una les peces, que arriben al Masnou a punt per a la venda. “Si són senceres passaran directament a les botigues i si se'ls ha de treure l'os les portem a la nostra planta de l'Hospitalet de Llobregat”, comenta López.

Aquesta “cultura del pernil” que defensa el gerent de Mónibèric és de gran utilitat quan es tracta d'adquirir una peça i, en especial, d'encertar el gust del client. “A Huelva i Extremadura el clima dóna un pernil de sabor més intens i de color més fort i en canvi a Salamanca el producte és més suau”, explica.

Marca pròpia.

L'empresa distribueix i ven les marques més destacades del sector, com poden ser els pernils Cinco Jotas, Joselito, Sánchez Romero Carvajal i Sierra Mayor. Tot i això, des dels inicis ha disposat d'una marca pròpia, Tomás López, “que no té res a envejar a la resta” i que inclou també embotits. “Les grans marques dediquen molts diners al màrqueting, però nosaltres preferim que l'excel·lència de Tomás López es transmeti i es constati pel boca-orella”, diu.

En el cas dels pernils, la marca és present a les quatre gammes principals: Bellota, Ibérico de Cebo, Gran Reserva i Reserva. “Existeixen tres races principals de porc: la serrana o de porc blanc, el Duroc de pota negra i l'ibèric”, explica el gerent. L'ibèric, segons destaca Sergio López, es divideix en cebo, que només menja pinso; recebo, que primer menja gla i que després, per arribar al pes indicat, s'alimenta únicament de pinso, tot i que de recebo n'hi ha una producció simbòlica, i finalment el de gla, que durant l'època de pastura s'alimenta exclusivament de gla i pastos per arribar al pes.

Els mesos de desembre i juny són els de màxima activitat per a una empresa que ven uns 60.000 pernils anuals. “Les festes de Nadal i les revetlles d'estiu són els moments clau per consumir el nostre producte”, diu López, que aclareix, però, que les vendes es mantenen molt estables la resta de l'any a totes les botigues. La major part dels establiments Mónibèric es concentren a la corona metropolitana. Set són propis i la resta són franquiciats. L'estabilitat aconseguida a la demarcació de Barcelona ha estat cabdal a l'hora d'encetar l'aventura a l'exterior. “Vam anar a la fira de franquícies de Madrid i vam veure que la capital era un bon lloc des d'on començar a exportar”, assenyala el gerent de l'empresa.

Salt a Europa.

López assegura que el 2014 portarà noves inauguracions de botigues a l'Estat i que probablement es faci el salt a Europa. “Estem plantejant-nos seriosament obrir un local propi a la capital russa, a Moscou”, avança, i hi afegeix que es tracta d'un mercat emergent, “amant dels productes de qualitat i amb una especial fascinació pel pernil ibèric, de la qual ja n'han deixat constància en les nostres botigues”. Tot i això, el gerent de Mónibèric manté: “Abans de fer el pas n'hem d'estar molt segurs, perquè ens devem a la nostra marca, a la nostra essència, i si no tenim les màximes garanties no tirarem endavant.” Sergio López comenta que la crisi no els ha afectat pel que fa a vendes i ho vincula al fet que van poder beneficiar-se de la compra de producte excedent de qualitat que no es va vendre fora. “Hem comprat més bé de preu, però també hem venut més bé de preu”, remarca.

Mónibèric va néixer en una carnisseria de mercat a Badalona i s'ha convertit en una empresa líder a Catalunya en la venda de pernils i xarcuteria ibèrica provinent de Huelva, Extremadura i Salamanca. La selecció dels productes es fa en el lloc d'origen i té marca pròpia, Tomás López, que molts comparen amb noms de la talla de Joselito o Cinco Jotas. Actualment tenen 22 botigues, totes a Catalunya menys una que han obert a Madrid.
Facturació
8,5 M€
Treballadors
100
Any de fundació
2001


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.