Etnia Barcelona vol doblar vendes en cinc anys potenciant la marca
Estats Units, Canadà i Europa són els principals mercats de l'empresa especialitzada en ulleres de color
”El color és el nostre ADN”, afirma David Pellicer, CEO d'Etnia Barcelona, abans d'exposar els objectius de l'empresa catalana: “Preveiem doblar les vendes en els propers cinc anys amb la construcció de marca.” El camí de la firma, nascuda l'any 2001, ha estat ascendent. Al 2003, la primera col·lecció focalitzada plenament en el color suposa un salt qualitatiu i quantitatiu per a la firma en omplir un nou segment de mercat. “Vam apostar per oferir ulleres de color a un preu assequible”, explica Pellicer, abans d'assegurar que van triar “la direcció correcta”. De fet, en aquest temps, l'empresa ha mantingut un creixement sostingut d'un 25% anual i l'any passat van tancar l'exercici amb una facturació de 30 milions d'euros. “No parar de créixer suposa una mica de pressió”, admet Pellicer, malgrat que assegura que “encara queda molt camí per recórrer”. Aquest recorregut implica potenciar la marca amb diferents accions com ara invertir en els punts de venda i apostar per consolidar-se en el sector de les ulleres de sol. Fidels a un dels principis de la marca –sumar disseny i color–, l'any passat ja van llançar dues col·leccions, inspirades en els creadors Nobuyoshi Araki i Yves Klein. I ara ja estan a punt per llançar-ne una altra al mercat.
Pellicer és la tercera generació d'una família dedicada a la producció del sector òptic. Va començar a treballar a la fàbrica dels pares, dedicada a fer ulleres de metall i plàstic, als 21 anys. “El negoci no anava bé. Havíem passat de cent a set treballadors. Vaig convèncer el pare perquè tanqués la fàbrica l'any 2001 i iniciar una nova etapa”, explica Pellicer. Etnia Barcelona va néixer de la voluntat de reinventar-se del dissenyador català aprofitant l'experiència familiar en el sector. Van començar produint 4.000 ulleres l'any 2001. Ara, ja han arribat al mig milió.
Una de les claus del creixement és la forta presència internacional de la marca catalana. L'any 2004, amb un milió i mig de facturació, l'empresa feia el salt als Estats Units: va participar per primer cop al saló internacional The Vision Expo a Nova York, una aposta per l'estranger que, a més, va servir per obrir nous mercats al Canadà, França i Itàlia més tard. “Més del 90% de la producció se'n va als Estats Units, el Canadà i Europa”, explica Pellicer. Créixer a l'Estat espanyol és un dels objectius que es planteja l'equip d'Etnia Barcelona en els propers anys perquè, tot i la crisi, “encara queda molt a fer”. Actualment, la marca catalana exporta als cinc continents i es pot trobar a 7.000 punts de venda.
L'empresa controla tot el procés productiu de les ulleres. El departament de disseny es troba a la seu d'Esplugues de Llobregat, l'espai que havia estat l'antiga fàbrica de la família i que des de l'any 2013 s'ha recuperat com a espai de producció per a algunes col·leccions i prototips. “Fabriquem a Esplugues i a la Xina sense cap diferència: mateixes màquines de disseny propi i material, que prové d'Itàlia”, especifica el CEO de la firma, que recorda que el 2010 van decidir adquirir la fàbrica xinesa on es feia bona part de la producció després de tenir problemes amb l'intermediari. “Hem posat la fàbrica a l'última per garantir-ne la qualitat i la resposta”, afegeix.
Segons Pellicer, “la filosofia de l'empresa és fer un producte honest tant en qualitat com en preu”. Depenent del país, unes ulleres d'Etnia costen entre 120 i 180 euros. Com que el color és el seu fet diferencial, treballen amb 500 referències diferents: “No som una empresa que simplement fa ulleres de color sinó que investiguem amb el color, busquem què serà tendència l'any que ve en el món dels cotxes o el món de la moda i, a més, estem molt relacionats amb l'art. Ens considerem artistes.”
Pellicer destaca el caràcter familiar d'una empresa que tot i que busca potenciar el reconeixement nacional i internacional d'Etnia Barcelona com a marca té la seu central en una fàbrica d'Esplugues on no hi ha cap cartell que la identifiqui. Té molt clar que, després de reinventar el negoci familiar, ara, el seu projecte és “construir una marca”. L'empresari destaca un altre fet diferencial: “Quan dissenyem ulleres intentem fer les persones més atractives i dotar-les de personalitat.”
Etnia Barcelona vol doblar vendes en cinc anys potenciant la marca